SUKSESS-FAKTOR: Alfa har suksess med de lette turskoene som er utviklet i samarbeid med Ceilie Skog. Foto: Alfa
Lesetid: 3 minutter
Alfa har godt feste i både fjellskisko- og fjellstøvel-segmentet. Den siste tiden har de satset betydelig på å vinne andeler innen lettere tursko, med særlig fokus på gode tursko til kvinner.
─ Markedet for lette tursko er et langt større marked enn fjellskomarkedet, og vi tror at vi med vår lange erfaring og høye fokus på kvalitet og brukerbehov har alle forutsetninger for å lykkes.
Kvinner er store konsumenter av slike sko og en nøkkel til videre suksess ligger i å tilby produkter som treffer kvinner og deres behov, sier Pål Olimb, som er administrerende direktør i Alfa, i en pressemelding.
Strategisk samarbeid med Cecilie Skog
Nordmenn er opptatt av gode sko å gå i. Satsingen på lette tursko og kvinner er noe av årsaken til at Alfa har innledet et langsiktig strategisk samarbeid med Cecilie Skog. Skolinjen «Cecilie» ble lansert i begynnelsen av 2021, og har vært Alfas bestselgende produkter siden.
Alfas administrerende direktør understreker at avtalen handler om mer enn markedsføring.
─ Samarbeidet med Cecilie har vært utrolig viktig for oss. Det er et samarbeid som gir verdi i hele verdikjeden vår, fra produktutvikling til markedsføring og salg. Cecilie er selvsagt en god ambassadør å ha på laget, men først og fremst har hun unik kunnskap og erfaring vi får tilgang til. I samspill med våre produktutviklere og designere har det blitt til noen helt unike produkter med stort kommersielt potensial, sier han.
Grønne tall for Alfa
For den norske turskoprodusenten Alfa ble 2020 et godt år, og selskapet tror på god vekst i årene som kommer.
Den tradisjonsrike turskoprodusenten Alfa økte inntektene med 12,7 millioner i 2020, sammenliknet med 2019. Totalt endte inntektene på 97,8 millioner kroner.
Samtidig forbedret selskapet resultatet med 4,8 millioner kroner, til 8,2 millioner kroner. Alfa opplever også en svært god inngang i 2021.
─ Hele bransjen har merket at nordmenn har vært mer aktive utendørs under pandemien. Det er selvsagt noe av forklaringen for vår vekst, men samtidig har vi tatt noen viktige strategiske grep, som vi nå ser resultatet av, sier administrerende direktør i Alfa.
Vant Forsvaret tilbake
Nylig signerte Alfa også en fireårig leverandøravtale med Forsvaret, med en samlet verdi på 154 millioner kroner.
Alfa har kontinuerlig levert utstyr til Forsvaret, men har ikke levert marsjstøvler siden 2010. Det var i sin tid Alfa som utviklet modellen M77 som benyttes av Forsvaret, og modellen vant i 2008 Designrådets Klassikerpris. At Forsvaret igjen velger Alfa som hovedleverandør av marsjstøvler betyr derfor mye for selskapet. ─Vi har hatt et godt forhold til Forsvaret i mange år, og derfor er det ekstra hyggelig at vi igjen skal samarbeide. I tillegg er det en fjær i hatten. En slik avtale gir oss også økt konkurransekraft i satsingen mot uniforms- og proffmarkedet, sier han.
Alfa er også etablert med et eget selskap i Sverige, som nå står nå for 20 prosent av inntektene. I 2022 vil salget starte i flere europeiske land.
─ Framtidstroen har vel aldri vært så sterk i Alfa som nå. Det er mye spennende underveis, samtidig som vi opplever en betydelig positivitet i markedet. Nå handler alt om å levere på forventningene som er skapt, sier Olimb.
ALFA
Alfa har hovedkontor i Gran på Hadeland. Produksjonen foregår hos utvalgte kvalitetsprodusenter i Europa og Asia. Selskapets majoritetseier er Aars som er Møller-familiens investeringsselskap og som også er majoritetseier i Møller Mobility Group, Møller Eiendom, OneCo og InfoCare.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.