«Du er velkommen til å bruke norsk natur, hvis du bruker ting riktig og tar rett hensyn».

Haaken Christensen, seniorrådgiver, Innovasjon Norge

FJELLTURISME

Turistene er på vei, hvor mange digitale trofésamlere tåler den norske naturen og redningstjenesten? 

• Norske attraksjoner

• Redningsmann – En bismak av rovdrift

Turguide: – Min jobb er å fortelle mer

Sosialantropolog: – Ingen fornøyelsespark

– Vi må vel bare innrømme at sosiale medier og selfie-trenden har vokst i en retning vi ikke kunne forutse, og som medfører noen nye utfordringer. Men først og fremst er det store muligheter. Vi vet at besøket til enkelte naturattraksjoner vil fortsette å øke, det jobbes godt både lokalt, regionalt og nasjonalt for at både gjestene som kommer hit skal få en god opplevelse og for verdiskapningen. Det er også helt avgjørende for vår posisjon som en attraktiv naturbasert reiselivsdestinasjon, sier Christensen.

Han er opptatt å nå de «riktige» turistene. Den verdifulle turisten som vil oppleve norsk natur, kultur og historie på en trygg måte. Mange av de som kommer mangler kjennskap til eller forutsetning for å bevege seg i norsk natur, som ikke er tilrettelagt slik man gjerne er vant med fra andre land.

– Allemannsrettens plikter er noe vi prøver å kommunisere til de tilreisende. Vi har forsøkt å snu det slik at «du er velkommen til å bruke norsk natur, hvis du bruker ting riktig og tar rett hensyn. Vi setter plikt foran rettigheter». Vær og klima endrer seg fort og vi har en friluftstradisjon vi skal hegne om, sier han.

Han mener det må tenkes nytt for å nå fram med budskapet. 

– I fjor tok vi selfie-trenden på alvor og laget installasjoner som så ut som spektakulære steder – i hotellobbyer slik at folk kunne ta bildene sine der i stedet. Det fungerte bra. Det ble omtalt som en banebrytende måte å kommunisere sikkerhet på. Vi jobber nå med et kommunikasjonskonsept der vi skal være enda litt tydeligere på hva som er viktig å vite for de nye målgruppene som kanskje ikke er bevandret i naturen. Mange vet ikke hva de går til. I sommer lanserer vi et kommunikasjonskonsept som tar det videre til korte filmer, med humørfylt informasjon og glimt i øyet. Dette er et bredt samarbeidsprosjekt der vi satser på å ha den samme informasjonen nasjonalt som på bedriftenes egne slik at vi har en tydeligere rød tråd, sier han.

Christensen erkjenner at den økte tilstrømmingen er en utfordring for Norges omdømme som et naturvennlig og bærekraftig reisemål.

– Gode grep vil være å få Nasjonale Turiststier opp på samme nivå som Nasjonale turistveier og øke tilbudet av guiding. Hvis vi tilrettelegger godt på stedene som trenger det mest, vil det urørte også bli liggende i fred, sier Christensen.

Han viser til Trygve Sunde Kolderups forslag om Nasjonale turiststier ble først publisert på utemagasinet.no og Stavanger Aftenblad, og som førte til 7,5 millioner kroner til vedlikehold av populære turmål.    

I tillegg tror Christensen at gode guidetjenester en del av nøkkelen. 

– Det ligger et enormt potensial i å tilrettelegge produkter som du kan booke fra Shanghai eller København og tenke at den turen vil gi meg det jeg trenger nå. Vi er i en spennende fase der friluftslivstradisjonen vår fanges opp internasjonalt som det nye mindfulness. Inntrykket av at vi er et dyrt og kostbart land vil nok fremdeles være der, men så lenge vi har bærekraftige kvalitetsopplevelser som er verdt prisen, så kommer Norge til å være en sentral opplevelsesdestinasjon, sier Christensen