Enorm utholdenhet

At Sebastian Krogvig har en enorm løpsstyrke er det få som kan motsi. De mest imponerende resultatene til Sebastian er NM-gullet på 60KM terrengultra i Kristiansand og en svært overbevisende 3. plass i det 120km lange og prestisjefylte Lavaredo Ultra Trail i Dolomittene. 

Selv om løping på stier i Dolomittene kan være vakkert også, er vi i Norge svært heldige som har et enormt utvalg av vakre stier som er som skapt for stiløping.

Om stiløping er noe du ikke har vært så mye innom, kan årets norgesferie være en fin mulighet til å utforske den norske fjellheimen på en ny måte.

Uansett om du skal ut på din første løpetur på sti denne sommeren, løper jevnlig for trening eller er en konkurranseløper som Sebastian Krogvig vil denne guiden og Sebastian sine tips gi deg viktig innsikt i hva du bør tenke på når du skal velge ditt viktigste verktøy i terrenget.   

Sebastian Krogvig bilde
Foto: Privat

 

Stiløping er en lek

Sebastian begynte med stiløping da han var veldig liten, selv om han ikke definerte aktiviteten slik.

– Allerede som liten pjokk, oppvokst i den lille bygda Fusa sør for Bergen, har jeg alltid likt å bevege meg i skogen og på fjellet. Det begynte som lek, men utviklet seg mer og mer til løping i skogen og kløving i fjella der jeg vokste opp, sier han.

Den første toppen Sebastian besøkte var Skåtåsen som «ruver» ca 200 høydemeter over havet.
– Jeg og noen venner gikk opp for å sende ut et modellfly, vi løp ned for å finne det og så var det på an igjen! Slik holdt vi på hele dagen lang, forteller han.
 

I voksen alder har Sebastian flyttet til Skåla utenfor Molde hvor nærheten til fjell er enda bedre. 

 

Sebastian Krogvig og Ola Hovdenak på treningstur
Sebastian Krogvig og Ola Hovdenak på treningstur i bakgården. Foto: Terje Aamodt

Til tross for at det har blitt mindre lek og treningen har blitt mer og mer seriøs, opplever Sebastian at å løpe på sti eller i fjellet føles mer som en lek, kontra det å springe på asfalt og logge dagens kilometer.

 

For en utøver som løper mer enn 100 km i uken er det ekstremt viktig med godt utstyr.

Sebastian er ambassadør for utstyrsprodusenten Dynafit. Det tyske merket er kjent for å levere lett kvalitetsutstyr og bekledning til folk som liker å ferdes i fjellet og i naturen.

– Dynafit er et merke som passer meg godt både som løper og person. Dette er et merke som virkelig er spesialister på fjellsport. Kvalitetsproduktene de leverer både sommer og vinter gir meg mulighet til å utfolde meg som jeg vil i naturen. Lett bekledning av høy kvalitet beskytter meg mot elementene og utstyret gjør meg i stand til å forflytte meg over lange avstander en hel dag med lett oppakning, sier han.

 

Favorittskoen til Sebastian er Dynafit Ultra 100.
– Jeg konkurrerer i løp som av og til er over 100km. Da trenger jeg en sko som er lett på foten, har godt grep og som samtidig gir demping og beskytter føttene. Denne skoen sjekker av på alle boksene!

 

Når Sebastian blir spurt om hvilke råd han vil gi til andre løpere er det blant annet passform som blir trukket frem.

– Vi har alle forskjellige føtter. Noen har smal fot, noen bred, høy lest eller lav lest. Føttene kan også være av ulik størrelse eller bredde. Skal du løpe mange kilometer i variert terreng er det klart at føttene får kjørt seg. Derfor er det viktig at skoene føles bra fra første sekund. Skoene skal ikke gås inn.

Har du ikke mulighet til å prøve skoene i butikk, men velger å kjøpe de på nett har vpg.no eller braasport.no svært gode retur og leveringsbetingelser. De har også Norges største utvalg av Dynafit.

 

Terrengløpesko med godt grep
På sleipe norske stier er det viktig med en sko med god gripeevne. Foto: Skjermdump

Egenskaper og terminologi. Hva betyr det?

Selv om passform er veldig viktig, så bør du likevel ikke bruke det paret med sneakers du har hjemme som sitter som et skudd. Når det kommer til terrengløpesko blir det ofte snakket om dropp, gripeevne, støtte og demping. De fleste vil nok ha et forhold til de tre sistnevnte, men vet du hva dette betyr for valg av sko til stiløping?

