Skaper friluftslivets svar på Uber

– Det er et kjempemarked for toppturer, klatring, kajakk, jakt og fiske. Målet vårt er å øke frekvensen av antall guidete turer, forteller gründer og utvikler Harald Greiff.

Sist oppdatert 7. september 2017 kl 15.25
App for folket: Vi gleder oss til å ta tjenestemarkedet til nye høyder, sier Harald Greiff, her sammen med Hans-Peter Sperre.
App for folket: Vi gleder oss til å ta tjenestemarkedet til nye høyder, sier Harald Greiff, her sammen med Hans-Peter Sperre.

BIATON

• Biaton en app og nettbasert plattform som lar privatpersoner kjøpe og selge tjenester seg i mellom, og registrere seg som guider innen friluftsliv, det være seg toppturer, fjellvandring, klatring, kajakk, padling, jakt og fiske.

• Det vil være gratis å registrere seg, uavhengig om du er kjøper eller tilbyder. Som andre delingsøkonomi-baserte forretninger, tas en liten prosentvis andel av transaksjonsbeløpet, delt mellom kjøper og selger. Det er ingen abonnement, eller andre faste kostnader som påløper.

• Ventes å være lanseringsklar i løpet av et par måneder. Se: www.biaton.no

Samtidig som reiselivsnæringen opplever et økende behov for guidete turtjenester, har det åpnet seg et nytt og voksende marked for guidetjenester innen friluftslivsaktiviteter. I motsetning til i Alpene kan hvem som helst påta seg fjellføreroppdrag i Norge. Greiff mener prisnivået ligger så høyt at mange velger å ikke benytte seg av det, noe som er bakgrunnen for den nye appen og plattformportalen.

– Målet med Biaton er å utvide hele guide-markedet med å legge til rette for et mer lavbudsjettmarked der flere vil ha råd til en guidet tur i Norge, og på et mer lokalt nivå, forteller Greiff.

Med to milloner kroner i investorkapital og 1,5 millioner kroner i finanseringslån fra Innovasjon Norge har han og kameraten Hans–Peter Sperre brukt det siste halvannet året på å kartlegge behovet med friluftsliv som potensielt marked for kjøp og salg av guidetjenester.

– Det er grønn strek på begge, sier Greiff.

LES OGSÅ: Kompetansestrid i fjellet

Toppturer, klatring, jakt og fiske framstår som de mest attraktive aktivitetene.

Det vil være gratis å registrere seg på Biaton, uavhengig om du er kjøper eller tilbyder. Som andre delingsøkonomi-baserte forretninger, tas en liten prosentvis andel av transaksjonsbeløpet, delt mellom kjøper og selger. Hvor stor denne prosenten er ønsker de ikke å oppgi før lansering. Da vil dette være synlig for alle. Ifølge Greiff har flere guider forhåndsregistrert seg allerede, foreløpig anonymt, mens utviklerne bistår med å sette opp en profil.

– VI har lagt opp et rating-system som vil minne som Airbnb. Hvilke kvalifikasjoner vedkommende har, hvilke tjenester vedkommende kan tilby og så vil det være fordelaktig hvilken sertifisering man har.

– Og det guiden måles på er tilbakemeldingene fra kunden? 

– Ja, det blir etter samme prinsipper som hos Airbnb. Etter at du har gjennomført turen, vil det være en evalueringsprosess i etterkant. Ratingtjenesten går på sikkerhet, kommunikasjon, de spesifikke tingene. Den funksjonen tror vi er veldig viktig, så dette har vi jobbet mye med, forteller Greiff. 

– Vi spiller på delingsøkonomien, vi spesifiserer oss ikke, men bare lager en plattform der det vil være superlett å finne flinke folk. Her vil du finne en kartfunksjon hvor du ser alt rundt deg der du er. Si at du skal på tur et sted, du ser etter guidetilbud, går inn på ønsket kategori, for eksempel fiske. Googler du oslo+fiske+guide er det i  dag umulig å finne fram. Det finnes svært mange med høyt kunnskap og ferdighetsnivå, som kunne registrert seg som guide innen sitt felt. Disse kunne igjen tatt med seg nybegynnere på guidet tur for en rimelig penge, sier Greiff.

 

Skjermbilde 2017-09-07 kl. 09.47.09
Skjermbilde 2017-09-07 kl. 09.47.09

FRILUFTSMANN: Harald Greiff har en mastergrad i merkevarebygging og erfaring som guide innen laksefiske, gått mye på fjelltur og jakt. Ideen begynte å rulle etter noen bomturer hvor han fant ut at han ikke var i rett område. – Det ble først gøy da jeg ble kjent med en som var kjent fra før, forteller han.  

Måles med rating

Han ser for seg at dette vil bli en god mulighet for studenter å tjene penger på deltid.

– Se for deg en som driver masse med toppturer, som har gått på folkehøgskole og tatt noen kurs innen topptur og skredsøking. En dreven toppturentusiast kan plutselig tjene litt penger på det, ved å registrere seg som guide. Jeg tror det er mange som helt klart heller ville gjort det enn å selge klær.

Tindeveglederne er pålagt en rekke faglige oppdateringer for å kunne markedsføre seg som internasjonalt godkjente fjellførere. Hvordan tror du de vil oppleve konkurransen med en student og ivrig toppturentusiast fra Sogndal? 

– De vil sikkert merke det, og det ser vi på som positivt. Ingenting vil glede oss mer enn at prisene blir presset ned, vi tenker på sluttforbrukeren. For de profesjonelle som driver med guidingtjenester må jo dette være et gullspyd for å holde kostnadene nede og også kunne tilby flere tjenester. Alt du trenger å gjøre er å levere gode turer.

Hvordan kan jeg som kunde være sikker på at en ufaglært turentusiast som gjør dette på fritiden er like trygg å være på tur med som en faglært?

– Det som gjør en tjeneste billigere, er ikke automatisk knyttet til dårligere sikkerhet. Har du en dårlig rating, er du ferdig. Dette er det samme som på Airbnb. Det er mer enn nok flinke folk som gjør det bra gang etter gang, sier Greiff.

Teknologisk interessant

Det er ny anvendelse av teknologi i prosjektet som gjør at Innovasjon Norge (IN) tror dette vil bli en god tjeneste. Alfred Øverland, teamleder gründer i Innovasjon Norge Møre og Romsdal drar blant annet paralleller til andre plattformtjenenester i C2C-markedet, som Pholks.

­– Fra vår side har vi sett på teknologien, teamet og gjennomføringsevne. Vi håper og tror at selskapet lykkes og vil åpne for ytterligere verdiskapning. Det har vært en utfordring for små aktører å bli synlig for et publikum. Vi vet at turiststrømmen har økt med 20-25 prosent og i et politisk rolig land i verden med flott natur, er det fint å få knyttet dette opp mot opplevelsesturisme. Vi må løfte blikket ut over Biaton for å løse det, sier Øverland.  

Biaton-appen er ferdig og nå inne i siste test-fase, og antas å være lanseringsklar i løpet av et par måneder.

LES OGSÅ: – Ingen bærekraftig utvikling

LES OGSÅ: Fjellets fagfolk

Publisert 7. september 2017 kl 10.00
Sist oppdatert 7. september 2017 kl 15.25
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue