MALIN JACOB

Malin Jacob er tidligere nestleder av Natur og Ungdom. Som 18-åring ble hun kåret til Norges miljøhelt av Aftenposten. Hun brukte ti år av livet sitt på å kjempe for naturen, før hun innså hvor lite tid hun hadde brukt på å oppleve den. Det er hun i full gang med nå. Hun kaller seg et friluftsnek og miljøeventyrer, og erfaringskurven stiger bratt. Hun har både krysset  Lofoten på rulleskøyter og Atlanterhavet i seilbåt.  Malin er en av grunnleggerne til gronnejenter.no. Hun har også en egen hjemmeside

Malin Jacob, som kaller seg «en slags miljøeventyrer», dro sammen med en filmskaper og en marinbiolog på roadtrip i en uke med elbil. En skikkelig lang en! 

– Det var en strålende tur. Nydelige opplevelser, vi møtte flotte folk på veien og alt gikk som smurt. Vi dro fra Oslo og hadde vårt første ladestopp allerede i Drammen. Ikke fordi vi egentlig trengte det, men vi hadde ikke nok is i magen til å pushe grenser enda. 

Malin Jacob vil vise frem måter og steder man kan reise på og til som er mer miljøvennlig. Ideen om roadtrip med elbil kom allerede i 2013, men da var verken rekkevidden på elbilene eller utbyggingen av hurtigladestasjoner god nok til at det lot seg gjøre. i 2017 fikk hun endelig gjennomført prosjektet.

Les også: Malin Jacob setter fokus på marin forøspling

De tre venninnene hadde første overnatting på verdens nordligste vingård, Lerkekåsa vingård i Telemark. Her fikk de servert vin laget på gården og vandret gjennom vindrueranker. Neste dag gikk turen videre mot Odda, med stopp i Seljord på veien.

– Vi måtte jo prøve å jakte på Seljordsormen! I Odda ble vi møtt av en nydelig solnedgang  og den spektakulære Låtefossen, forteller hun.
 
Deretter gikk turen tvers over landet, og Malin er full av entusiasme over landet vårt. Bare hør her: Først dro de til Rosendal for å besøke Norges eneste baroni.
– Det er litt av et syn! Natten ble tilbragt på Rosendal Gjestehotell, hvor vi ble fortalt at det spøkte på rommet vi bodde på. Enten må vi ha veldig gode sovehjerter, eller så ble vi lurt. Det var få spøkelser å oppdrive! 

Les også: Padletur: Opplev Norges svar på Grønland, nær Rosendal!

Fra Rosendal kjørte og tok de ferje til Karmøy og Haugesund.

– Visste du at frihetsgudinnen i New York visst skal være laget av kobber fra Karmøy og at det står en liten kopi av statuen der? I Karmøy fikk vi også prøvd oss på fridykking, da marinbiologen av oss er fridykkeinstruktør.

Ferden gikk videre til Stavanger og Preikestolen, der engasjementet for naturen vår virkelig fikk en boost.

– Det er et nydelig syn om du ser bort fra avføring og dopapir som ligger langs ruta. Det ledet oss til en samtale om hvem som egentlig skal betale for allemannsretten. Det er fint at vi legger til rette for friluftsliv, men alle de pengene vi bruker på å promotere Norge som feriedestinasjon er nok vel brukt på ivaretakelse av allemannsretten. Det kan være bedre skilting, renovasjon, mer midler til frivillige redningsgrupper som Røde Kors eller Norsk Folkehjelp og så må vi sørge for at vi tar vare på sårbar natur. Vi må jo ta vare på lekeplassen vår!

Saken fortsetter under bildet!

Siste natt tilbragte jentene på et fyr i Arendal, Store Torungen.

– Det er litt av en opplevelse å være fyrvokter for en natt. Målet vår på siste etappe var å få noen med oss på samkjøring, da GoMore som har sponset elbilen vår også er en samkjørings-app. Det er kanskje litt skummelt å skulle sitte på med noen man ikke kjenner, men det er en fantastisk måte å komme seg fra A til B, og på veien møter du kanskje noen hyggelige folk. Miljøvennlig er det også. Dessverre var det ingen som ville haike med oss. Folkens, benytt samkjøringsmuligheter! Om det er gjennom venner du kjenner eller tjenester som GoMore. 

Les også: Kom i gang med fjelløping!

- Hvordan gikk det med rekkeviddeangsten på turen?
– Jeg tror det i hovedsak er tanken på å gå tom for strøm som ga oss litt angst, fordi det var lite å bekymre seg for. Bilen vi hadde, en Nissan Leaf, har en lang rekkevidde. Samtidig er utbygging av hurtigladestasjoner i Norge vanvittig bra. Hun vi lånte bilen av fortalte at hvis batteriet går under 20 prosent så må vi bare komme oss av veien og finne en lader, fordi om det blir for lite strøm vil ikke bilen starte igjen selv om det viser at det er strøm igjen. Jeg så for meg forferdelige scenarioer av oss stående fast midt på fjellet eller i en tunnel. 

- Gikk dere noen gang tom for strøm?
– Nei. Den siste dagen utfordret vi skjebnen litt for å teste bilen. Vi syns nesten det hadde vært litt for enkelt, da vi faktisk hadde regnet med å måtte bli tauet både en og to ganger. Den siste dagen pushet vi grensene, og da vi kjørte inn til ladestasjonen så slo hele dashbordet seg av og viste verken hvor mange kilometer eller prosent vi hadde igjen. Da var vi litt engstelige for at laderen skulle være ødelagt eller noe, men alt gikk som smurt. 

