Få mer ut av brenneren En brenner som fusker kan ødelegge en tur og er du tom for drivstoff blir det lite hygge.  1. Du må kjenne brenneren din FØR du drar på tur! Altfor mange bruker brenneren sin helt til den stopper, og deretter kjenner de ikke brenneren sin godt nok til å reparere den i felt. Jevnlig vedlikehold er nøkkelen til en driftssikker brenner, og det er mye god læring av å skru litt på brenneren. Du må ikke stole blindt på piezo-tenneren (knappen du trykker på for å få fyr). Det skal ikke så mye til før den går i stykker, og uten fyrstikker/tennstål har du en død brenner. 2. Fyrer du med gass, husk at gass fungerer best når den er varm. Et klassisk «speidertriks» for å sikre varm gass er å putte gassbeholderen innenfor jakken for å varme den opp, eventuelt å ha den i soveposen om natta. Sørg også for at beholderen ikke står rett på bakken når du lager mat, men sett den på et liggeunderlag (kun hvis det er en slange mellom brenner og beholder, hvis ikke er veltefaren høy), en treplate eller noe annet som er stødig og kan isolere fra bakken. 3. Med alle typer drivstoff er det viktig å beskytte best mulig mot vind. Kok med lokk, bruk vindskjerm og vurder om du trenger å vente til det koker. Pasta og ris kan fint trekke og det er ingen som ønsker å drikke kokende vann uansett. Det er i tre hovedgrupper av brennere på markedet i dag. Det gode gamle stormkjøkkenet med rødspritbrenner, gassbrennere og multifuelbrennere. Alle har sine fordeler og ulemper.RØDSPRIT: Fordelen med rødspritbrennerne er at de er rimelige i innkjøp (spesielt med tanke på at du som regel får med et fullt kjøkken), svært enkle i bruk og tilnærmet vedlikeholdsfrie. Dette gjør at mange av oss har stiftet bekjentskap med rødsprit gjennom skoleverket. Ulempen er at rødspritbrenneren har lav effekt (opp mot 1000W), noe som gjør at det tar lang tid å varme ting på sommeren og på kalde vinterturer er det ikke sikkert at du klarer å få vannet til å koke uansett hvor lenge du holder på. Samtidig er drivstofftanken liten og må etterfylles ofte (og må avkjøles før etterfylling). Rødspritbrennere bruker relativt mye drivstoff, noe som totalt sett gjør at matlaging med rødsprit er dyrere enn andre varianter.PLUSS:Enkel i brukDriftsikkerBillig i innkjøpMINUS:Lav effektLite egnet til vinterbrukDyr i drift Trangia Stormkjøkken er svært mye brukt på tur og er et driftsikkert og rimelig kokesystem. Vær likevel obs på at det har vært flere ulykker med rødspritbrennere involvert de siste årene. Du får kjøpt gassbrennere som passer til systemet om du ønsker bedre effekt. Pris: 999 kronerMULTIFUEL: Disse brennerne går som navnet tilsier på flere typer drivstoff. Renset bensin og parafin er det vanligste, men mange har også muligheter for gass. Det går an å fylle på mye annen brennbar væske på en del av dem, for eksempel vanlig bilbensin, diesel, hjemmebrent og mye mer, men vil du ha en brenner som soter lite, ikke avgir gasser som tar livet av deg og liker enkelt vedlikehold så anbefales alternativt brennstoff kun i nødstilfeller(og med god lufting!). Fordelen med flere typer drivstoff er at du sannsynligvis finner drivstoff uansett hvor du er i verden. På grunn av høy effekt(opp mot 3000 W) så er multifuel med bensin eller parafin førstevalget hos veldig mange på vinterturer, og et godt valg hvis du skal ha kun en brenner hele året. Fordelen med bensin(her snakker vi renset bensin eller «miljøbensin», ikke den du får i pumpene på en bensinstasjon) er at det brenner relativt rent og at det fordamper raskt. Parafin soter litt mer enn bensin, krever lenger forvarming(med rødsprit eller lignende) og er noe du absolutt ikke vil få i maten(diare!), men til gjengjeld er det ikke eksplosivt og dermed litt sikrere i bruk. Bensin og parafin er det mest økonomiske valget.PLUSS:Høy effektRimelig i brukFungerer hele åretMINUS:BrannfareKrever litt vedlikeholdLitt vanskelig å finjustere effekten  MSR Whisperlite: Skal du ha en multifuelbrenner som fungerer hele året er MSR Whisperlite et populært valg. Pris: 2400 kronerGASSBRENNERE:Gass er et enkelt og trygt valg, har høy effekt(opp mot 3000W), gir deg gode muligheter til å justere temperatur og er ofte førstevalget til de som skal lage en del mat på tur. Det brenner veldig rent og det er lite behov for vedlikehold på en gassbrenner. Utfordringen med gass har lenge vært at det fungerer dårlig i kulde. Det har kommet en del «vintergasser» som gjør at dette har blitt litt bedre, men bensin/parafin er fortsatt å foretrekke i skikkelig kulde. Merk at gass er det eneste drivstoffet som fungerer tilfredsstillende hvis du skal på høye turer(selv om det er kaldt – dette har med trykk og oksygen å gjøre). Gass koster litt mer en bensin i bruk og på lengre turer blir det mye tomemballasje som må bæres tilbake, men er det foretrukne drivstoffet for mange som går på tur i de tre varmeste årstidene.PLUSS:Brenner rentLite/ingen vedlikeholdLett å justere effektenMINUS:Litt begrensinger i kuldeGassbeholderne koster