Liker du å løpe på asfalt, grusveier eller stier i lavlandet, men har ennå ikke løpt i fjellet? Da er det nesten på tide. Det er en herlig følelse å bevege seg raskt og lett i terreng der du «egentlig» skulle hatt ryggsekk og kraftige sko. Med løpeskoene kan du nå langt på en dag. Du får utsikt som du bare kan drømme om på turer i skogen. 

Når det er sagt er fjelløping en krevende aktivitet. Det blåser ofte på toppene. Været veksler mer, og har du ikke med deg ekstra klær føler du uanstendig tynnkledd i forhold til fjellvettreglene. Steinete underlag kan også være krevende. Du må følge med hvor du setter føttene, heve blikket for å finne den gode flyten.   

Norske fjell er ideelle for løping. De finnes over hele landet, stort sett med stier både til topps og på kryss og tvers. Selv om lufta er skarpere og kjølig høyere i høyfjellet, blir den aldri så tynn at det er noe som du må ta hensyn til.  

De fleste som løper i fjellet er ute for noen timer eller en dag, men det er også lett å lage sitt eget løpe-eventyr. Den norske fjellheimen har veletablerte stier og det er tett mellom hytter, koier og fjellhotell, slik at du kan bestemme selv hvor lange dagsetappene skal være. Det er alpine tinder og traverser, og det er enda flere slakere, småkuperte fjell og høydedrag som er spennende å utforske. 

På varme sommerdager når det er stille og varmt, kan det hende at fluene surrer over hodet ditt og ikke vil slippe deg, og du kan faktisk komme til å savne vinden. Høyere opp kan lufta komme til å være både skarp og klar, kanskje har du til og med skydekket under deg. I blant på toppen, så kan du oppleve at det er helt vindstille. Det skjer ikke ofte. Men når det skjer og du er der, så kan det være riktig magisk.  

LES OGSÅ: Dette er Sondre Kvambekks løpefavorittfjell

Hva trenger du av utstyr?  

Sko. Du vil ha glede av terrengløpesko, som har bra grep på sti og er ment for ujevnt underlag. De fleste som liker å løpe i fjellet foretrekker sko som er lette og puster godt, og uten Gore-Tex for å unngå at vannet blir igjen i skoen. Mange varierer mellom ulike sko, for å gi variasjon for beina og for å forebygge skader. 

Lett tøy. Tights eller shorts, det er bra med noe lett og behagelig å løpe i, om du skal være ute en stund. En trøye, enten i tynn ull eller kunstfiber, og gjerne et skift etter endt tur er bra å ha i sekken. 

Vindjakke. Du sette som regel pris på å ha den med, om det blåser opp eller du skal være ute en stund. Den veier uansett lite og tar lite plass. Kombinert med den ekstra trøya, hindrer den nedkjøring om du får et uhell. 

Løpesekk. Den typiske løpesekken sitter tett til kroppen og strammingen foran er gjerne høyt oppe. Hoftebelte fungerer dårlig. Løpesekkene har gjerne flaskeholdere på skulderreimene. Fordelen med flaske sammenlignet med drikkeblære er blant annet at du kjapt kan fylle opp flaska i en bekk. Ta gjerne med litt nødproviant i tilfelle du trenger ekstra energi, og veien blir lengre eller tyngre enn du hadde trodd.  

Hansker/lue: Behagelig hvis det er kaldt eller blåser opp, og tar lite plass i sekken når sola varmer.  

Mobiltelefon: I tilfelle. Men ikke gjør deg avhengig av den. Du vil angre når det er manglende dekning eller batteriet blir dødt.  

LES OGSÅFinn flyten på sti

3 myter om fjelløping

1. Det er kun for de som allerede er godt trent   

Liker du å løpe, er du allerede i gang. Og du trenger slett ikke løpe de bratteste motbakkene. Start med å gå raskt, venn deg til det lette utstyret og løp når du føler for det. Etter hvert vil det bli stadig større deler av turen.     

2. Det er uforsvarlig med lite klær og myke sko i fjellet

Når du ikke har tung sekk, er fjelløpeskoene stødige og med lett utstyr kommer du deg fort ned igjen. Dersom du omringes av tåke og plutselig ikke vet hvor du er, tråkker over, ramler eller sklir, kan det bli kritisk. Men det gjelder for alle som beveger seg i fjellet, så tilpass turen etter evne og forhold. 

3. Det går så fort til at man ikke klarer å nyte naturen. 

Så fort går det ikke. Stress ned. De fleste som liker å løper i fjellet er mer opptatt av å ta seg tid. 

LES OGSÅ: Test av pulsklokker med GPS