Hverdagsklær er en ting. Turklær er noe annet. Har du brukt mye penger på ei jakke eller en sovepose, eller tid på å finne den riktige, så er det slett ikke sikkert man vil erstatte det med noe nytt hvis det ryker. Samtidig er bruken gjerne hardere. En uheldig rift i dunjakka og forfallet er i gang. Men så var det nettopp å få gjort noe med det det, da. Med noe mer varig enn ducttape. Eller verre, Norgesplaster...  

Jeg samler opp en haug med klær og utstyr og reiser til Else Holm. Else driver Sømhuset på Hosle i Bærum, og reparerer klær for blant andre Gore, Bergans, Fjellräven, totalt 50 sportsmerker. Det betyr at når du sender noe til reklamasjon i butikken hos for eksempel XXL, Fjellsport.no eller VPG, så havner det sannsynligvis på Sømhuset. I tillegg kommer det privatpersoner på døra som trenger å få noe fikset, ofte i siste liten..

– Det kom en dunjakke helt fra Finnmark i posten med rift. Det er en trend at mange vil ha utstyret reparert. Det er en økning. Må vi legge ned i morgen blir det krise i sportsbransjen, sier hun.

 Kanskje er det også noe vi kan klare å fikse sjøl? 

• Ei dunjakke som har fått hull av bålglør. 

– Dette fikser vi. Visste du at vi kalles for dundoktoren på nettet, spør Else.

De har et eget rom med overskuddsdun og kan etterfylle med dun når det trengs. Den døra må holdes lukket, ellers flyr det dun ut.  

• En bukse som er teipet med ducttape et par steder. 

– Det kan jeg alt om. Et hjørnerift, konkluderer hun, vi setter på en lapp på innsiden. 

• En sekk der glidelåsen på hovedrommet er ødelagt.

– Her sitter glidelåsen så nær den harde kanten at det er vanskelig å sy. Ta den med til skomakeren, råder Else.

• Rift i et liggeunderlag? 

– Det syr vi dessverre ikke. Det blir for krevende å jobbe med, sier hun. 

• En skitten barne-dunjakke med kranglete glidelås.

Else henter en avbiter og finner en passende glidelås-hempe. Spør om det går greit med lilla. Operasjonen tar mindre enn to minutter. Det sitter tydeligvis i fingrene.

– Her er taggene litt harde. Det kan du løse med skiglider, eller stearinlys for eksempel. Bare dra det litt over taggene, sier hun.

 

Reparering kan være så mangt. Da Årets Eventyrer, Astrid Furholt  gikk til Sydpolen, hadde hun først vært innom Sømhuset og fått sydd på et par ekstra fleece-lommer på låret som hun kunne ha energibarer i. En annen gjenganger før folk skal ut på lange, kalde turer er forsterkninger av stormklaffer på både jakker og telt. På benken ligger en sekk som snart skal få påsydd mer solid feste for isøks.  

– Nå som det lages mer klær og utstyr livsstil som like gjerne kan brukes på Karl Johan, er det nok noen som opplever at enkelte funksjoner mangler, sier Else.

«Det er jo litt av håndverket. Man skal knapt se at det er gjort».

Else Holm, daglig leder, Sømhuset

Hun erfarer også at folk gjerne vil reparere det de er glad i. Ved inngangen henger takkekort fra Børge Ousland. Et fotobrev av en fuglehund som ligger tilfreds i en spesialsydd pose til jakta, samt en rekke bryllupsbilder. En kunde ville ha mindre innertelt for å få mer plass i ytterteltet, og han ble strålende fornøyd med resultatet. Og så var det han som klaget, fordi han overhodet ikke så noen endring på jakken han hadde sendt til reparasjon.

– Men det er jo litt av håndverket. Man skal knapt se at det er gjort, sier Else.  

«Dette fikser vi. Visste du at vi kalles for dundoktoren på nettet».

Hver tirsdag kommer en budbil fra Dønn Grønn med klær som er levert inn via det nyoppstartete firmaet Repairable. De samarbeider med en rekke systuer, og henter klær som skal repareres hos bedrifter. DNB og Hennes og Mauritz er blant de som har avtale med Repairable. Ettersom Sømhuset er Gore-sertifisert, havner alt av tekniske plagg her. 

– Jeg har også opplevd å fikse plagg før de blir levert inn til klesinnsamlingen, som ligger på andre siden av veien der borte. Det synes jeg prisverdig, sier hun.  

 

For øyeblikket er det fire årsverk og to deltidansatte, bare kvinner. Else er stolt av å tilhøre «et internasjonalt miljø». På lunsjrommet står en bolle med valnøtter fra Olgas hage i Polen.

– Jeg skulle gjerne hatt flere ansatte, men det er ikke så lett å få tak i folk som både kan og vil. Jeg har hørt med Nav også, men jeg har oppfordret dem til å gjøre bedriftsbesøk før de sender folk, for det er ikke alle som kan sy, sier hun. 

 

I skrivende stund har hun omtrent tre ukers ventetid. Når du leverer klær, setter hun pris på at de er rene. Det må framkomme tydelig hva som er galt, slik at de slipper å lete seg fram. Hun håndterer tross alt 2000 postpakker i året, i tillegg til alle som kommer innom. Hun holder fram en damesekk fra Osprey, der den ene skulderreima glir opp, ifølge kunden, den kom via en sportsbutikk. Men er det den høyre eller venstre? 

– Jeg må rett og slett ta den med hjem og teste selv, slik at jeg finner ut hva som er problemet, sier Else. 

 

Hun noterer feil og mangler på klærne vi har med på en blokk. Så roper en av de andre damene roper fra bakrommet.

– Ha meg unnskyldt. Det er jeg som er super-spretteren, sier Else, og smetter inn i lokalet.

– Da hører jeg fra deg om tre uker? 

– Du får en sms, eller så jeg ringer jeg deg, sier hun.

«Det er en trend at mange vil ha utstyret reparert. Det er en økning.»

Else Holm, daglig leder, Sømhuset 

Fire tips til hvordan du kan ta bedre vare på ute-klærne