Saken fortsetter under bildet!

– Andre utfordringer på elbil-roadtrip?
– Veldig få. Det tar selvsagt litt lengre tid når man må lade en halvtime her og der i løpet av dagen, men for oss som ikke hadde dårlig tid så var det egentlig bare godt å få strukket på beina en gang i blant. Mye bagasje kunne blitt et problem om vi hadde vært flere eller om vi var sånne som skal ha med oss et hus i bagasjen. Bilen tok faktisk mer bagasje enn vi trodde, og vi hadde jo med oss 24 kilo bly til fridykk. 

– Har du noen råd å komme med til de som har lyst til å prøve det samme?
– Om du ikke har en fra før, lei deg en elbil gjennom bildelingssted som GoMore. Du må sette av mer tid enn du ville gjort med en vanlig biltur, da du trenger tid til å lade underveis. Bruk appen LadeNå! til å planlegge ruten din. Her får du opp et kart med alle ladestasjoner, og får også veibeskrivelsen dit. Strømmen på ladestasjonene betales med SMS, så forbered deg på en litt større mobilregning enn vanlig. Det koster ca 3 kroner per minutt du lader. Vi brukte kanskje 1000 kroner på strøm, men sammenliknet med bensin eller diesel er det bare peanuts. 

– Hva slags ferieplaner har du videre fremover?

– I sommer tenker jeg meg på togferie i Vest-Europa med Portugal som mål. I oktober har jeg sett for meg den transsibirske jernbane som feriemål. Da vil jeg prøve å komme meg til Moskva uten å fly, og ta den transsibirske jernbanen begge veier. Ellers har jeg begynt å samle på overnattingssteder som er litt utenom det vanlige. I vår besøkte jeg Treehotels, ca 1 time nord for Luleå i Sverige. Det er unike arkitekttegna trehytter hvor målet er å ha så liten påvirkning på naturen som mulig. Vi tok oss fra Oslo til Luleå med to netter i sovekupé på toget.

LES OGSÅ: 10 tips til et miljøvennlig friluftsliv

Les alle de fine turtipsene under annonsen! 

REIS MILJØVENNLIG

Her er Malin Jacobs beste tips!
– Først og fremst: Oppdage Norge og Norden som feriedestinasjon! Om du likevel ønsker å reise langt, bør du velge å være borte over en lengre periode. For eksempel i en måned eller lengre. Velg direktefly, da det er take-off og landing som er mest energikrevende. 
– Om du har barn kan det være vel så spennende å dra på hyttetur i nabokommunen som å dra til Gran Canaria. 
– Når du skal velge en miljøvennlig ferie er det flere hensyn som kan være lurt å ta. Det ene er måten du kommer deg dit på. Velg miljøvennlige transportmidler som for eksempel tog, sykkel, buss, samkjøring, elbil, seilbåt – og for de mer ekstreme skateboard eller rollerblades (Malin Jacob krysset Lofoten på rollerblades i 2014).
– Velg overnattingssteder hvor det er lokale som driver, bruk AirBnb eller EcoBnB, coachsurfing, telt eller miljøsertifiserte hoteller. Det kan også være lurt å velge å reise utenfor sesongen. Dette sørger for at presset på områdene blir mindre.
– Vær oppmerksom på lokale forhold som for eksempel vannmangel. Vi er veldig bortskjemte på både vann og strøm i Norge. Slik er det ikke alltid andre steder. 
– Velg lokale guider. Dette sørger for at vi legger igjen penger i lokalsamfunnene. Vær oppmerksom på verneområder og lokale regler. En del attraksjoner kan selvsagt være skadelig, selv om det er lokale som driver bedriften. Unngå å klappe tigre, dra i dyreparker eller spise utrydningstruede dyrearter.  
I Norge er det Hanen.no som driver sertifiseringen Norsk Økoturisme. 

Turtips: 

- Dra til Nord-Norge med tog. Ta for eksempel toget til Bodø og ferje over til Lofoten. Eller tog til Mosjøen og ferje over til Trænafestivalen. Jeg har gjort begge deler, og togreisen i seg selv er magisk. Hva med å krysse Norge i løpet av en dag? Det kan du gjøre ved Hellemobotn. Det går ferje til Hellemobotn i sommersesongen. Legg inn en teltovernatting i tillegg, så får du deg en skikkelig ekspedisjon, nesten. 

- Lån eller lei en seilbåt, eller bli med mannskapet på en båt. Litt slik som med GoMore er det flere steder man nå kan leie båt. I 2014 krysset jeg Atlanterhavet i seilbåt, og fikk i tillegg være med å bidra til å forske på mikroplast. Om du låner eller leier seilbåt må du ha båtførerprøven, eller kystskippersertifikatet om båten er over en viss størrelse. Ikke legg ut på seiltur om du ikke har seileerfaring. 

- Togtur. Det er mange fine togturer i Norge og Norden, og vil du lengre kan du kjøpe en Interrail-billett. Visste du at en voksen kan få med seg to barn under 12 år gratis med Interrail-billett? 
Har du ganske mye tid kan du til og med komme deg til Kina med tog, hvis du regner inn en liten båttur over til Finland. 

- Hyttetur. Det er få ting som kan slå en hyttetur, om det er på fjellet, i skogen eller ved havet. DNT har over 500 hytter i Norge som du får bo på for en veldig billig penge. 

- Staycation. Hva med å ikke dra noe sted, men oppdage din egen bakgård, din egen by eller din egen skog. Du trenger ikke dra så langt for å få fantastiske opplevelser. 

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel: