Obs: Vi har gitt vår vurdering av disse syklene videre til TV2 Hjelper Deg uten at vi nødvendigvis har kommet til helt identisk konklusjon som TV2s program. Les TV2s artikkel her: Se innslaget på TV2 Sumo her: Elsykkel er et fabelaktig transportmiddel til og fra jobb. De kan også være flotte redskaper til turer både på veien og i marka. En god elsykkel bør være enkel å bruke. Den må være trygg og forutsigbar og den bør føles morsom å sykle på. Lavt innsteg er lurt hvis du skal sykle med barnesete bak. Da slipper du å sparke til ungen når du går av og på sykkelen. Det er også viktig at det er lett å lade batteriet og at det er lett å følge med på rekkevidde og annen viktig info underveis på sykkelen.Alle syklene i testen her kan lades både på sykkelen og ved å ta av batteriet. På Shimano-batteriene trenger du en adapter for å lade batteriet løst. Adapteren følger med. Det anbefales å lagre batteriet inne når mulig.En god elsykkel føles som en vanlig sykkel som gir deg ekstra hjelp når du trenger det, og ikke gjør noe ut av seg når du ikke ønsker det. Du kan fint klare å sykle til og fra jobb uten å bli svett, men du kan også trå ordentlig til på pedalene og ble realt svett. Cruiser du rett under 25 km/t får du mest hjelp uten å ta i for mye. Rett over 25 km/t koster det mye krefter. Til transportbruk, og spesielt når du har hjelpemotor har vekt på sykkelen litt mindre å si. Det er derfor ingen ulemper med skjermer og bagasjebærer på en elsykkel. Dette gjør det vesentlig enklere å bruke sykkelen i hverdagen og i vanlige klær. Lav vekt er likevel et poeng hvis sykkelen må trilles opp og eller ned en trapp til en bod eller annen sykkelparkering.  SYKKELGLEDE: Du kan fint rydde litt grus fra sykkelveien med en elsykkel også. Foto: Henrik Alpers Fakta om elsykler Syklene vi omtaler som elsykler her er sykler som har de samme rettighetene som vanlige sykler. Disse elsyklene kan kun gi hjelp når du trår på pedalene, og de skal kun hjelpe deg i hastigheter opp til 25 km/t. Sykler du fortere enn dette må du sørge for all kraft selv. I tillegg er det en regel som tilsier at de kun kan gi 250 ekstra watt hjelp. Elsykler uten sperre ved 25 km/t regnes som el-mopeder og må registreres som dette. De krever i tillegg ansvarsforsikring som andre motoriserte kjøretøy og er forbudt å bruke på gang og sykkelvei, fortau og på grusveier i skogen.   Blant de lovlige elsyklene er det grovt sett tre kategorier: Sykler med krankmotor - her dytter motoren på pedalene mens du trår. Jo hardere du trår på pedalene desto mer hjelper motoren. Bakhjulsmotor - her snurrer motoren bakhjulet rundt så lenge du trår på pedalene. Også på disse avhenger mengden kraft fra motoren av mengden kraft som legges i pedalene. Forhjulsmotor - her drar motoren forhjulet rundt, en sensor i kranken sørger for at motoren kun drar når pedalene går rundt, men kraften fra motoren er ikke relatert til kraft lagt ned i pedalene.  Mengden drag fra motoren justeres ved hjelp av en computer på styret.  Slik har vi testet:Elsyklene har blitt brukt til og fra jobb flere ganger - en tur på ca 10 km. De har blitt testet i bratte bakker og blitt syklet med på grusveier og asfalt. Vi har sjekket hvor lett det er å lade syklene og hvor intuitivt det er å komme i gang med å sykle.Syklene har blitt testet slik de har blitt levert fra importør/forhandler og prisen er den som har blitt oppgitt av importøren/forhandleren av syklene.Vi har gitt vår vurdering videre til TV2 Hjelper Deg uten at vi nødvendigvis har kommet til helt identisk konklusjon som TV2s program.  KRANKMOTOR: Motor i kranken gir best sykkelfølelse og kraftigst hjelp i bratte motbakker. Foto: Henrik Alpers