Det å bygge kroppen om til en utholdende maskin er ikke gjort over natten. Lange turer til fots og på ski krever et godt tilpasset treningsprogram med oppstart i god tid før den planlagte ekspedisjonen. 

All form for langvarig trening vil komme godt med, men det er spesielt en metode som skiller seg ut i mengden, og det å trekke dekk.

I denne episoden av Ekspedisjonsskolen møter programleder Maria Philippa Rossi den erfarne polfareren Lars Mausethagen, som (blant annet) viser hvordan du rigger et bildekk for spesifikk trening mot lange skiturer med pulk. 

LES OGSÅ: Trening til fjellskitur – møt dem som liker å dra 

Hva er det viktig å tenke på når man trener til en lang skitur, Lars?

– Grunnformen er viktig uansett hva man gjør. Man trenger ikke å være i Marit Bjørgen- eller Northug-form, men du må ha en grei grunnform og like å være ute. Man må begynne å trene god tid i forveien, så man vet man er i form når man legger ut på tur. Det er ikke noe som er så slitsomt som å være i for dårlig form på en lang skitur. 

Hva slags trening er bra?

– Løping, svømming, sykling, styrketrening – da gjerne styrke i mage og rygg. Og så er det viktig å gjøre den spesifikke treningen, altså trene på nettopp den aktiviteten man skal gjøre i de 20, 30, 40, 50 dagene man er på tur. For å bli god til å trekke pulk, så må man trekke pulk! Om sommeren er ikke det mulig, og da er det beste substituttet å trekke dekk.

Dette trenger du til dekktrekking:

  • Et bildekk. De kan du få gratis mange steder, spør for eksempel på en bensinstasjon eller et bilverksted. Begynn gjerne med et lett, og oppjuster til et større dekk etter hvert som formen blir bedre.
  • 8-9mm tykt klatretau med 5-6 meter lengde (det kan godt være et klatretau som har blitt for gammelt for klatring 
  • Bilstrikk
  • U-bolt (fås tak i på jernvarehandler)
  • 1 skrukarabin
  • 1 vanlig karabin
  • Trekksele (for pulk. Velg den varianten som passer for deg. Finn en som sitter godt over skuldrene og rundt hoftene.)
  • Staver (om ønskelig)

Slik monterer du tauet:

  1. Drill to hull i dekket, midt på. Bruk U-bolten til å beregne avstanden mellom de to hullene.
  2. Sett U-bolten inn i hullene og skru den fast på baksiden. 
  3. Kapp tauet i to deler. Den ene bør være ca. 5 meter. Lag løkker å begge ender av tauet.
  4. Lag så to løkker midt på tauet, med omtrent en halvmeters avstand. Fest strikken mellom disse, så du får demping av støt  og napp dersom dekket fester seg i noe.  
  5. Lag draget som du fester i selen med den andre taustompen. Lag en åttetallsknute i hver ende for å feste den til ringene i trekkselen. 
  6. Fest en skrukarabin på draget og hekt på tauet.
  7. Bruk den vanlige karabinen til å feste enden av tauet til dekket. 

Tips: Om målet er å gjennomføre en Grønlandsekspedisjon, bør fokuset være å gjennomføre lange økter med lavt tempo. Begynn rolig, med økter på 1 time, og øk etter hvert. Etter en stund kan du legge på flere dekk. Om du er blitt godt vant med dekktrekkingen, men ikke har tid til lange økter, kan du øke vekten og tempoet for å oppnå tilnærmet like god effekt av korte treninger. 

Se alle episodene av Ekspedisjonsskolen her.

EKSPEDISJONSSKOLEN

Gjennom UTEs serie Ekspedisjonsskolen vil du lære triks som blir nyttige på langturer og ekspedisjoner. Rådene kommer fra erfarne turledere og polfarere og handler om alt fra hvordan du forbedrer ekspedisjonsformen og pakker pulken, til hvordan du unngår gnagsår på turen.