Aclima lanserer korona-inspirert balaklava

Da koronaen inntraff ble den norske ullprodusenten Aclima nødt til å tenke nytt. Her er balaklavaen Aclimask, som kan kombineres med munnbind.

Sist oppdatert 17. desember 2020 kl 14.59
aclimask korona
ACLIMASK: Balaklava som kan kombineres med munnbind, ifølge produsenten. Masken kommer i to ulike størrelser og har veil. pris: 499,- Foto: Aclima

I disse dager lanserer det norske ullvareselskapet Aclima et nytt produkt, som en direkte konsekvens av koronasituasjonen.

For å gjøre utendørsaktiviteter i kaldt vær tryggere og enklere, har selskapet utviklet en balaklava som kan kombineres med et vanlig medisinsk munnbind.

Balaklavaen kalles Aclimask, og kommer i størrelsene S/M og L/XL. 

─ Vi er på vei inn i skisesongen, og de store alpinanleggene melder at de vil holde åpent, men med strenge koronarutiner. Aclimask vil gjøre det tryggere med aktivitet i anlegg med mye mennesker, samtidig som man holder seg god og varm. Kaldt vær antas å øke smittefaren, sier salgssjef Lars Eivind Johansen i en pressemelding. 

Rask omstilling

Aclima er et norsk selskap som utvikler, markedsfører og selger kvalitetsundertøy i ull til både fritidsentusiaster og det profesjonelle markedet flere steder i verden.

Blant annet leverer selskapet ullundertøy til styrker i flere NATO-land.

Selskapet holder til i Drammen og ved Krøderen og all produksjon foregår ved Aclimas egen fabrikk i Estland.

Da pandemien inntraff i mars 2002, var Aclima raskt ute med å skaffe til sammen 40.000 munnbind til sykehjem og Sivilforsvaret da myndighetene ba om hjelp.

Situasjonen har også fått selskapet til å tenke nytt på egne vegne.

─ Vi er en relativt liten virksomhet, med evne til å snu oss raskt rundt når situasjonen krever det. Vi er opptatt av løsninger fremfor problemer. Derfor startet vi raskt arbeidet med å se om det fantes muligheter i den vanskelige situasjonen. Det har resultert i flere gode innovasjonsprosjekter, sier Johansen. 

Bærekraftige ambisjoner 

Merinoullen til Aclima blir produsert hos utvalgte gårder i New Zealand.

Mange av innovasjonsprosjektene handler om hvordan man kan finne effektive løsninger for bedre utnyttelse av råvaren.
─ Det er et langsiktig arbeid. Men allerede neste høst lanserer vi ett av produktene, som er skjorter laget av resirkulert ull fra avkapp i egen produksjon, avslutter Johansen.

Aclima omsatte i 2019 for 121 millioner kroner, og har rundt 30 ansatte i Norge.

Publisert 17. desember 2020 kl 14.59
Sist oppdatert 17. desember 2020 kl 14.59
annonse
Relaterte artikler
Tana Spring test
Test av Barents Tana Spring

Dette er Barents Tana Spring

barents outdoor telt guideluke
Vintertelt og lufting

Slik fungerer guideluka

pakkeliste mat
Vinneren av påskekonkurransen 2024

Bendik: – Elsker pakkelister

barents snota ultralight 1  blått telt
Test av 3-sesongs telt

Test av Snota ultralight 1

marmot bantamweight sovepose
Testet: Marmot Bantamweight

Test av Marmot Bantamweight

Testet: Silva Free 3000 S

Test av Silva Free 3000 S hodelykt

Petzl Swift RL test 2024
Testet av hodelykter

Test Petzl Swift RL hodelykt

annonse
Ullgenser-trend

Hekta på ull

Testet: Lupine Blika RX4

Test av Lupine Blika RX4 Smartcore

åsnes tinde
Test av Åsnes Tinde anorakk

Test av Åsnes Tinde anorakk

Ydde Fjord anorakk dame test 2024
Test av Ydde Fjord

Test av Ydde Fjord anorakk

anorakk i ull houdini lana woman test
Test av anorakker

Test av Houdini Lana Ws

Houdini Shelter Anorakk test
Test av Houdini Shelter

Houdini Shelter Anorakk test

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen