Det er stille, litt kaldt og sommerregn. Jeg har syklet drøye to mil for å rekke første økt med yoga. Jeg rakk det ikke. Lenge har jeg lurt på hva greia med yoga er. Det eneste jeg forbinder med det er tightsdamer i solnedgang, som krøller tærne bak ørene og ser seg tilbake mellom beina. Ikke skjønner jeg hvordan, ikke skjønner jeg nøyaktig hvorfor.

Resten av gjengen har hatt dagens første økt med yoga, de startet klokka sju. Sammen fortsetter vi med en solid frokost før nesene skal renses. Yoga handler i en viss grad om å rense kropp og sinn. Saltvann kan rense ut noe av gørra.

Men hvordan havnet jeg her? Jo, Elizabeth Lyseng. Hun har ideen og er grunnleggeren av «Yoga i Nordmarka». Elizabeth er utdannet danser fra skole i London. Presset var stort, stressnivået høyt og det var en utfordring både teknisk og fysisk.

GRUNNLEGGEREN: Hun har ideen og er grunnleggeren av «Yoga i Nordmarka». Elizabeth Lysenger utdannet danser fra skole i London. Foto: Marte Stensland Jørgensen

Yoga ble hennes redning gjennom tre år på skole. Nå vil hun dele sin erfaring med å overvinne utfordrende mestringssituasjoner med andre. Hun har i mange år bodd i Sørkedalen og jobbet tidligere på Kobberhaughytta. Fordi hun selv har fått et sterkt forhold til marka og hyttene rundt ville hun gi et tilbud der folk kunne lære yoga kombinert med god mat, sosialt samvær og rolige omgivelser. Kikut ble perfekt.

«Lenge har jeg lurt på hva greia med yoga er. Det eneste jeg forbinder med det er tightsdamer i solnedgang, som krøller tærne bak ørene og ser seg tilbake mellom beina. Ikke skjønner jeg hvordan, ikke skjønner jeg nøyaktig hvorfor.»

Å kjenne etter

Yoga handler i større grad om å bevisstgjøre seg selv. Det handler om å kjenne etter, være tilstede, åpne alle sanser og kjenne på alle inntrykk. Ordet «yoga» betyr kropp og sinn i forening. Pusteøvelser, meditasjon og avspenning har like stor betydning som de fysiske øvelsene.
– Man må tørre å kjenne etter. Hvis en person ikke kjenner noe effekt av yoga er personen rett og slett ikke åpen nok, mener Elizabeth.

– Du må tørre å forvente at en fotbevegelse skal bety noe, og stole på at det er virkningsfullt.

– Og å skjerpe sansene, det gjør man bare ved å være ute, sier Elizabeth.

 – Eneste grunn til å være innendørs er fordi vi ikke tillates å være ute.

Maur, knott eller temperatur kan være eksempler på faktorer som kan minske komforten og dermed minske effekten av yoga. Å praktisere yoga i friluft skal forsterke effekten til hver enkelt øvelse.

Kjærlighetsøya

Nå skal vi ut for neste økt. Vi pakker sekken og padler over til Tidemands Ø i Bjørnsjøen. Ø-en med den fineste kjærlighetshistorien. Her bodde Harald Tidemand og Ivar Nederberg i nesten 20 år, for å leve sammen i en tid da homofilt samliv ikke var mulig. Øya er bitteliten, med små hint om at noen utnyttet det lille arealet maksimalt. Det var en gang et lite paradis, nå er det kun ruiner igjen.

Det optimale været hadde vært vindstille og tjue varmegrader, men i stedet er det typisk norsk sommervær. Ullgenseren og vindjakka er på, vottene er i sekken. Vi finner hver vår plass på øya. Elizabeth går barbeint, vi andre beholder sko og ullsokker på. For å praktisere yoga lønner det seg å være varm i kroppen. Det er ikke så lett i dag, men etter noen øvelser kommer varmen og energien tilbake. Latteren sitter også løst.

Her bodde Harald Tidemand og Ivar Nederberg i nesten 20 år, for å leve sammen i en tid da homofilt samliv ikke var mulig.

– Husk blikket, sier Elizabeth, det skal følge fra over venstre skulder til over høyre skulder, og la bare armene slenge etter.
Blikket skal følge hele bevegelsen og pusten skal hjelpe bevegelsen fullt ut. Det er virkelig deilig å kjenne at kroppen kan strekkes og tøyes, og på den måten hente ny energi fra magen og hodet og tankene og fordele det ut i hele kroppen, til hud, tær, fingre og sinn. Dette har kroppen godt av.

Hva er virkelighet?

Vi padler tilbake og varmer oss i badstua før dagens siste øvelse – dybdeavspenning. I denne øvelsen skal du føle alle punkter på kroppen som er i kontakt med underlaget. Du skal kjenne luften i nesa og varmen fra pleddet. Ingenting skal være ubehagelig slik at det forstyrrer konsentrasjonen. I avspenning tillater du kroppen å komme i et stadium som balanserer på grensen mellom våken tilstand og søvn, yoga nidra.

«Det er virkelig deilig å kjenne at kroppen kan strekkes og tøyes, og på den måten hente ny energi fra magen og hodet og tankene og fordele det ut i hele kroppen, til hud, tær, fingre og sinn. Dette har kroppen godt av.»

– Legg merke til din høyre skulder, høyre overarm, høyre underarm, din høyre håndflate, sier Elizabeth sakte med rolig stemme. Hun hypnotiserer meg inn i til et sted der jeg ikke vet hva som er drøm eller virkelighet. Jeg kan høre noen ved siden av snorke innimellom den behagelige stemmen til Elizabeth, men likevel er jeg langt, langt borte.

Power nap har fått en ny betydning. Det har også klassisk yoga. Vi avslutter med pusteøvelser, blant annet en som heter humla. Først puster du hardt ut og inn tjue ganger, så trekke pusten dypt inn før vi sakte slipper humla ut gjennom nesa.

Skepsisen forsvant sammen med humla

Elizabeth er klar på at yoga ikke er trening. Det skal komme i tillegg til idrett og trening. Yoga skal heller gjøre deg raskere til å løpe, smidigere i klatreveggen eller bedre til å svømme. Yogaøvelsene du praktiserer skal gi deg mer energi, et rolig, fokusert sinn og en sterk og smidig kropp.

– Men, sier Elizabeth, du må vite hva du driver med. Det er mange som pådrar seg skader fordi de blir hekta og overdriver. Bli heller hekta på effekten og virkningen av det.

Sammen avslutter vi kvelden med god middag på hytta. Det er kjedelig å måtte reise fra gjengen og sykle to mil hjem igjen. Jeg tenker at lufta strømmer inn det ene neseboret og ut det andre opp bakkene mot Bjørnholt. Kanskje denne skepsisen forsvant sammen med humla. For det jeg vil nå, er å lære mer yoga.