I løpet av 2021 kommer Naturkompaniet til Norge, med etablering av både e-handel og butikker i det norske markedet. Det svenske Naturkompaniet ser store muligheter med en utvidelse til Norge.
Lanseringen av den norske virksomheten vil skje i løpet av 2021, med åpning av både e-handel og flere butikker.
Naturkompaniets konsept består av utleie og salg av utstyr for friluftsliv fra merkevarer som Fjällräven, Primus, Hanwag, Tierra, Royal Robbins, Patagonia, Hilleberg, Icebreaker, North Face, Arcteryx og Norrøna.
– Vårt fremste våpen i kampen om et bedre miljø, er at vi bare selger produkter med høy kvalitet i et ofte tidløst design, sier Henrik Hoffman, CEO i Naturkompaniet.
Naturkompaniet består i dag av 34 friluftsbutikker, tillegg til nettbutikk. Hoffman vil foreløpig ikke si hvilke steder som er aktuelle, ettersom ingen avtaler er signert ennå.
– Vi synes vårt konsept passer bra inn på det norske markedet, som ligner mye på det svenske. Vi håper vi kan åpne de første butikkene i andre halvdel av 2021, sier Hoffman til utemagasinet.no.
Også i Sverige erfarer de at flere bruker mer tid i naturen og på friluftsaktiviteter.
– Det er en trend som man ikke bare ser i Norden, men i hele Europa og også i USA. Naturen har vært en naturlig samlingsplass det siste året, fordi den oppleves som trygg. Så har også alle tilbrakt feriene sine hjemme og særlig i Norge og Sverige har vi en makeløs natur som er tilgjengelig for alle, sier Hoffman.
Naturkompaniet er en del av Frilufts Retail Europe AB og inngår i Fenix Outdoor International AG.