Tidligere denne måneden arrangerte hun historiens andre SkiYogaCamp for jenter I Sunnmørsalpene, og de første deltakerne har allerede meldt seg på neste års arrangement. Utemagasinet tok en prat med den allsidige bærumsjenta om kombinasjonen mellom Norges nasjonalidrett og en eldgammel asiatisk trenings- og meditasjonsform. 

KARINE FALCK-PEDERSEN

Karine Falck-Pedersen fullførte i 2012 prosjektet med å gå på ski til det høyeste fjellet i hvert fylke. Hun har studert i USA og konkurrert i både alpint og frikjøring, men nå har interessen dreid mot fjellski og topptur. Helgen 6. til 9. mars  arrangerer hun SkiYogaCamp for jenter i  Sunnmørsalpene. 22. mars holder hun sitt foredrag Nitten Norske Eventyr på High Camp i Hemsedal. 

Hvordan startet du selv med yoga?

– Det var i løpet av studietiden min i Denver USA mellom 2004 og 2008 at jeg begynte å gå på noen drop-in timer og ble mer og mer fan av treningsmetoden. Jeg opplevde i starten en ro som jeg ikke fant i mange andre former for trening, men merket også at jegvar støl i kroppen fordi den gjorde ting den ikke var vant til. Yoga ga mersmak og  jeg fortsatte å gå på yogatimer et par ganger i uken et års tid mens jeg bodde i Squaw Valley. Da jeg flyttet tilbake til Norge begynte jeg å tenke på å lære meg yoga mer grunnleggende for å kunne praktisere på egenhånd mens jeg var ute og reiste. Løsningen ble en måned lang  yogalærerutdanning på Bali. Sertifiseringen var for Ashtanga yoga, en type yoga som ofte blir omtalt som en av de mest fysiske formene for yoga. Det vil nok være riktig å si at Ashtanga appellerte til meg fordi den var fysisk og minnet om trening, samtidig som det var et stort fokus på pust og avkobling.

Hvorfor passer det så bra å kombinere ski og yoga?

– Det er mange grunner til hvorfor jeg, personlig, synes kombinasjonen ski og yoga er så genial, men jeg har en episode som gjorde at jeg virkelig kjente på det. Jeg hadde praktisert halvannen time på morgenen og dro rett ut på ski etterpå. Etter første tur sa jeg til venninnen min: -Det er  helt sykt,  men i dag føltes første tur ut som fjerde tur, kroppen er liksom helt med. Jeg at dette hadde mye å gjøre med at jeg hadde varmet opp kroppen skikkelig godt og dermed hadde den lettere for å omstille seg til skikjøringen etterpå. Det er fler faktorer til som gjør at yoga og ski er en god kombinasjon og  det er i hovedsak fordi det er skadeforebyggende, fremmer indre ro & fokus, og det et godt alternativ til fysisk trening hvis man ønsker større variasjon i treningen sin.

SKIYOGACAMP

Årets SkiYogaCamp ble arrangert 6. til 9. mars i samarbeid med Sagafjord Hotel og Norgesguidene. 16 jenter fra 20 til 45 år var med. Deltakerne lærte mye om ferdsel i fjellet, og røft vær gjorde at mange fikk umiddelbar erfaring med mestring av utfordringer. Hver morgen startet klokken 7 med en time yoga før frokost. Vel tilbake på Sagafjord Hotell etter tur fikk jentene frukt og te og en liten halvtime før Afterskiyoga. Yogaøktene er tilpasset aktivitetsnivå og reguleres etter slitne folk er. Dato for SkiYogaCamp 2015 er 12.-15. mars.

Var alle deltakerne med på yogaøktene?

