Stiløp er den perfekte sporten å utøve i søken etter den sagnomsuste flytfølelsen. Intens konsentrasjon og fokus nærmest tvinger andre tanker ut av hodet når hjernen ikke har annet å tenke på enn å plassere føttene på rett plass, men om det mentale og fysiske ikke er på plass, derimot. Da blir det verre. 

-   Godfølelsen der man glemmer tid og sted. Livet smiler og alt stemmer. Man føler seg uovervinnelig.

Flyt er noe en som løper eller idrettsuøvere generelt, søker etter hele tiden når en er ute å trener. Dette er en tilstand der man er helt inne i aktiviteten. Aktiviteten er ikke for lett, men den er heller ikke for vanskelig.  Det som er rundt forsvinner og tiden bare renner av sted uten at man legger merke til det.

Flyt og tempo henger sammen. Flyten er en følelse av at man mesterer aktiviteten, og mestrer et høyere tempo. Derfor er det lettere å få følelse av flyt og tempo om man i utgangspunktet er i god fysisk form og klarer å holde et høyt tempo. For nybegynnere kan det å komme i denne flytsonen være vanskligere enn for erfarne løperer.

- Jeg opplever å komme i denne flytsonen når kroppen er avslappet og jeg mestrer terrenget jeg løper i. 

Dersom man må konsentrere seg om det som er rundt, og ikke klarer å slappe av, blir det vanskelig å oppleve denne flytfølelsen. En er sjelden veldig god i noen en ikke har trent på, det gjelder stiløping også. Alt må trenes på, den fysiske formen, teknikk og komforten ved høyere fart.

SE FLERE EPISODER AV LØPESKOLEN

Når en løper i fjellet vil intensiteten på treningsøkten variere ut fra terrenget. I motbakkane vil en få høyere puls, motsatt vil pulsen roe seg når en springer nedover. Om man løper i fjellet må man alltid tenke at en skal litt lenger enn neste bakketopp. Det er lov å begynne å gå om ting blir for tungt. Dersom en har pulsklokke er det eit god hjelpemiddel for å styre intensiteten, sånn at man klarer å holde seg under terskel, og med det unngå for mykje melkeproduksjon i muklaturen.

-   Det er viktig å lytte til kroppen, går det for fort? Går det for seint? Har man mer å gi? Det er greit å gå på en smell, og det er ingen skam å snu. Jeg prøver å utnytte variasjonene i naturen og løper fortere der terrenget er enklere og med det føler jeg meg rask og lett i kroppen.

Tempoet blir styrt ut ifrå dine tekniske og fysiske ferdigheter. Det er vanskelig å sette eit tempo om en ikke har noko tidligare erfaring. Man må prøve seg fram, kanskje prøve og feile litt, for så å bli bedre kjent med egen kroppe under trening. 

Vi kan anbefale UTE sitt intervju med Malene Blikken Haukøy.