En sekk bør aller helst prøves på en ordentlig tur, og det beste tipset er derfor å få lånt deg den sekken du vurderer å kjøpe. Det er få butikker som låner ut sekker, men kanskje noen du kjenner har en sekk du kan prøve? Et minimum er at du får prøve sekken i butikken med den vekten du regner med å bære. Ikke bare prøv den litt frem og tilbake på gulvet, men gå opp og ned trapper, og hvis du har anledning tar du den med en runde i ulendt terreng rundt butikken. En storsekk er en følgesvenn du skal ha i mange år, og derfor er det lurt å bruke litt tid på å velge en som passer deg.

Skal du på lange turer med behov for mye utstyr, kan sekker opp til 85 liter være egnet. Men med litt fornuftig pakking klarer de fleste seg med 65 liter på en helgetur med telt. Når du skal bestemme deg for hvor stor sekk du trenger er det greit å tenke på at det er bedre med en litt for stor sekk enn en litt for liten. En stor sekk har også som regel bedre bæresystem og dermed bedre bærekomfort. Ulempen er at en kraftigere sekk ofte har høyere egenvekt. Samtidig har de fleste av oss en tendens til å ta med litt for mye om det fortsatt er plass i sekken. Tenk derfor på om du kan gjøre noe med egen pakking før du investerer i en for stor sekk. En annen ting som er verdt å merke seg er at de fleste merker oppgir størrelse etter kroppslengde, men det du er interessert i er rygglengde.

LES OGSÅ: Pakkeliste for fjellturen

Justering av sekk
Skal sekken fungere som den er ment som er det viktig at den sitter riktig på ryggen. Dette gjør du ved hjelp av noen enkle grep:

- Slakk opp alle remmer
- Stram hoftebeltet først. Dette skal ligge på hoftekammen og ta mesteparten av vekten.
- Stram skulderremmene. Disse skal ligge i en jevn bue over skuldrene, men unngå å stramme så mye at du løfter hoftebeltet – hvis du ikke klarer å få til en jevn bue må du høyst sannsynlig justere rygglengden på sekken.
- Stram brystremmen så mye som er behagelig, husk at du skal ha plass til å puste!
- Stram toppstrammerne, de som går fra skulderremmene til toppen av sekken. Disse skal strammes slik at de står i lett spenn.
- Juster hoftestrammerne, remmen fra hoftebeltet til sekken. Hvor stram disse skal være varierer, men utgangspunktet er et lett spenn.

På lengre turer er det lurt å veksle litt på de ulike justeringene. La skuldrene få litt ekstra i en periode for å avlaste hoftene og slakk opp eller stram hofte- og toppstrammerne. Hva som er optimale innstillinger vil variere litt etter hva slags terreng du går i, men punktene over er et godt utgangspunkt.

Pakking
God pakking kan heve turopplevelsen betraktelig. Det første du bør tenke på er bærekomfort og dette er i stor grad styrt av hvordan vekten er fordelt i sekken. Som hovedregel ønsker du å ha det tyngste nærmest mulig ryggraden, det vil si både tett inntil ryggen og sentrert mot midten. Er du i litt utfordrende terreng kan det være en fordel å senke tyngdepunktet og ha flere tunge ting nederst i sekken enn øverst. Utstyr skal pakkes i sekken, ikke utenpå. Masse utstyr på utsiden vil gå utover komfort og balanse.

I tillegg til komfort er det en fordel å pakke praktisk. Ting du trenger underveis, for eksempel en varm jakke, votter, lue, drikkeflasker, mat, osv. bør legges i topplokk, sidelommer eller øverst i sekken. Soveposer, kokeutstyr og mye annet kan legges mer utilgjengelig. I tillegg er det lurt å pakke klær og utstyr i ulike poser, gjerne med ulik farge, slik at det er lett å holde orden. Selvfølgelig også lurt at posene er vanntette slik at du slipper å komme frem til leir med gjennomvått utstyr.