I 2022 er det 160 år siden eventyret om Mammut startet, med taumakeren Kaspar Tannar som lagde tau i hjembyen Dintikon i Sveits. Omtrent samtidig var fjellklatresporten i oppblomstring.

Likevel gikk det noen tiår før de ble kjent for kvalitetstau til  fjellklatring, som var krevende å lage og betraktelig dyrere enn tau til landbruk og industri. For å signalisere styrken i tauene ble det tvinnet inn en rød kontrolltråd i tauene, forseglet i endene og den ene taustumpen ble merket med en mammut. Slik kom også navnet og logoen, som et symbol på kraft og styrke.

Annonse

I Sveits er Mammut ansett som et premium sportsmerke for klatring og fjellsport, men de har likevel klart å nå bredt ut til befolkningen. I Norge ligger Mammut prismessig et sted mellom Norrøna og Helly Hansen, og de fleste sveitsere har et plagg eller en ryggsekk herfra. Ser du et godt voksent par på fjelltur i Alpene med rutete og kortermet skjorte, er sannsynligheten høy for at skjorta har en Mammut-logo. 

Skredsøkeren Mammut Barryvox S har lenge vært ansett som en av de beste sender/mottakerne på markedet, og en pioner som fortsatt leder an. Den ble testvinner i utemagasinet.no sin store test av skredsøkere. 

Sveitserne forteller gladelig at det var Barryvox som overtok redningsarbeidet for St. Bernhard-hundene – som også er en sentral del av den sveitsiske identiteten. 

I 2001 kjøpte Mammut rettighetene til den norske soveposeprodusenten Ajungilak, og merkenavnet er fremdeles beholdt. Mammut-gruppen har også Raichle (fjellsko). 

Selv om «Swiss Technology» er en sentral del av Mammuts varemerke, er «made in China» en del av Mammuts nyere historie. I 1980-90 ble deler av produksjonen flyttet fra Europa til Østen. Men selv om mange internasjonale selskaper har slitt med dårlige sosiale og arbeidsvilkår på fabrikkene, har ikke Mammut vært involvert i noen store skandaler.

I 2008 involverte selskapet seg i «Fair Wear», for å sikre og trygge arbeidsforhold og en mer transparent produksjonslinje. Korona-pandemien i 2020-21 traff Mammut ganske hardt og med produksjon i Wuhan fikk de merke konsekvensene av både portforbud og isolasjon, og usikkerhet i hele verdikjeden der mye stoppet opp. 

Våren 2021 ble Mammut solgt til det britiske investeringsselskapet Telemos Capital. I Sveits har oppkjøpet vært omdiskutert fordi store deler av Mammuts identitet er knyttet til Sveits. Antakelig en årsak til at for eksempel klatretau fremdeles produseres i Sveits.  

Mammut Sports Group er i dag et multinasjonalt selskap som er representert i 40 land med over 800 ansatte på verdensbasis. Rundt 60 prosent av omsetningen til Mammut kommer fra Europa, hvor de har 40 egne butikker, blant annet Zürich, Zermatt, Andermatt, Grindelwald. I Norge er Mammut representert hos de fleste kjente sportskjedene. Hovedkontoret til Mammut ligger i Seon, Aargau i sentrum av Sveits. 

Den norske fjellklatreren og tidligere polfareren Simen Mørdre er kommersiell sjef i Mammut. 

Klatreprofiler som Adam Ondra, Jacob Schubert, Hanna Meul og Nadine Wallner sponses av Mammut.