– Alle deltakerne på campen var med på yogaøktene. Noen hadde praktisert en del tidligere, noen hadde prøvd yoga så vidt, mens noen aldri hadde prøvd det før. Det fine med yoga er at uansett hvor fleksibel man er eller ikke er vil man få noe ut av det fordi man kan modifisere stillingene etter eget nivå uansett om man er nybegynner eller viderekommen. Det handler om å lytte til kroppen og utføre øvelsene deretter noe som tilbakemeldingene fra campen viser at har fungert godt for deltakerne. I tillegg til at man må ha sitt eget fokus legger vi opp øktene etter hvor harde turer vi har på ski. Mye av fokuset vårt går på å løsne opp i hoftene, bryst og skulderpartiet, samt andre muskelgrupper som blir brukt mye når man går topptur. I tillegg ligger mye av fokuset på å puste riktig slik at man klarer å slappe og dermed myke opp alle spenningene som sitter i kroppen. Med spenninger tenker jeg da spesielt på spente muskler som er et resultat av fysisk aktivitet, overanstrengelser, feilbelastning, samt psykiske hendelser som også setter seg muskulært. Vi har med andre ord alle ganske så godt av litt yoga!

Hva med guidene Sverre (Hjelmeland) og Jostein (Aasen), jeg ser ikke noe til dem på yogabildene?

– Det stemmer det! Men de var definitivt nysgjerrige på hva vi drev med, så kanskje de blir med til neste år. 

Under bildet kan du lese Karine Falck Pedersens beste grunner for å kombinere ski og andre uteaktiviteter med yoga.

Skadeforebyggende

Når man driver kroppen hardt er det naturlig at kroppen kommer med sine reaksjoner. Korsbånd som ryker, minisker som får en trøkk, slarkende leddbånd, vonde korsrygger og stive kropper er gjengangere i alpin- og frikjøringsmiljøet. De som går mye toppturer har ofte litt ekstra stive hofteleddsbøyere, og en del slitasjeskader på ledd. Selv har jeg hatt en god del store og små plager opp gjennom årene, men mye av det har jeg blitt kvitt gjennom en kombinajson av yoga og riktig trening. Mye av plager i knær, nakke og rygg har blitt så og si borte og jeg mener dette har mye med hvordan yogaen tar for seg så mange områder i kroppen og styrker og tøyer disse utsatte leddene som vi så sjelden får tak i gjennom annen trening. Balanse er en viktig del av yoga og ved å bedre balansen vil en fort merke at man tar det med seg inn i skikjøringen. Man får rett og slett en bedre skifølelse. Det jeg virkelig lœrte gjennom min periode på Bali var at det er ikke alltid nok å bare tøye en gang i blant, men man må prøve å vedlikeholde det for å virkelig kjenne forskjellen.

Bedre indre ro og fokus

Yoga kan ha en stor effekt på det mentale. Å alltid ha fokus på å vœre sterkest, raskest, eller flinkest gjør noe med mentaliteten og det kan vœre vanskelig å finne roen. Yoga har  gitt meg en bedre psyke ettersom den tvinger meg til å rette fokus innover og lytte til kroppen. Selv tror jeg det er den beste måten å lykkes i de fleste ting her i livet; lytte til kroppen og samkjøre det psykiske og fysiske. Når man er på tur i fjellet eller deltar i en konkurarnse er det viktig å klare å holde fokus, særlig om man skulle være så uheldig å komme ut i vanskelige/dramatiske situasjoner. Andre ganger trenger man hjelp til å holde fokus for å rett og slett komme seg opp den bratte bakken. Det handler om å klare å være tilstede, kjenne seg selv, kroppen sin og sine begrensninger. Pust og fokus er noe som man etter å praktisere en del tar med seg inn i andre situasjoner i livet. Det er ikke alltid like lett å ta kontroll over følelser og tanker, men jeg er ikke itvil om at yoga hjelper oss med dette.

God kombinasjon med annen  fysisk trening

Yogaen er ikke bare med på å bedre fleksibiliteten, men også ens dynamiske og statiske styrke. Som skikjører er det viktig med denne formen for styrke fordi den stabiliserer mange ledd og muskelgrupper i kroppen som andre treningsformer ikke gjør på samme måte. Personlig har jeg også merket at fleksibiliteten hjelper meg når jeg driver annen trening; jeg kommer dypere ned i knebøy, utfører øvelser teknisk bedre og kroppen ser ut til å restituerer seg bedre. Det virker ofte som at mange har et inntrykk av at yoga kun er tøying, noe jeg kan bekrefte at det ikke er. Man blir svett og sliten og det er en ypperlig form for alternativ trening hvis man driver med mye annen aktivitet eller har lyst til å forbedre sin fysiske form.

LES OGSÅ: Utendørs yoga på Kikut