Suunto Spartan Trainer har i tillegg til treningsfunksjonene også smart-funksjoner som gir deg varslinger fra mobilen på klokka og bluetooth for overføring av data til mobil-app og videre til datamaskinen.

Som sin storebror fra Suunto er ikke Spartan Trainer i stand til å måle pulsen på noen pålitelig måte gjennom håndleddet. Under kontrollmåling med annen klokke med bryststropp brukte Suunto-klokka lang tid på å havne innenfor noen få slag puls sammenlignet med fasiten. Den var likevel fortsatt veldig ustabil og kunne fort gi tilnærmet hvilepuls i situasjoner der vi beviselig lå nærmere terskel i innsats. Dette både på sykkel, ved løping ute og ved løping på tredemølle. Til måling gjennom dagen av hvilepuls er klokka mer å stole på. Suunto-klokka er også fin å bruke til søvnmåling da den ikke er for stor og klumpete å sove med. Til pulskbasert trening må eget Suunto-brystbelte kjøpes i tillegg. 

Etter endt økt gir Spartan Trainer den samme statistikken som sin storebror Spartan Sport, men sammenlignet med både Polar og Garmin savner vi et anslag av form eller o2-opptak. Du kan selv vurdere følelsen på treningen ved hjelp av noen smilefjes på klokka og dette minner om treningsdagbok-innhold for de som har operert med slike ferdige skjemaer. Brukes dette jevnlig kan det gi et inntrykk av formutvikling, men vi kunne gjerne ha ønsket oss en mer lettfattelig objektiv måling av form og fremgang. For å endre visning i sportsprofilene på klokka må du inn i Movescount-appen og så oppdatere klokka derfra. Du kan ikke endre hvilken informasjon du får opp direkte i klokka.