Usikker på hvilken binding du skal gå for? Voile 3 pin Hardwire gir god, jevn motstand ved hælløfting som gir en mye jevnere, bedre følelse ved telemarksvinger og gange i krevende terreng.
Lesetid: 10 minutter
Rottefella NNN BC Manuell 472 g
En skepsis til en smalere, moderne binding har vært utbredt blant fjellskifolk, men etter at denne bindingen har vært mange ganger på Sydpolen, Grønland og Nordpolen så har slitestyrken blitt bekreftet igjen og igjen. Ekspedisjonsleder Bjørn Sekkesæter forteller at han har benyttet samme binding på fem Grønlandskryssinger og ikke opplevd problemer med den.
Han anbefaler imidlertid å ha med en spiker med 90 graders bøy for å rense bindingen for is på slike kalde langturer. Vi har hørt om enkelttilfelle at åpninghendelen har brukket, så reservebinding kan være lurt på lange ekspedisjoner. Med stive nok sko er det teknikken og eventuelt skiene dine som begrenser telemarksvingen mer enn BC-bindingen.
Rottefella NNN BC Automatic 436 g
Sekkesæter kan også fortelle om ekspedisjonsdeltakere som ikke har fått av seg skien om kvelden med denne automatiske versjonen da den har frosset fast. Vi kjenner også til personer som har vært nødt til å gå inn i hytta – med skiene på – for å tine skoen løs fra binding. Normalt sparer du å bøye deg ned for å lukke og åpne bindingen, og den virker like stødig og solid som de andre. Den kan være vanskeligere å få på skoen ved mye løs snø du du ikke har samme kraften fra lukningshendelen. At denne letteste og rimeligste varianten er den som låser skosnuten fast med minst slark, er et overraskende (og kanskje ikke planlagt) paradoks.
Rottefella NNN BC Magnum 518 g
Dette er som den manuelle versjonen, kun med økt bredde på bindingsplaten (67 mm) for større støtteflate og dermed bedre kraftoverføring fra din fot til skien. I praksis merker vi liten forskjell på denne og de to smalere variantene. Ved gange i isete skrått terreng kan vi kjenne noe forskjell ved bruk av de minst stive (fra Alpina og Alfa) BC-skoene. Skoene med best vridningsstivhet i sålen gjorde oss ikke i stand til å sanse forskjell ved kortvarig testing - men ved kjøring på svært isete underlag opplevde vi noe mer ro i skien. Magnum bindingen gir i teorien noe mindre kraftbehov i fot for å holde skien på kant i skrått terreng så vi anbefaler å kjøpe denne for å få den mest støttende bindingen uavhengig av skoene.
At det skulle gå 25 år å øke bredden på bindingen sier kanskje litt om utviklingstakten på utstyr for oss som ikke er i racing- og mediefokus? Det er jo selvfølgelig at en 10-11 cm bred sko vil være stødigere på breiere underlag enn 58 mm (BC Manuell) Det var nemlig først når bredden på Rottefellas racingbindinger - for langt smalere ski og preparerte forhold - økte at tur og ekspedisjonssegmentet fikk en bredde som støttet under mesteparten av skobredden. 75 mm-bindinger gir fortsatt bredest støtteflate under skoen, men med Magnum-versjonen er forskjellen blitt mindre. Vi har benyttet denne bindingen helt uproblematisk på ski med midtbredde 70 mm og en kraftig BC-sko.
Salomon BC-binding – SNS Xadv Raid 496 g
Som i langrenn/racing har franskmennene også sin egen BC-binding for fjellskifolk som vil gå turer utenfor de oppkjørte løypene. Vi har prøvd denne bindingen under krevende forhold både i isete høyfjellsforhold og i telemarksvinger i knedyp løssnø og har bare positive erfaringer. Den er ganske lik den manuelle versjonen fra Rottefella, men har noen ulikheter i konstruksjonen som kan ansees som fortrinn. Vurdering av en binding mot en annen er – som nevnt - en nærmests umulig oppgave dersom ikke støvlene er identiske. Og her har vi kun muligheten til å teste den mot XADV-8 som er noe mykere i sålen enn de stiveste NNN BC-skoene.
