LES OGSÅ 10 grunner til å velge elsykkel Ny lov tillater elsykkel i utmark Den første fjellturen med elsykkel Motoren er den viktigste komponenten på en elsykkel. Det er også den delen som belastes mest under bruk. Motoreffekten på en vanlig elsykkel er begrenset til 250 W, men det vil likevel oppleves forskjellig på ulike sykkeltyper.Mange tror at krankmotor er det eneste som er verdt å ha, siden nesten alle de dyreste elsyklene har et slikt system. Så enkelt er det ikke. En kvalitetsmotor i bakhjulet kan gi deg all den hjelp du trenger på en vanlig sykkel i de aller fleste forhold. Har du lastesykkel eller trekker tilhenger i motbakker, har likevel krankmotoren sine klare fordeler.La oss først se på hvordan disse to systemene virker:HJULMOTOR:Sykler du med motoren i bakhjulet eller forhjulet, så skyver motoren direkte på selve hjulet – helt uavhengig av hva slags gir du velger.  Når du velger et lettere gir i motbakkene, blir det lettere for deg å tråkke pedalene rundt – men hjulmotoren har kun én utveksling, og må jobbe på den uansett om det er flatt eller bratt. Togirs hjulmotorer med innebygget krabbegir har dukket opp på markedet, men er foreløpig sjelden vare.KRANKMOTOR:Sykler du med motoren mellom pedalene, så skyver motoren direkte på kjedet. Her er motoren koblet til tannhjulet foran, på samme måte som på motorsykler – og i tillegg har du dine egne muskler som skyver på det samme tannhjulet. Når du velger et lettere gir i en bratt motbakke for å kunne tråkke fortere rundt, så vil også motoren spinne fortere rundt – akkurat som på en bil eller en motorsykkel. Sykler du med tung last i motbakker vil krankmotoren derfor jobbe lettere og mer effektivt enn hjulmotor.En annen forskjell du vil merke, er hvordan effekten fra motoren føles – uavhengig av hvor sterk den faktisk er. Siden hjulmotoren ikke er koblet til pedalene eller kjedet, merker du at en god hjulmotor skyver deg framover som en usynlig hånd i ryggen – mange får et snev av mopedfølelse her. Krankmotoren, derimot, er koblet på den samme akslingen som pedalene dine for å forsterke tråkket ditt. Mange krankmotorer leverer derfor kreftene litt mer diskret, selv om de er minst like sterke. Derfor er selve syklefølelsen med krankmotor mer lik en vanlig sykkel, bortsett fra at denne sykkelen plutselig gjør beina dine mye sprekere.De dyrere syklene med bakhjulsmotor er ofte svært kjappe i akselerasjonen, og har mer enn nok krefter i alle vanlige bakker. Krankmotor er dog en fordel for deg som veier mye eller sykler ofte med tung last eller tilhenger i motbakkene.Fordeler og ulemper: Forhjulsmotor:+ Enkleste og rimeligste løsning+ Eneste alternativ som tillater pedalbrems bak+ Påvirker ikke kjedeslitasjen+ Gir deg tohjulstrekk på glatt vinterføre+ Funker med vanlig bakhjul og alle girsystemer – Forhjulsmotorene er oftest klart svakere enn andre systemer Bakhjulsmotor:+ Enkle og effektive motorer+ Koster mindre enn krankmotor+ Trekker bra også om du er i et ikke ideelt gir – Krever utvendige gir, kan ikke kombineres med innvendige girnav– Tungt bakhjul kan øke risiko for punktering over hull og kanter– Plundrete å ta av bakhjulet ved dekkskift eller punktering  Krankmotor:+ Utnytter sykkelens gir for å jobbe mer effektivt+ Kan derfor trekke tyngre last i motbakkene+ Lar deg bruke lette standardhjul både foran og bak+ Like lett å ta av hjulene som på vanlig sykkel+ Vekta midt på sykkelen gjør den enklere å håndtere+ De store produsentene lanserer stadig sterkere utgaver – Trekker direkte på kjedet og øker slitasjen på dette– Den ekstra kraften på kjedet kan gi litt mer brutale girskift– Krever egen programvare for smidig samspill med innvendige girnav– Funker best når du er nøye med å velge rett gir– Dyrere enn hjulmotor