Liker du å løpe, enten det er på asfalt, grusveier eller stier i lavlandet, men ennå ikke har løpt i fjellet, så er det nesten på tide.

Det er en herlig følelse å bevege seg raskt og lett i terreng der du «egentlig» skulle hatt ryggsekk og kraftige sko.

Med løpeskoene kan du nå langt på en dag. Du får utsikt som du bare kan drømme om på turer i skogen. 

Når det er sagt, så er løpeturer i fjellet en krevende aktivitet. Været veksler mer, og det blåser ofte på toppene. Har du ikke med deg ekstra klær kan du føle deg uanstendig tynnkledd i forhold til fjellvettreglene. Steinete underlag kan også være utfordrende. Du må følge med hvor du setter føttene og huske å heve blikket for å finne den gode flyten.   

LES OGSÅ: Test av løpesko for sti og fjell

Norske fjell er imidlertid ideelle for løpeturer, ofte med stier både til topps, rundt, og med muligheter for å justere underveis. Selv om lufta kan være skarpere og kjølig høyere i høyfjellet, blir lufta aldri så tynn at det er noe som du må ta hensyn til.  

De fleste som løper i fjellet er ute for noen timer eller for en dag, men det er også lett å lage sitt eget løpe-eventyr. Det er tett mellom hytter, koier og fjellhotell, slik at du kan bestemme selv hvor lange dagsetappene skal være. Det er alpine tinder og traverser. Slakere, småkuperte fjell og høydedrag kan være spennende å utforske. 

LES OGSÅHer er Sondre Kvambekks favoritt-løpefjell

På varme sommerdager, når det er stille i lufta, kan det hende at fluene surrer over hodet ditt og ikke vil slippe taket. Da kan du faktisk komme til å savne vinden og den kjølige lufta. Mens andre ganger igjen kan du oppleve at det er oppsiktsvekkende vindstille, selv på toppen av et fjell. Og det kan være riktig magisk.   

Hva trenger du av utstyr?  

Sko. Du vil ha glede av terrengløpesko, som har bra grep på sti og er ment for ujevnt underlag. De fleste som liker å løpe i fjellet foretrekker sko som er lette og puster godt, og uten Gore-Tex for å unngå at vannet blir igjen i skoen. Mange veksler mellom ulike sko, for å gi variasjon for beina og for å forebygge skader. 

Lett tøy. Tights eller shorts? Det er bra med noe lett og behagelig å løpe i om du skal være ute en stund. En trøye, enten i tynn ull eller kunstfiber, og gjerne et skift etter endt tur i sekken er bra å ha. 

Vindjakke. Du sette som regel pris på å ha den med, om det blåser opp eller du skal være ute en stund. Den veier uansett lite og tar lite plass. Kombinert med den ekstra trøya, hindrer den nedkjøring om du får et uhell. 

Løpesekk. Den typiske løpesekken sitter tett til kroppen og strammingen foran er gjerne høyt oppe. Hoftebelte fungerer mindre bra. Løpesekkene har gjerne flaskeholdere på skulderreimene. Fordelen med flaske sammenlignet med drikkeblære er blant annet at du kjapt kan fylle opp flaska i en bekk. Ta gjerne med litt nødproviant i tilfelle du trenger ekstra energi, og veien blir lengre eller tyngre enn du hadde trodd.  

Hansker/lue: Godt hvis det er kaldt eller blåser opp, og tar lite plass i sekken når sola varmer.  

Mobiltelefon: I tilfelle. Men ikke gjør deg avhengig av den. Du vil angre når det er manglende dekning eller batteriet blir dødt.  

LES OGSÅLøpeteknikk – finn flyten på sti

3 myter om fjelløping

1. Det er kun for de som allerede er godt trent   

Liker du å løpe, er du allerede i gang. Og du trenger slett ikke løpe de bratteste motbakkene. Start med å gå raskt, venn deg til det lette utstyret og løp når du føler for det. Etter hvert vil det bli stadig større deler av turen.     

2. Det er uforsvarlig med lite klær og myke sko i fjellet

Når du ikke har tung sekk, er terrengløpeskoene stødige og med lett utstyr kommer du deg fort ned igjen. Dersom du omringes av tåke og plutselig ikke vet hvor du er, tråkker over, ramler eller sklir, kan det bli kritisk. Men det gjelder for alle som beveger seg i fjellet, så tilpass turen etter evne og forhold. 

3. Det går så fort til at man ikke klarer å nyte naturen. 

Så fort går det ikke. Stress ned. De fleste som liker å løper i fjellet er mer opptatt av å ta seg tid. 

LES OGSÅ: Test av pulsklokker med GPS