UTE-lederen: Kortreiste guider

UTEs redaktør oppfordrer DNT til å arbeide enda hardere for å støtte opp om lokalt næringsliv i fjell-Norge. Organisasjonen kunne i større grad enn nå skapt allianser med lokale aktører for å markedsføre nisjeprodukter og utvikle tur- og kurstilbudet i fjellet.

Sist oppdatert 1. mars 2010 kl 14.33
Tindevegleder på jobb i Romsdalsfjella. Foto: Matti Bernitz
Tindevegleder på jobb i Romsdalsfjella. Foto: Matti Bernitz

Den norske turistforeningen (DNT) gjør veldig mye bra for norsk friluftsliv, og de viser en evne til fornyelse. UTE oppfordret i september utøvere av nye friluftsaktiviteter til å samle seg i en ny organisasjon som ivaretok deres interesser. Da var styreleder Tom-Ivar Bern i DNT raskt på banen. Han beklaget at ikke alle norske friluftsentusiaster følte seg ivaretatt i organisasjonen. Han skulle se på tilfeller der DNT ikke hadde framstått som det ikke-motoriserte friluftslivets forkjemper, og han skulle gjøre noe med dette. Fortsettelsen blir spennende. Kanskje kan elvepadlere, surfere og terrengsyklister få et kraftfullt og prinsipielt forsvar fra en aktør som har stort gjennomslag helt til topps i det norske samfunnet.

Samtidig skaper også store og mektige DNT murring rundt omkring i Frilufts-Norge. Rundt om i fjellbygder og på tettsteder nær de fineste naturperler, forsøker små gründerbedrifter å skape arbeidsplasser og levebrød med utgangspunkt naturen. Disse små bedriftene opplever at deres kurs, guidede turer og mer eller mindre tilrettelagte opplevelser taper i konkurransen med DNT. Når turlaget toger inn med godt markedsførte opplegg og priser basert på statsstøtte og frivillige turledere, blir det ikke lengre noe marked for deres tilbud. For hvordan skal en liten, lokal aktør klare å trekke til seg kunder i konkurranse med markedsføringsbudsjettet til en organisasjon som kan finansiere virksomheten med offentlige kroner og medlemsavgiften fra 235.000? På debattsidene i denne utgaven av UTE beskriver en slik gründer situasjonen. Hun mener DNT ødelegger markedet og driver sosial dumping. De står i fare for å bukke under i konkurransen med DNT. Flere andre tilsvarende bedrifter UTE har snakket med, opplever det samme problemet. Denne uroen bør DNT ta på alvor. Samtidig med at Bern ser på hvordan organisasjonen bedre skal representere de nye gruppene i norsk friluftsliv bør han se på hvordan DNT i større grad kan spille en enda større rolle som bidragsyter i utviklingen av lokalt næringsliv i fjell-Norge.

Frivilligheten og det gode arbeidet DNT legger ned må absolutt fortsette, og veldig mye av dette kommer alle oss som trives i fjellet til gode. DNTs kursvirksomhet har gjort et solid arbeid for å øke norsk friluftskompetanse og sørget for at et stort antall mennesker ferdes sikkert og trygt i fjellet. Men arbeidet må foregå ved at den støtter opp om, og ikke sparker beina under, gründerinitiativ i distrikts-Norge. Turledere og kursholdere som jobber på dugnad og reiser opp til fjellet fra de store byene, hindrer i praksis etablering av arbeidsplasser i distriktene.

Det er ingen  menneskerett å få lov til å jobbe som fjellfører i Sogndal eller Lom, men også DNT tjener på at det er et sterkt og mangfoldig fjellsportmiljø i Norge. UTE håper DNT derfor tar det seriøst når de får kritikk fra gründere som mener organisasjonen ødelegger markedet for fjellsport-relatert næringsvirksomhet i kommuner med behov for levedyktige arbeidsplasser. UTE tror Fjell-Norge ville vært bedre tjent med at DNT konsentrerte seg om utviklingen av sitt eget hyttenettverk og brukte ressursene sine på markedsføringen av dette unike tilbudet. Samtidig kunne organisasjonen løfte fram små, lokale aktører som i dag opplever at DNT ødelegger konkurransen. DNT kunne i større grad enn nå skapt allianser med de lokale aktørene for å markedsføre nisjeprodukter og utvikle tur- og kurstilbudet i fjellet. Det er på den måten DNT gjør en best mulig jobb for hele fjell-Norge. 

Arbeidet med å støtte opp om lokalt næringsliv i Fjell-Norge bør stå enda høyere på DNTs agenda, for få norske aktører er like tjent med levende norske bygder som nettopp DNT. Organisasjonen kan gjennom sin mediemakt og store medlemsmasse bidra til å hjelpe fram gründere i fjell-Norge i forsøket på å skape levedyktige arbeidsplasser. DNT har i flere år hatt fokus kortreist mat. Tiltaket har fått skryt fra gjester og næringsaktører, og det er viktig for å øke markedet for lokale bønder og matprodusenter.

Lokalmat-prosjektet til DNT er støttet av Innovasjon Norge og Landbruksdepartementet. UTE oppfordrer DNT til å bytte ut fe med folk og søke både Kommunal- og Næringsdepartementet om støtte til å sette i gang en tilsvarende satsning der organisasjonen lar kortreiste guider få samme prioritet og status som den kortreiste maten. 

Publisert 18. januar 2010 kl 09.58
Sist oppdatert 1. mars 2010 kl 14.33
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen