HOPPUKE-BART: Focus Planet Streets mustasjestyre gir en oppreist sittestilling, men et sporty utseende.
Focus Planet Street
Pris: 14 000 kroner
Vekt: 13,2 Nett: focus-bikes.com
Tyske Focus ble startet av den suksessrike 80/90-talls-stjernen Mike Kluge.
Kluge var verdens beste i sykkelkross og terrengsykling før terrengsykling fikk sitt reelle gjennombrudd som sport.
Med alt fra Tour de France-racere og terrengrittsykler til bysykler i kolleksjonen har Focus blitt et av de store merkene, ikke bare innen konkurransesykling.
Planet Street er en stilig sykkel med et sporty utseende. Det mustasj-formede styret gir flere mulige grep og sittestillinger og en kvikk profil rent estetisk.
Standardsittestillingen er behagelig oppreist.
M-STYRE: Focus-styret har fasong som logoen til en burgerkjede, eller som barten til Robert Johansson
M-STYRE: Focus-styret har fasong som logoen til en burgerkjede, eller som barten til Robert Johansson
Det beltedrevne baknavet har åtte interne og vedlikeholdsfrie gir. Beltet gir stille, smørefri gange og ingen drivverkslitasje.
Giret lar deg gire mens du venter på grønt lys og når du triller inn til rundkjøringene. Gir-vrideren er enkel i bruk og lar seg vri kun med et lite dytt med tommelen.
Du kan også gire mange hakk om gangen både i fart og mens du står stille. Bra!
8-DELT: Navgiret har 8 gir å velge mellom. Det letteste er litt tungt, men girvrideren på styret er lett å bruke.
8-DELT: Navgiret har 8 gir å velge mellom. Det letteste er litt tungt, men girvrideren på styret er lett å bruke.
Ikke bare har Focus valgt flott og pendlevennlig drivverk, de har også inkludert en forhjulsdynamo i pakken.
Ledninger fra fornavet fra Shimano går til en godt skjult frontlykt under forskjermen og en nett baklykt integrert i bakskjermen. Lekkert!
Med dette oppsettet glemmer du aldri lykten hjemme. Det moderne dynamo-navet sikrer at det også lyser når du står stille i noen minutter.
Trenger du sterkere lys har du uansett hele styret fritt til montering av batterilykt.
Planet Street er en morsom sykkel i trafikken og langs sykkelveiene. Den gir god fartsfølelse uten at det går utover komforten.
I de bratteste motbakkene kunne den godt ha et par lettere gir å by på, og igjen er avstanden mellom letteste og nest letteste for stor, men barte-styret er godt å spenne fra med når vi må stå å trå.
HEMMELIG LYKT: Den dynamo-drevne lykta gjemmer seg under forskjermen.
HEMMELIG LYKT: Den dynamo-drevne lykta gjemmer seg under forskjermen.
Focus Planet Street klarer å hake av i alle pendlesykkel-boksene vi ønsker oss, uten at det koster alt for mye.
Denne sykkelen har alt vi trenger til problemfri jobbsykling rett fra butikk-gulvet. Som de ville sagt i Tyskland, Spitzenklasse!
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Focus Planet Street
8/10
Utstyr mht pris:
9/10
Brukervennlighet:
9/10
Trening:
7/10
Bortover:
9/10
Oppover:
6/10
Nedover:
8/10
Kvalitetsfølelse:
8/10
Sykkelglede:
8/10
Dette liker vi
Beltedrevet navgir Dynamo-nav og lys Komfortabelt og sporty styre Flotte, integrerte skjermer Lettrullende, volumiøse dekk Flott utseende
Noe å tenke på
Enkle bremser med trefingershendel Noe trang dekk-klaring under frontlykt For korte ventiler gjør det vanskelig å pumpe luft Billig kranklager og hurtigkobling foran