Vi kan vel være enige om at det aller beste er å løpe uten sekk.

Men når du skal løpe lenge, være ute i flere timer og kanskje løpe fra et sted til et annet, må du gjerne ha med deg litt underveis.

Annonse

Da er det bra at det finnes et stort og godt utvalg med løpsspesifikke sekker på markedet.

Vi har valgt å teste løpesekker i mellomsjiktet, 9-20 litersklassen. Mange løpere ville trolig valgt enda mindre sekker (5 til 12 liter) for å nøye seg med det absolutt nødvendigste.

Vårt utvalg er først og fremst gjort med tanke på mosjonister og andre som liker å løpe på sti og bevege seg lett i fjellet.

Samtlige modeller kommer i både mindre og større litersklasser, og disse er oppgitt under hver enkelt sekk. Konstruksjonen og detaljer vil være de samme.

OM TESTEN

Sekkene er testet under løping på sti og i kupert terreng. 


Sekkene er vurdert med samme oppakning: Tørt skift (ulltrøye, sokker, vindjakke, matpakke, nøkler, mobil, kredittkort). 


Av testkriterier har vi lagt vekt på løpsfølelse, praktiske detaljer tilpasset løperen og drikkeløsninger. Herunder også justeringsmuligheter av hoftebeltet, brystbelte og skulderreimer. 


Testpanelet har bestått av begge kjønn. 

I dette mellomsjiktet er det to typer sekker. Bergans, Norrøna, Arcteryx, Osprey og Mammut representerer den litt mer tradisjonelle lette sekken som også kan brukes til løping. Disse har vanlig hoftebelte.

Nathan, Camelbak, Salomon har mer løpsspesifikke detaljer. Her har produsentene lagt vekt på å få sekkene til å sitte tett høyt oppe, og på flere av dem er hoftebeltet droppet helt.

Utviklingen innen løpesekker går i retning av mer vest-aktige sekker. Ultaløpere foretrekker ofte slike anretninger fordi de har drikkeflaskene tilgjengelig foran på selve skulderremmen.

Det tar kortere tid å både drikke underveis når du løper, og etterfylle underveis i bekken, enn å fylle en vannpose i sekken. Det gir også mulighet til å kunne ha med forskjellig drikke.

Når du likevel skal kjøpe en såpass spesialisert sekk, er det fint å vite om den kan brukes til mer. Vi har derfor også sjekket om den har plass til laptop (Macbook Air 13"), med tanke på om den vil egne seg som en løpe-til-jobben-sekk.

Derfor er det nevnt, selv om det ikke har vært et utslagsgivende kriterium i totalvurderingen.

Når du skal anskaffe en løpesekk, kan du allerede i butikken avdekke en rekke ting som vil være avgjørende for om den kan bli den perfekte løpesekken for deg og ditt bruk. 

Tilpasningsmulighetene er helt avgjørende
for løpsopplevelsen, og riktige justerings- og innstrammingsmuligheter har mye å si.

Med en løpssekk vil du gjerne at vekten skal være høyt på ryggen, ikke som en klump nederst. Hoftebeltet skal kun sitte løst, eller er overflødig. Vi er alle forskjellige når det gjelder rygglengde, bredde og holdning.

Prøvepakk sekken i butikken for å se hvor mye plass den rommer, og tilpass justeringene.

De fleste sekkene har kompresjonsstrikker, eller elastisk snøring, som gjør det mulig å stramme inn ubrukt plass.

Vi oppfordrer til å bruke dem aktivt, for de er svært utslagsgivende for løpsopplevelsen. En halvtom sekk vil fort føles som om den hopper og dunker på ryggen din.

Hva annet er viktig for deg. Betyr det noe for deg hvor lommene er plassert? Trenger du romslig med plass?

Det er klare forskjeller på produsentenes ulike løsninger.

Det kan virke forvirrende, men bør også gjøre det mulig å finne en sekk som passer perfekt for deg og ditt bruk.

Tips til stiløping

• I tillegg til drikke, ta med deg litt nødproviant, energibar, nøtter etc.

• Ta med tørt skift. Hvis trøya blir våt av svette, blir du fort kald når du ikke er i bevegelse. 


• Sørg for at du har løpesko med godt grep. 


• Tilpass farten til terrenget og bli oppmerksom på flyten 
det gir. 


• Tenk teknikk, med korte, små skritt i motbakker og bruk 
armene aktivt. Bevar farten over bakkekammen også, for å holde rytmen. Hold blikket framover for å ha oversikt over hva som kommer.