En gavepakke til elbilen?

Den nye lasteboksen Thule Arcos monteres på hengerfestet bak på bilen og gjør bagasjen lettere tilgjengelig. Ved å bruke bilens tilhengerfeste til å bære boksen, reduseres vindmotstanden, sammenlignet med en takboks. I beste fall kan du også spare drivstoff.

Sist oppdatert 2. mai 2023 kl 13.20
thule arcos
MER PLASS: Den nye bagasjeboksen festes på hengerfestet, uten å stenge for bagasjerommet. Foto: Thule

Svenske Thule er en av de aller største produsentene av bagasjebokser til bil og sykler.

Våren 2023 lanserer de en ny lasteboks i ren hardplast som monteres bak på bilen i stedet for på taket.

Gavepakke til elbiler

Mange el-biler har et design som gjør at de ikke fungerer sammen med de mer vanlige takboksene som nordmenn ellers sverger til.

I svenske elbil-kretser og på ulike nettforum har det dessuten vært en snakkis om det er mulig å spare drivstoff/batteri ved å snu takboksene feil vei for å få en mer aerodynamisk effekt. Nordmenn sverger gjerne til lavtliggende takbokser, noe som delvis blir forklart med at vi ofte frakter ski i takboksen.

Takbokser rommer normalt mellom 400 og 610 liter. Thule Arcos kommer i to størrelser:   Thule Arcos M med et volum på 300 liter og Thule Arcos L på 400 liter. Veiledende utsalgspris er henholdsvis 10 999 kroner (M) og 11 499 kr. (L). 
Takbokser rommer normalt mellom 400 og 610 liter. Thule Arcos kommer i to størrelser:  Thule Arcos M med et volum på 300 liter og Thule Arcos L på 400 liter. Veiledende utsalgspris er henholdsvis 10 999 kroner (M) og 11 499 kr. (L). 

Ifølge Thules egne produktutviklingsforsøk, og også i tester i det svenske magasinet Vi Bilägare, har visstnok både drivstoff- og energiforbruk vært lavere enn når de samme bilene kjørte uten lasteboksen på grunn av mindre luftmotstand.

Thule Arcos er designet slik at den skal være enkel å laste ut og inn av, og uten at den blokkerer bagasjerommet. I tillegg til at det er mulig å bruke taket til å frakte annet turutstyr, som kajakk eller sykler.

Publisert 2. mai 2023 kl 13.13
Sist oppdatert 2. mai 2023 kl 13.20
annonse
Relaterte artikler
barents snota ultralight 1  blått telt
Test av 3-sesongs telt

Test av Snota ultralight 1

marmot bantamweight sovepose
Testet: Marmot Bantamweight

Test av Marmot Bantamweight

Testet: Silva Free 3000 S

Test av Silva Free 3000 S hodelykt

Petzl Swift RL test 2024
Testet av hodelykter

Test Petzl Swift RL hodelykt

Ullgenser-trend

Hekta på ull

Testet: Lupine Blika RX4

Test av Lupine Blika RX4 Smartcore

åsnes tinde
Test av Åsnes Tinde anorakk

Test av Åsnes Tinde anorakk

annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue