Fysioterapeut og skoekspert Sandra Linløkken på G-Sport gjør både programleder Malene Haukøy og deg som ser på en god del klokere når det kommer til løpesko for både asfalt og terreng i denne episoden av Født til å løpe. Utvalget er enormt, og for en som driver mye med løp kan det være hensiktsmessig med flere par, avhengig av vær og underlag. Like viktig er passformen, vinkling og tykkelse på sålen. 

SENDEPLAN

21. august -  Dette er stiløping

28. august - Flyt og tempo

4. september - Motbakke

11. september - Nedover

18. september - Skader og skadeforebygging

25. september - Valg av sko

2. oktober - Ernæring

9. oktober - Løp fortere

- For å hjelpe deg som kommer i butikken og skal kjøpe løpesko er det viktig for meg å vite litt om treningsbakgrunnen din. Hvor ofte du løper? Hvor langt du skal løpe? Hvordan nivå du er på? Deretter bruker vi en speilkasse for å analysere bena.  

Skovalger er et viktig skadeforebyggende tiltak, og viktig for at DU skal få en fin opplevelse når du er ute å løper. Ved hjelp av speilkassen kan Sandra si mye om foten og hvordan sko en trenger. Har man en bred fot trenger man bredere sko. Om man overpronerer, altså at ankelleddet tipper innover, bør en støtte opp foten fra innsiden. 

Et annet viktig element er dropp eller høyde på hæl. Det vi da ser på høydeforskjellen på hæl og framfot. Dette er viktig for løpeteknikken. De som lander på hælen ønsker gjerne en høyere hæl, eller mer støtte, mens de som lander mer på forfot eller tærene ønsker en mindre drop og da mindre støtte i hæl. Det kan også vere ulike tykkelse på sålen. Da snakker vi om såleprofil. Dersom sålen er tykk får du gjerne bedre demping, men om sålen er smalere får du bedre kontakt med underlaget eller løpsfølelse som det kalles.

Sandra kan fortelle at det er stor forskjell på en terrengsko og en asfaltsko, derfro er det viktig å ha rett skotøy for løpeturen.

-  Terrengskoen har en mye grøvere såle som gjør at en får mykje bedre grep i terrenget. Ofte er sålen stiver også. Terrengskoen er ofte laget i et materiale som er mer slitesterk fordi den utsettes for mer slitasje. En kan også velge mellom gore-tex eller ikke. Erfaringsmessig velger løpere som løper mye en sko ute gore-tex. Grunnen til det er at skoen blir stivere å løpe med, samt at det puster dårligere. Da kan eg gjerne oppleve å bli bløt på benene innenfra.

Det er individuelle forskjeller hva som passer en og hva løperne foretrekker. Malene har sine klare preferanser:

-  Jeg personlig velger ofte en stiver sko dersom jeg skal opp i høyfjellet hvor det er mye stein eller ur. Dersom jeg skal løpe på en mykere sti velger jeg alltid en mykere sko for å få en bedre følelse til underlaget. Da kjenner jeg om jeg er i ferd med å skli, og jeg får en bedre opplevelse av hva jeg har under meg. Jeg velger også alltid en sko med lav dropp eller hæl. Det betyr at den har mindre demping, bedre følelse til underlaget og at det blir vanskligere å tråkke over med.

Sandra legger også vekt på å bruke riktige sokker. En teknisk sokk transporter fuktigheten bort fra foten, slik at man bli mindre bløt og mindre fare for gnagsår.

- Jeg mener også at alle bør ha et par med ekstra tilpassede såler i skoene. Da vil en få litt ekstra demping, samtidig som det man tråkker på i skoen er tilpasset din fot. Du vil da føle at foten liger bedre i skoen, og faren for gnagsår eller belastnigsskader er mindre om du har en sole som passer deg perfekt.

 

Det siste tipset Sandra kommer med er å snøre skoen på en riktig måte.

-  Di fleste løpesko har et ekstra hull til skolissene øverst på siden som di færreste bruker. Det hullet er ikke til pynt. Ved å bruke disse vil du få stammet skoen ennå bedre rundt ankel og hæl slik at det ikke skipper i skoene, dermed også mindre risiko for gnagsår og ubehag.

 (Se film for instruksjon)

- Denne måten å knyte på avlaster også tærene i unnabakkene hvor en ofte opplever at tærene stanger gjenntatte ganger fram i skoen. Selv har jeg mistet mange negler på grunn av dette.

SE ALLE EPISODENE I LØPESKOLEN –  http://www.fftv.no/tag/fødttilåløpe?p=3 

LES OGSÅ: Motbakkefarsotten

SE OGSÅ: Løp fortere

Høyangerjenta Malene Blikken Haukøy studerer til daglig pedagogikk i Sogndal og er svært aktiv både sommer og vinter. På vinteren satser hun hardt på landslaget i randonne hvor hun blant annet kan skilte med norgeshistoriens første verdenscupseier. Sommerhalvåret innebærer ikke hvile for den spreke tjuefireåringen, da er det verdensliten i stiløp som skal få kjenne på det enorme konkurranseinstinktet hennes. Nylig fikk Malene en knallsterk tredjeplass i prestisjetunge Tromsø Skyrace. Dessuten ble hun nummer to av alle startende på 75 kilometer lange Hornindal Rundt. 

LES OGSÅ: Håpet fra Høyanger

LES OGSÅ: Løp over fem fjell på 400 meter

FØDT TIL Å LØPE

Utemagasinet har de siste årene rettet mye fokus på stiløping. Det skal vi fortsette med. «Født til å løpe» har den talentfulle Malene Blikken Haukøy i programlederrollen, og gjennom åtte episoder skal vi rekruttere, inspirere og motivere. Dette er en serie for både nybegynnere og viderekomne, derfor skal det også være mye å lære for de som allerede er godt innviet i denne sporten. Serien er innspilt i kremen av norsk natur, med fjell og fjorder i og rundt Loen (Nordfjord) som bakteppe. Så hvis du ikke skulle ha noe interesse av løp, er det kanskje andre grunner til å følge med. Hver fredag legges filmene ut.