En bred styreskinne går uavbrutt hele veien fra tåfeste til hæl, i motsetning til Rottefella sin BC-binding hvor det er to smalere spor (mer utsatt for is og småstein) som stopper bak forfoten, og ikke hindrer hælen i å forskyve seg sideveis i samme grad. Vi kjenner også at bindingen låser skoen med mindre slark, og vi legger merke til den mer lukkede og mindre snøutsatte betjeningsmekanismen med mindre nakent metall. SNS-bindingen er faktisk hele 5 mm lavere ned mot skien, som klart vil påvirke stabiliteten gunstig for moderat stive sko.
Vi har funnet kun to modeller BC-sko fra Salomon, men denne bindingen passer også noen eldre skomodeller fra Fischer og Alfa. Bindingen leveres også med automatisk lukningen som da er 150 gram lettere.
Dette er samme standard for skosålene som langrennsbindingene fra 1970-tallet, men kraftigere og for tykkere såler. Skal du benytte plaststøvler er det viktig at du har klosser med 4-hulls solid montering for å hindre at binding slites ut av skien. Med slike støvler får du nemlig mye mer direkte krefter som river i bindingen. Bindingene for kjøring og alpint bruk leveres normalt med slike monteringsklosser i noe ulik høyde. Monteringsklosser mellom ski og binding gjøre breie ski lettere å kante, men kan bli mer vinglete med myke sko. Noen av bindingen har utskiftbare fjærer slik at bindingen kan tilpasses best til kjøring eller gange, og valget bestemmes også av kroppsvekt og skostørrelse.
Rottefella Super Telemark 370 g
Denne lette enkle bindingen fra 1981 er lik den Rottefella-bindingen tidligere brukt i langrenn, kun forlenget og forsterket noe og tilpasset såletykkelser for de fleste 75 mm fjellskisko. Dette er bindingen som var å se på de fleste fjell- og telmarkski på 80-tallet - og som fortsatt er populær til fjellbruk med sin robusthet. Vi har på 30 år ikke klart å ødelegge denne bindingen, men ser at den kan bli videre med noe slark etter langvarig hard bruk da metallet bøyes noe til siden. Vær nøye med å få skoen langt nok inn og bøylen stramt nok spent for å hindre slitasje ved de 3 hullene i skosålen.
Voile 3 pin Telemark 470 g
Identisk løsning med Rottefella sin klassiske binding over, men i tydelig kraftigere metall slik at den ikke vil vide seg ut til sidene, spesielt ved store og stive sko. Den kraftige metallbøylen for lukning er forenklet uten plastknott og den er med å stive opp bindingen ytterligere. Her vil ikke metallet gi etter - selv for de stiveste skosålene. Medfølgende hælplate anbefales å bytte ut enten med 10 mm klosser fra Rottefella for å gjør at hæl kommer like høyt som tærne og at snøkladder under hælen lettere unngåes.
Voile 3-Pin Telemark kabelbinding 470 g/770 g
75mm 3 pin tåbinding som over, men med avtakbar hælkabel. Her er arven etter både Bror With og Fritz Huidtfeldt videreført. Her kan du tilpasse bindingen for enten lettere gange eller mer støtte for krevende bakker og løs snø. Vi opplever det som noe vanskelig å få den lite fjærende kabelen/vidjen passe stram for støtte og samtidig bevegelig nok for lett gange og dype telemarksvinger. Vi må dessuten ta av ski og huke av binding for å gjøre justeringer. Om du har kabelen i sekken – har den lett for å bli der, men da har du en reserveløsning om 3 pin-hullene i skoene går i filler.
Voile 3-Pin Hardwire 1290 g
Denne har helt lik tåbinding som de to over fra samme produsent, men her har god, jevn motstand ved hælløfting som gir en mye jevnere, bedre følelse ved telemarksvinger og gange i krevende terreng. Justeringen av lengde og stramhet er her mye lettere enn på varianten over, og vi liker godt markeringen som lett viser hvor mye fjærene er spent. Snu gjerne stagene opp-ned så får du dem av etter montering på skiene. Ved lange bestigninger eller lett terreng liker vi å kneppe dem fast i hælklossen som gir mye mindre motstand ved hælløfting i motbakkene. Lik tåbinding som sine to brødre, men med 20 mm monteringsklosser og gode fjærer som passer aktiv telmarkkjøring med kraftige sko - også i plast.
