Det kan være vanskelig å skille de fysiske og psykiske forberedelsene før en ekspedisjon fra hverandre, men for å nå beinharde mål må du være både klar både i kroppen og i hodet.

– For det første så må du tro på deg selv, du må tro på at du klarer det. Og så må du oppføre deg sånn, sier psykolog Marianne Bang Hansen.

De fysiske og psykiske forberedelsene henger veldig tett sammen, mener hun. 

– For å forberede deg mentalt, må du beherske de fysiske og tekniske aspektene ved det du skal først, for å kunne klare å fokusere på det du skal. Du må ha trent fysisk, og du må ha øvd teknisk på det du skal gjøre rent teknisk. Da er sjansene for å lykkes mye større.

Fysiske forberedelser krever de timene det krever, men den fysiske innsatsen er også en del av den mentale. 

– Hvis du drar til Grønland og vet at du har trukket dekk så mye som du burde ha gjort, og kanskje litt til, du har trent det du skal og du kan håndtere telt og kulde og primus, så tror du jo mye mer på prosjektet og at du mestrer det. Og selvfølgelig, det handler mye om motivasjon. Men om du reiser til Grønland og ikke er sterk nok og ikke er forberedt på det tekniske og praktiske, da er sjansen for at du ikke er mentalt forberedt veldig stor, forklarer Hansen. 

Ting du kan gjøre for å forberede deg mentalt: 

  • Ikke sitt hjemme, gå ut og gjør ting i praksis
  • Tren fysisk, da trener du også mentalt
  • Sett deg et mål om å gå på ski i ti timer (for eksempel) og ikke gi deg før du har gått i ti timer, eller gå et bestemt antall runder og gjennomfør planen
  • Øv deg på å kjenne på følelsen av at du er helt tom og ikke har mer å gi, og samtidig erfare at når det føles sånn har du faktisk mye mer å gå på
  • Øv på å presse deg

Om du er halvveis over Grønland, er helt i kjelleren, og aldri har kjent deg så svak i ditt liv før, er rådet fra psykologen klart: 

– Du skal i alle fall ikke tenke at du har halvparten igjen å gå! Når du er så sliten, så kan det være veldig fornuftig å tenke kort. Tenk: Nå er det tre økter igjen til camp. Da skal jeg spise den sjokoladen og så skal jeg krype i posen. 

Å fokusere på å overkomme små delmål underveis, og oppleve mange små seire, kan hjelpe mye på psyken når det å klare det store målet virker uoppnåelig. 

Mat og ernæring er også helt sentralt for psyken når man er ute på lange turer. Du må spise ofte, gjerne hver time. Dette er også en del av forberedelsene før turen; å finne ut hvor mye du skal spise, hvor ofte, og hvordan du gjør næringen lett tilgjengelig. Når du er ute og går er det ikke lett å sette seg ned og koke mat, og maten underveis på turen er en viktig belønning og motivasjonsfaktor. Særlig favorittsjokoladen. 

– Det høres banalt ut, men det fungerer som bare det, mener Hansen.  

Men hva slags kode har de egentlig knekt, de som er glade i å gå lange turer? 

– Jeg tror at de som trives på tur er gode til å fokusere på det de holder på med. De er også gode til å unngå energilekkasje, sier Hansen. 

Med energilekkasje mener hun negative tanker og fokus på det som er vondt og vanskelig. Dette tapper mye energi fra prosjektet og fjerner fokus fra arbeidsoppgaven. Det andre de er gode på å refokusere raskt og skyve bort utfordringene.

For å unngå at små irritasjoner som tærer på psyken får utvikle seg, er det veldig viktig å gjøre forebyggende tiltak så snart problemene melder seg. Kjenner du et begynnende gnagsår, en frostskade, tørre lepper, så ta tak i det med en gang. Én ting er at disse problemene kan vi alvorlige fysiske konsekvenser for turen, det andre er at man blir utpsyket av dem, og i verste konsekvens kan du miste troen på prosjektet.  

Se alle episodene av Ekspedisjonsskolen her.

EKSPEDISJONSSKOLEN

Gjennom UTEs serie Ekspedisjonsskolen vil du lære triks som blir nyttige på langturer og ekspedisjoner. Rådene kommer fra erfarne turledere og polfarere og handler om alt fra hvordan du forbedrer formen og pakker pulken, til hvordan du unngår gnagsår på turen.