Gnagsår er en ting som alle har opplevd ,og som potensielt kan ødelegge en tur. Men egentlig er det veldig greit og ganske enkelt å forebygge, ved å være proaktiv og unngå problemene før de oppstår. De kan også behandles på en god måte om du er så uheldig å få gnagsår.

Føttene, hælene og tærne er der det oftest oppstår gnagsår, men man kan også få det mellom lårene om man går langt på tur, på skuldrene om man bærer tung sekk – rett og slett der du får en tung belastning over tid som du ikke er vandt med.

– Det aller viktigste på tur er å tenke på gnagsårforebygging tidlig, forteller friluftsekspert og lege Erling Rosenstraum. Om du er på en tur med en gjeng, og kjenner at det begynner å bli et problem etter en time, så skal du ikke vente til lunsj fø du gjør noe.. Sett deg i le og fiks det med en gang.

Se intervjuet med Rosenstrøm i Ekspedisjonsskolen nederst i saken!

Det er forskjell på om det er en dagstur og en ukestur i Jotunheimen, men det er uansett viktig å tenke på forebygging for å unngå de plagsomme gangsårene som kan ødelegge hele turen.  

– Det er viktig å kjenne føttene dine, og ha en støvel du er komfortabel med. Ikke begynn turen med en ny støvel, du bør ha gått inn denne på forhånd. Kjenn til at ulike merker har forskjellige lester, finn et par som passer for din fot.

Rosenstraum forteller at for han fungerer det best å ikke snøre støvelen i det hele tatt.

– Når jeg skal gå flatt og langt, fungerer det kjempebra, da får jeg aldri gnagsår. Det har jeg testet ut på forhånd.

Noen velger også å bruke en dampsperre, en plastpose på innsiden av en ullsokk, gjerne med en tynn sokk helt innerst. Da får du mindre friksjon og en glatt overflate. Det kan bli litt klamt, men noen synes det fungerer veldig bra.
Det andre man kan gjøre er å forandre belastningen på selve foten. Finn for eksempel et skumgummistoff som du lager en helkappe av, og putter inni skoen. Om du er plaget av gnagsår på hælen, så kan dette faktisk fjerne hele problemet, for foten sitter litt annerledes i støvelen. Hælkapper finnes også å få kjøpt i butikken.

Taping av foten før du begynner å gå kan også være lurt.

– Bare bruk sportstape, som funker til det meste. Da legger du tapen rundt der du veit du får gnagsår, så har du beskyttet området på forhånd.  

Om gnagsåret er oppstått, så må du gjøre noe for å beskytte området, så ikke trykkbelastningen fortsetter.

– Om du har fått blemme skal du beholde denne, om den ikke er for stor og er i veien – da kan du stikke høl på den. Om det er gått hull på den må du ha godt stårstell. Rens det, om det er med grønnsåpe eller annet, her fines det ulike varianter. En sinksalve gir en helende effekt.

Rosenstraum mener det kan være lurt å legge en isporbit med hull i midten over såret, som du kan lage av for ekemsempel et liggeunderlag. Så fester du den med sportstape, og dermed har du avlastet området som er problemet.

– Gnagsår er lett å få og lett å forebygge, men det er viktig å behandle det så du slipper å avbryte turen. 

Er du mye på tur. Forebyggingen av gnagsår starter med gode sko. Vi har testet syv fjellstøvler. Vi har også skrevet en fin guide til hvordan du finner en fin teltplass, eller les saken om noen av de fineste turene i Nordmarka i Oslo.