NORSKE ATTRAKSJONER

Turistene er på vei. I UTE som er i salg nå spør vi: Hvor mange digitale trofésamlere tåler den norske naturen og redningstjenesten? 

• Norske attraksjoner

• Turguide: – Selvfølgelig skal de få ta det bildet

• Redningsmann: – Bismak av rovdrift

• Innovasjon Norge: Plikt går foran ret

– Selfie-trenden og sosiale medier kan vi ikke styre, det er utenfor noens kontroll. Det som overrasker meg er hvordan dette i altfor stor grad har blitt overlatt til næringen. Det andre er at det er merkelig at næringslivet ikke har klart å se konsekvensene av det som er grunnleggende turisme-teori – en massesuggesjon vi har sett mange andre steder, sier Birgitte Dambo, sosialantropolog med master i økoturisme.

Hun stiller spørsmål ved at Innovasjon Norge har gjort allemannsretten til en del av markedsføringen.

– Det forstår jeg ikke at de får lov til. Hvem eier allemannsretten? Det er oss alle. Det er vennligheten vår, innsatsen til frivillige, det er kulturen vår. Jeg synes det gir en bismak av utnyttelse, som vi har sett konsekvensen av, med forsøpling, bi-forurensning og vi står i fare for å ødelegge produktet som blir markedsført, sier hun.

Hun erkjenner at det er komplekst, at det kanskje trengs nye regler, at det er vanskelig å klandre noen for å ha gjort en god markedsføring. Selv om Norge ikke er noen nybegynner som reiselivsnasjon, lurer hun på om vi likevel er litt underutviklet på dette feltet.

– Det jeg savner en forståelse for at vi har en kultur som er vanskelig å oversette til andre språk. Sosiale medier er ikke stedet for å skape en forståelse for hva som kreves for eksempel å gå til Trolltunga. Det er ingen fornøyelsespark som hvor som helst ellers.

– Hva er dine forslag til å håndtere dette best mulig?

– Vi må spisse og endre markedsføringen og få turister til å tilbringe lengre tid her. Cruiseturistene er de verste, de legger igjen veldig lite penger og innebærer mye forurensning. De er her et døgn fordi de vil til Preikestolen og de kjøper knapt mat. Vi må laget flere ikoner spredt utover. I alt for stor grad er dette overlatt til næringen, i stedet for en mer helhetlig, overordnet plan. Det er et sterkt ønske fra forskerne, men som ofte opplever at de ikke blir hørt, sier Dambo.