En gavepakke til elbilen?

Den nye lasteboksen Thule Arcos monteres på hengerfestet bak på bilen og gjør bagasjen lettere tilgjengelig. Ved å bruke bilens tilhengerfeste til å bære boksen, reduseres vindmotstanden, sammenlignet med en takboks. I beste fall kan du også spare drivstoff.

Sist oppdatert: 2. mai 2023 kl 13.20
thule arcos
MER PLASS: Den nye bagasjeboksen festes på hengerfestet, uten å stenge for bagasjerommet. Foto: Thule
Lesetid: 1 minutter

Svenske Thule er en av de aller største produsentene av bagasjebokser til bil og sykler.

Våren 2023 lanserer de en ny lasteboks i ren hardplast som monteres bak på bilen i stedet for på taket.

Gavepakke til elbiler

Mange el-biler har et design som gjør at de ikke fungerer sammen med de mer vanlige takboksene som nordmenn ellers sverger til.

I svenske elbil-kretser og på ulike nettforum har det dessuten vært en snakkis om det er mulig å spare drivstoff/batteri ved å snu takboksene feil vei for å få en mer aerodynamisk effekt. Nordmenn sverger gjerne til lavtliggende takbokser, noe som delvis blir forklart med at vi ofte frakter ski i takboksen.

Takbokser rommer normalt mellom 400 og 610 liter. Thule Arcos kommer i to størrelser:   Thule Arcos M med et volum på 300 liter og Thule Arcos L på 400 liter. Veiledende utsalgspris er henholdsvis 10 999 kroner (M) og 11 499 kr. (L). 
Takbokser rommer normalt mellom 400 og 610 liter. Thule Arcos kommer i to størrelser:  Thule Arcos M med et volum på 300 liter og Thule Arcos L på 400 liter. Veiledende utsalgspris er henholdsvis 10 999 kroner (M) og 11 499 kr. (L). 

Ifølge Thules egne produktutviklingsforsøk, og også i tester i det svenske magasinet Vi Bilägare, har visstnok både drivstoff- og energiforbruk vært lavere enn når de samme bilene kjørte uten lasteboksen på grunn av mindre luftmotstand.

Thule Arcos er designet slik at den skal være enkel å laste ut og inn av, og uten at den blokkerer bagasjerommet. I tillegg til at det er mulig å bruke taket til å frakte annet turutstyr, som kajakk eller sykler.

Publisert 2. mai 2023 kl 13.13
Sist oppdatert 2. mai 2023 kl 13.20
 

Relaterte artikler

Hoka Kaha 3 Low GTX 2025
Test av Hoka Kaha 3

Hoka Kaha 3 Low GTX

Hanwag Tatra II GTX
Hanwag Tatra II GTX

Test av Hanwag Tatra II GTX

Test av Samaya 2.0

Samaya 2.0 - lett kuppeltelt

Aku Superalp GTX wide
Testet: Aku Superalp Wide GTX 

Test av Aku Superalp Wide GTX 

mammut saupen high fjellsko 2025
Testet: Mammut Saupen High GTX

Test av Mammut Saupen High GTX-fjellsko-2025

la sportiva trango alpine
Testet: La Sportiva Trango Alpine GTX

La Sportiva Trango Alpine GTX fjellsko

Mammut Kento Guide II High GTX  fjellsko-test 2025
Testet: Mammut Kento GTX

Mammut Kento Guide II High GTX 2025

amok fjøl winterlight
Testet: Amok Fjøl Winterlight

Test av Amok Fjøl Winterlight liggeunderlag

 
helly hansen cascade low
Testet: Helly Hansen Cascade Low HT

Test av Helly Hansen Cascade Low HT

aku alterra II
Testet: Aku Alterra II GTX

Aku Alterra II GTX-fjellsko 2025

La sportiva ultra raptor II fjellsko-test 2025
Testet: La Sportiva Ultra Raptor II GTX

La Sportiva Ultra Raptor II GTX-2025

Mammut Aenergy Mtn Low GTX
Testet: Mammut Aenergy Mtn Low GTX

Mammut Aenergy Mtn Low GTX-2025

Aku Rocket Mid DFS GTX
Testet: Aku Rocket Mid DFS GTX

Aku Rocket Mid DFS GTX-fjellsko-2025

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen