UTEmagasinet har tidligere meldt om en sportsbransje i koronakrise, som naturlig nok søker mot lysere tider nå som koronarestriksjonene sakte lettes på.
Det er særlig leverandører av friluftsopplevelser, overnattingssteder og lignende som har kjent koronakrisen på kroppen. Salget av utstyr er derimot styrket av krisen, og nå ser det ut til å gå mot bedre tider foran en aktiv sommer i Norge.
─ Vi mener ganske enkelt at norske selskaper har bedre forutsetning for å utvikle produkter tilpasset norske friluftsopplevelser. De fleste norske selskaper bygger sin produktutvikling på lange, lokale frilufttradisjoner fra vår særegne natur og klima, og produktene får kvalitet og egenskaper tilpasset dette, sier Thor Øyvind Hagen, salgs- og markedssjef i Alfa.
Dette opplyses om i en pressemelding sendt ut av Norsk Sportsbransjeforening. I samband med dette lanseres også en egen emneknagg, på Instagram hovedsaklig, som kalles #velgnorskturutstyr. De tre ovennevnte vil ha flere med på lasset.

Thor Øyvind Hagen, salgs- og markedssjef i ALFA, markedssjef Ole Magnus Halvorsen i Aclima og salgssjef i Drytech, Kyrre Jonassen.
─ Skal vi lykkes med å posisjonere norsk turutstyr mot de store internasjonale gigantene, må vi løfte sammen. Vi håper derfor at flere av de mange sterke norske merkevarene vil slutte opp om initiativet, sier markedssjef i ulltøyprodusenten Aclima, Ole Magnus Halvorsen.
For disse tre norske aktørene er målet å knytte egne merkevarer opp mot norsk friluftslivstradisjon og bevissthet om naturen.
─ Naturen er naturlig nok det aller viktigste for den gode turopplevelsen. Samtidig er rett utstyr viktig for en god tur og for at naturopplevelsen skal få stå i fokus, avslutter Kyrre Jonassen, salgssjef i Drytech.