Huidtfelt sin patent fra 1894 er prinsipielt helt lik disse bindingene som har til felles at de ikke har piggene i tåspissen og er dermed avhengig av wire (eller stag) som holder skoen fast. De er snillere mot skosålene og er lettere å få på riktig – speselt i løs snø – og blir alle levert med solide monteringsklosser og fjærer beregnet på å tåle plastsko. Noen av dem er også vinklet med litt «motbakke» i tåbindingen for å letter få kraft i forskien.
G3 Targa T9 1020 g
Regnes som den letteste «plastsikre» kjørebindingen, og den kan være et godt valg også for kraftige fjellski som du kanskje vil prøve med lave plaststøvler for økt stabilitet ved toppturer.
Den solide hælklypa er smart utformet med to fester slik at du lett vipper den ned - og likevel sitter bindingen fint på skoen med mindre gåmotstand i motbakker og flater. Enkel og genial to-trinns regulering av hælmotstand. Også smart løsning for å grovjustere samme wire for alle skostørrelser.
Vi kjenner bakkanten på tåbindingen med lærsko som gjerne skulle hatt plastplate som støtter lenger bak - slik som monteringsklossene fra Voile og Rottefella. Fjærer i forskjellig stivhet kan også bidra til mer eller mindre «hælmotstand».
Rottefella Cobra 1730 g
Dette er den letteste kabelbindingen fra Rottefella etter at de fjernet den lette kabelbindingen Riva og nå nylig også Chili (med stag). Cobra R4 er identisk med den svært robuste og utbredte R8 telemarksbindingen - med unntak av at her er det wire som er «hengslet» lenger frem for å gi mykere motstand ved gange. Leveres med 30 mm oppbygning og krever plastsko eller de aller stiveste lærsko. Stor støtteflate for forfoten med integrerte klosser og plastplate. Du klarer ikke ødelegge denne, men reserve-wire og plastdeksler bør være innen rekkevidde ved hard bruk.
Voile Switchback 1362 g
Kraftig kjørebinding for alt av plaststøvler og ikke mer enn 25 mm høyde gjør den aktuell også for de kraftigste lærskoene. Ved å skyve en metallhendel til siden løsner halve tåbindingen fra monteringsplaten og vipper rundt en bolt hengslet helt i tåspissen.
Meget enkel og smart konstruksjon! Når den er i løs vippeposisjon kjenner straks at steglengden øker, motstanden fremover blir overraskende borte og at skien kun henger fast ytterst i tåspissen.
Noe uvant å gå slik på flatene, men helt klart prevantivt for gnagsår og en fin variasjon.
To ulike lengder på hælbøyler kan monteres samtidig på hælkloss.
G3 Targa Ascent 1418 g
Samme solide utførelse som Targa over, og samme smarte hælspenne, men løftet 40 mm opp for å få plass til en hengsling som gjør hele tåbindingen vippbar, for å løfte hælen uten bruke krefter, for å bøye sko og spenne fjærene bak hælen.
Pluss for solid hælløfter som lett aktiveres ved å vippe opp toppen på hælklossen og som kan forlenges med bøyle om du har store sko.
Første gang frøs hendelen mellom fast og vippbar fast. I tillegg til den økte skrittlengden merker vi noe lettere jobb for leggene da hengslingen her gjør det lettere å vippe fremover enn på Switchback.
Høyden krever plastsko for å ikke bli vinglete.
Hagan X-trace 950 g
Det finnes faktisk et helt annet alternativ som særlig er aktuelt ved kortere og mer tilfeldig bruk av ski, og når du veksler mellom å gå til fots og med ski.
I denne bindingen spenner du nemlig fast dine favoritttursko med solide alpinspenner og en stiv plate under.
Vi har kun korte turer med denne løsningen, men med grove fjellstøvler opplever vi god styring og kontroll over skien og samtidig passe motstand og stabilitet som en hælbinding.
Spennemekanismen er virkelig god og støttende og platen under stiver opp forbindelsen til skien selv når du ikke har så stive støvler. Smart løsning når du ikke bare skal bruke ski, som reserveski, eller om du har gode vinter- eller fjellsko og ikke vil investere i egne fjellskisko.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.