 

Dropp:

En veldig forenklet forklaring på dropp er forskjellen mellom høyden på skoens forfot til høyden på skoens hel. Dette sier noe om hvor aggressiv skoene er og hvor mye avlastning en vil ha på leggmuskulatur. Sko med lavt dropp er ofte brukt i konkurranse. I terrenget gir dette mulighet for en tynnere mellomsåle, bedre kontakt med underlaget og derfor mer kontroll. Motsatt vil et høyt dropp gi mindre kontakt med underlaget, men til gjengjeld gi mer avlasting for leggmuskulaturen og ofte mer demping.

 

Gripeevne:

Stiene i Norge er ofte ulendte med mye stein og røtter. God gripeevne er derfor noe du bør se etter når du velger sko. Hvor myk gummien er samt avstanden mellom knastene under sålen bestemmer hvor god gripeevne skoene har. Det beste er å ha noen forskjellige sko å velge i, slik at du har noe som passer til ulike typer forhold. Jeg bytter ofte mellom en sko med godt grep for det mest ulendte terrenget som også passer godt hvis det er veldig vått. Jeg bytter gjerne til et par sko med mer beskyttelse og mer demping og mindre knaster for de litt lenger turene med mindre teknisk krevende terreng.

 

Støtte:

Med mindre en sliter med at knærne faller veldig inn mens en løper, er ikke sko med god støtte veldig viktig i terrenget. Terrenget ofte såpass ulendt at en ikke får noe ekstra hjelp av en stiv sko. Har man en sko som gir god kontakt med underlaget vil man i større grad kunne tilpasse løpssteget sitt til underlaget enn med en stiv sko. Sko med mye støtte er viktigere på en asfaltsko, eller hvis man går fjelltur med tung sekk.

 

Demping:

Lange turer eller turer på underlag som gir mye juling øker behovet for demping. Vi kombinerer ofte løping på sti med løping på grus eller asfalt. Da er det godt å ha en sko med demping som gjør hele turen behagelig!

 

– Går du i en sportsbutikk på jakt etter løpesko for lange økter, blir du ofte fortalt at du bør ha flere par sko. Er dette et salgstriks, eller er det noe i det?

– Dette er absolutt ikke et salgstriks. Dette gjelder spesielt for de lengre turene. Føttene har godt av å få variasjon i belastningspunkter på fotsålen.

 

Sebastian vet hva han snakker om. Ikke bare er han norgesmester i terrengultra. Han er også utdannet kiropraktor.
– Jobben min og kunnskapen min om kroppen gjør nok at jeg gjør noen ekstra vurderinger når jeg skal velge sko. Jeg sverger til sko med god demping på de lenger turene eller hvis jeg løper på hardt underlag. Jeg er også konsekvent på å velge sko med riktig passform for meg. Jeg har tro på at denne bevisstheten rundt valg av sko gjør meg mindre utsatt for belastningsskader, sier han.

Her er noen gode utgangspunkt for deg som skal kjøpe nye sko, uansett om det er ditt første par, om du løper regelmessig eller er like god som Sebastian.  

 

Nybegynner:

Når du velger ditt første sko-par bør du begynne med en allroundsko. Du er nok ikke helt sikker på hvor du kommer til å løpe mest og hvordan underlaget er. Derfor er det lurt å begynne med en sko som passer til forskjellige typer underlag. Dynafit Alpine pro passer godt til middels lange turer og til forskjellige typer underlag. Den har god kombinasjon mellom demping og grep. Et supert valg for nybegynneren.

Dynafit Alpine pro
Dynafit Alpine pro. Foto: Dynafit

 

Mosjonisten:

Mosjonisten vet nok i større grad hvordan underlaget er der han løper mest. Derfor går det an å gå litt mer konkret til verks når du skal velge sko. Du bør også ha flere sko-par for å variere belastningen på føttene. Her kan en kombinasjon av Dynafit Alpine pro for de korte til mellomlange øktene og Dynafit Ultra 100 til de lange løpeturene fungere bra.

Dynafit Ultra 100
Dynafit Ultra 100 - Foto: Dynafit

 

Konkurranseløperen:

I tillegg til Alpine Pro og Ultra 100 vil Dynafit Feeline up pro være en perfekt sko til de harde øktene eller i konkurranser på sti. Dette er en sko med utmerket grep, lavt dropp og som gir svært god respons til underlaget.

Dynafit Feeline up pro
Dynafit Feeline Up Pro - Foto: Dynafit