en del MSR Pocket Rocket er en av landets desidert mest populære gassbrennere. Enkel bruk, lav vekt og lav pris er en perfekt kombinasjon. Pris: 549 kroner Vil du ha en gassbrenner med litt bredere bruksområde er Primus Gravity et godt og populært valg. Pris: 1099 kronerNår velger du hva?Kort oppsummert er rødsprit helt ok om du er lite på tur, vil ha en lav inngangspris og bare er på tur de tre varmeste årstidene. Gass er et godt valg om du stadig er på tur i de tre varmeste årstidene, pluss vinterturer uten sprengkulde, og om du liker å bruke litt tid på å lage mat ute. Multifuel velger du om du vil ha en brenner som også fungerer bra på de kaldeste turene på vinteren, og det gjør også jobben resten av året.Effekt på brenneren er mer enn selve brennerenOppvarming på tur handler om mer enn bare valg av brenner. Trenden innenfor kokesystemer er flere og flere systemer med vekselvarme, som gjør at oppvarmingen går vesentlig raskere og at du dermed sparer drivstoff. Det finnes flere systemer hvor du enkelt kobler koppen/gryta rett på brenneren slik at det blir et tilnærmet lukket system som er skjermet for vind, disse er effektive og veldig godt egnet hvis du kun skal koke vann. I tillegg har det kommet større kjeler og stekepanner med samme prinsippet, men hvor du kan sette dem på en vanlig brenner. Ikke like effektive som et lukket system, men vesentlig bedre enn vanlige flate bunner. MSR Reactor 1,0 l (pris: 2999,-) og JetBoil Zip (Pris: 1299,-) er to eksempler på systemer som gir svært effektiv oppvarming av vann på tur, med lukket system som er skjermet for vind. Primus Eta Power Pot (1,2 l) er en kjele som bidrar til mer effektiv matlaging og koking. Pris: 479 kronerGod mat er populært både hjemme og på tur og vi ser en økende interesse for litt større og tyngre kokesystemer. Med en eller flere gassbrennere og flere gryter så er det plutselig ikke så vanskelig å ta med familien ut på middag i nærmiljøet eller lage gourmetretter på turer hvor du ikke trenger å bære så langt. Ønsker du å ta kokkeleringen på tur til nye høyder er det verdt å vurdere litt større systemer. Det blir mer å bære på, men flere kokeflater og stødig brenner gir nye muligheter. Primus Tupike Turkjøkken er en mulig variant. Pris: 2999,- BRANNMatlaging over varme innebærer alltid en viss risiko. Den mest åpenlyse er brann og evt. eksplosjon. I og med at denne faren er så synlig så er det også den som er enklest å forholde seg til.Løsning: Ikke ha brennbart materiale i nærheten av primusen! I praksis betyr det at du helst bruker primusen utendørs og er forsiktig med jakker og andre ting som kan komme borti flammene. Skal du bruke primusen inne i teltet anbefales det at evt. forvarming skjer i forteltet, og at du er svært forsiktig når du flytter primusen inn i teltet. Vær også obs på at drivstofflaske, slanger og alt annet er ordentlig festet og ikke har noen lekkasjer.VARMT VANNSelv om det ofte er flammene man er bekymret for så er det innholdet i gryta som forårsaker de fleste skadene på tur. 2-3 liter kokende vann over kroppen kan gi svært stygge brannskader og i verste fall en livstruende situasjon.Løsning: Velg en stødig primus og bruk den på et stødig underlag. Unngå å transportere kokende vann over deg selv eller andre, vær forsiktig når du heller varmt vann og vær generelt oppmerksom når du sitter ved primusen.FORGIFTNINGDet er primært to måter du kan bli forgiftet på ved bruk av en brenner. Den ene er potensielt dødelig, den andre fører som regel mest til ubehag og dårlig mage.Kullosforgiftning er den store skrekken på tur. Den kommer snikende og du merker ikke så mye annet enn at du blir trøtt og sløv(og er du sløv så er det vanskelig å merke at ting ikke er som de skal). Får det holde på lenge nok så kan man dø av dette.Løsning: God lufting er den desidert beste løsningen, og den beste luftingen får du utendørs. Fyring i teltet har med andre ord andre farer enn bare teltbrann. Husk også at kald gryte bidra til en dårligere forbrenning, som igjen bidrar til mer kullos.Drivstoff i maten er den andre faren på tur. Her er parafin verstingen, men bensin er heller ikke anbefalt å ta inn gjennom spiserøret.Løsning: Regel nummer en er at drivstoff og mat transporteres hver for seg. Gjerne i to forskjellige sekker/pulker om det er et alternativ, hvis ikke så i hvert fall godt atskilt og godt pakket. Unngå også å søle med drivstoff når man fyller på flaskene. Bensin fordamper raskt og er et mindre problem, men vær spesielt obs på parafin. Ved bruk av gass så er ikke dette et problem.Ved langvarig bruk av primus i telt risikerer du forgiftning av en del andre stoffer, spesielt om du ikke bruker rent drivstoff. Dette har sjelden så akutte konsekvenser, men er uansett verdt å ta hensyn til. Løsningen her er, igjen, god lufting og helst bruk primusen ute.LES OGSÅ: Slik unngår du kullosforgiftningLES OGSÅ:  UTEs test av stekepanner til turLES OGSÅ:  Slik lager du natronkaker på bålLES OGSÅ:  Bli inspirert av UTEs turtips