Så snart du bytter optikk og vrir på zoomen vil du forandre utsnittet i bildet. Fotografer kaller det brennvidde. Vi skal se på effekten av dette, og skifte fra fisheye til vidvinkel, via normalzoom, et fast normalobjektiv, en tele, og en supertelelinse på 600 mm.

Denne episoden vil hjelpe deg å finne ut av hva du trenger til ditt formål. 

Annonse

Sensor

Ulike kameraer kan ha ulik størrelse på bildesensoren. Her skilles det mellom fullformat og cropsensor.

Kameraer med cropsensor beskjærer bildet i kameraet. En slik beskjæring gir en forlenging av brennvidden. 

Cropfaktor

Verdien man bruker for å beregne differansen i sensorstørrelse sett i forhold til fullformat. 

Når et kamera har en cropfaktor på x2 vil det si at brennvidden på fullformat-optikk ganges med to. 

Hva gjør de ulike objektivene? 

En vidvinkel gir deg en stor bildevinkel, mens en telelinse gjør at du kommer tett på det som er langt unna. Det finnes to kategorier objektiver på skalaen mellom vid og smal, det er zoomlinser og fastoptikk. En zoom gir deg muligheten til å få flere brennvidder med samme objektiv, mens fastoptikk gir deg kun én fast brennvidde og bildevinkel å jobbe med. 

Fordelen med fastoptikk er at de ofte er veldig lyssterke og at de er mindre og lettere å ha med på tur. Bildene blir også skarpere. Med et zoomobjektiv eller en vidvinkel kan det gjerne bli en del uskarphet i kantene. De er også større og tyngre å ta med seg, men det er utrolig praktisk at de gir deg flere kreative muligheter i ett og samme objektiv. 

Fotograf Kristin Folsland Olsen demonstrerer de ulike egenskapene objektivene har ved å ta bilde av det samme motivet, Henningsvær havn, og se hvordan stedet endrer seg gjennom de ulike objektivene.

FISHEYE 

  • Maksimerer synsfeltet uten å ta hensyn til rette linjer. 

Et fisheye-objektiv gir mye fordreining i kantene, og er ikke særlig egnet til å ta bilde av landskaper. Det de derimot er godt egnet til, er å ta sportsbilder hvor du gjerne vil ha med mye av det som foregår rundt. Det er et lekent objektiv. 

VIDVINKEL

  • Gjør at du får med deg store deler av omgivelsene. 

Vidvinkel-objektiver er fine til landskapsfotograferinger og til å gå tett inn på noe som befinner seg i forgrunnen. 

NORMALZOOM

  • Gir deg både muligheten til å få med mye av omgivelsene og å gå tett innpå.

Dette er Folsland Olsens favorittobjektiv, og det kan faktisk være det eneste objektivet du trenger. Avhengig av modell kan du variere mellom vidvinkel og smalere vinkler. 

FASTOPTIKK

  • Er lyssterke og skarpe objektiver.

Disse veier lite og er derfor lette å ha med på tur. Objektivet gir bildene et tilnærmet normalt perspektiv, de blir nesten slik som øyet ser omgivelsene. Derfor passer det godt til portretteringer og bybilder. 

TELEZOOM 

  • Lar deg komme tettere på motivet.

Telelinser passer utmerket til action-, dyre- og fuglefotografering. Denne zoomen komprimerer også lagene i bildet ditt, så avstanden mellom det som er i bakgrunnen og i forgrunnen virker mindre.  

SUPERTELE

  • Lar deg komme tett på ting som befinner seg langt unna. Mye brukt i sports- og fuglefotografering. 

Dette objektivet er ikke noe man har så stort behov for i hverdagen, men treffer du plutselig på en isbjørn på Svalbard, eller er du en veldig dedikert fuglefotograf, er dette en god venn å ha med seg i sekken. Den er stor og tung, men gir deg en unik mulighet til å komme tett på ting du ellers må holde deg langt unna. 

NATURFOTOSKOLEN 

Henningsvær-fotografen Kristin Folsland Olsen lærer deg det du trenger å vite for å ta flotte bilder fra turene du går. Lær hvordan du mestrer kamerainnstillingene, komponerer et bilde, velger rett kameraobjektiv eller hvordan du kan eksperimentere deg fram til de beste blinkskuddene.