Se til Island

Etter en tur på Island ble jeg forbannet. Og inspirert.

Sist oppdatert 8. juli 2014 kl 20.03
GJENNOMFØRT: Er du opptatt av hvordan Norge skal klare å lokke til seg utenlandske turister som vil oppleve naturen vår, er kreativiteten, tilbudene og utførelsen i reiselivsnæringen på Island irriterende bra, skriver Trygve Sunde Kolderup. Bildet er fra Viknaslódir på Island, også kalt Desert Inlets – øde viker. Foto: Visit Iceland
GJENNOMFØRT: Er du opptatt av hvordan Norge skal klare å lokke til seg utenlandske turister som vil oppleve naturen vår, er kreativiteten, tilbudene og utførelsen i reiselivsnæringen på Island irriterende bra, skriver Trygve Sunde Kolderup. Bildet er fra Viknaslódir på Island, også kalt Desert Inlets – øde viker. Foto: Visit Iceland

Først, det er egentlig lite med Island som har grunn til å gjøre deg forbannet. Øya er full av spektakulær natur og trivelige mennesker. Men er du opptatt av norsk, naturbasert reiseliv – og hvordan Norge skal klare å lokke til seg utenlandske turister som vil oppleve naturen vår, er kreativiteten, tilbudene og utførelsen i reiselivsnæringen på Island irriterende bra. Først blir du derfor litt forbannet. Men egentlig bør man bare bli inspirert.

For selv om vi mangler glødende lava, varme kilder og svovelrøyk fra bakken, har vi veldig mye Island ikke har. Og nesten alt de har gjort for å få Island til å framstå som et attraktivt og spennende reisemål for turister som vil ut i naturen, virker mulig å få til her hjemme også.

TRYGVE SUNDE KOLDERUP

Screen Shot 2014-01-24 at 10.49.55

Trygve jobber som daglig leder i Hvitserk, arrangør av ekspedisjoner og eventyrreiser. Mange vil huske han som tidligere redaktør av UTE og Fri Flyt. Han har studert naturbasert reiseliv på UMB i Ås. Han har også bakgrunn fra WWF. Trygve er en engasjert fyr med mange prosjekter, og ofte kombinerer de jobb og lidenskap. Han har skrevet flere norske reise- og friluftsbøker. Han har vært på ski- og fjelltur i Alpene, Korsika, Færøyene, Montenegro, Kenya, Tanzania, Rwanda, Nepal, og også i flere av Lollo & Bernies miniland i Syden med Julie (1,5) og Alexander (3).

På tur langs Laugavegur, Islands mest berømte fjelltur, går jeg på tur med australiere, canadiere og tyskere. De har kjøpt hele tur-pakken på nett; alt fra de lander i Reykjavik, pickup på hotellet, buss til startstedet, lokal guide til den fire dager lange fjellturen og hytteovernattingen underveis – hele rundturen tilbake til utgangspunktet har de kjøpt av samme, lokale operatør. Sjekk ut utvalget til Icelandic Mountain Guides. De er proffe, serviceinnstilt og har massevis av faste turavganger over hele Island. I mine øyne er det ingen grunn til at det ikke skulle være mulig å tilby mange av de samme typen turene i Norge. Men så vidt jeg vet, er det ingen – kanskje bortsett fra Turistforeningen – som gjør det.

I Reykjavik kan du hver dag bli med på guidet sykkeltur rundt i byen. Jeg har aldri sett det i Oslo. Den bynære naturen rundt Oslo er unik i internasjonal målestokk. Sammenlignet med utenlandske byer, er marka og fjorden mer unikt enn mye annet vi i Oslo viser fram til turistene som kommer.
Hvorfor finnes det ingen som tilbyr pakker med guidete ski- og sykkelturer i marka eller padle- og fisketurer på fjorden for turistene som kommer til Oslo? Hadde danskebåten gått til Island, hadde de lokale turoperatørene stått klar ved kaia og plukket opp gjestene, kjørt dem ut på tur, fyrt opp et bål til lunsj og servert lokalmat og en god historie. Det trenger ikke være så veldig avansert, men en langrennstur med guide, skiutleie og overnatting på en vedfyrt hytte utenfor byen hadde kunnet vært en stor opplevelse for en turist fra Düsseldorf, Minneapolis eller Madrid.

Hurtigruta er ett av Norges ledende reiselivsprodukter. De gjør mye bra, og mange lokkes av rundturen ombord på de tradisjonsrike båtene opp og ned norskekysten. Jeg tror flere hadde latt seg friste til Norge, hvis Hurtigruten også formidlet turer med overnattinger på land med naturbaserte opplevelser. Hurtigruten kunne selge pakker der man kombinerte en tur ombord med noen dager i enten Lofoten, Helgelandskysten, Lyngen eller Sunnmøre. Etter en tur nord- eller sørover langs norskekysten, overnatter man på land og blir med på forhåndsbestilte kajakkturer, fjellturer eller skiturer, før man seiler videre med båten til nærmeste flyplass og reiser hjem. En Norgesferie med denne kombinasjonen, er en unik kombinasjon av spektakulær natur og kystkultur. For mange turister er den akkurat nå litt for vanskelig tilgjengelig, men i motsetning til mange små, nye aktører har Hurtigruten merkenavn, salgskontorer, markedsføringsmidler, kundemasse og kunnskap til å kunne lykkes og nå ut til mange potensielle gjester med denne type turpakker.

«Tenk deg at du er utlending og vil padle på Helgelandskysten. Forsøk å google, og se hva du finner på engelsk. Det er ikke helt lett å planlegge padleturen mellom de 12.000 øyene når du sitter med nettbrettet i fanget noen tusen mil unna.»

Tenk deg at du er utlending og vil padle på Helgelandskysten. Forsøk å google, og se hva du finner på engelsk. Det er ikke helt lett å planlegge padleturen mellom de 12.000 øyene når du sitter med nettbrettet i fanget noen tusen mil unna. Skal du på fjelltur i Norge, har DNT et stort og bra turtilbud for utenlandske grupper. Men tenk deg at du har sett et bilde fra Vettisfossen og hørt om turen fra Sognefjellet eller Turtagrø og forbi Skogadalsbøen til Øvre Årdal. Forsøk å finne ut på engelsk hvordan du kan gjennomføre denne turen; hvordan du ordner overnatting, hvordan du kommer til startstedet og hvordan du kommer tilbake etter å ha endt opp turen i Utladalen. Det kan hende du hadde gitt opp og heller reist et annet sted, men kanskje kunne det vært et marked hvis en lokal aktør guidet turen to ganger i uka og solgte det som en ferdig pakke med transport, overnatting og guide.
 
Det er noen som har lykkes i Norge. Fjord Tours selger rundturer på Vestlandet der man benytter eksisterende infrastruktur og reiser rundt med tog, buss og rutebåter.  De har vekst, millionoverskudd og er en av Norges mest lønnsomme reiselivsaktører. Her er det sikkert mye å lære for norsk, naturbasert reiseliv – og tilby tilsvarende pakker der kjente turmål er en del av innholdet.

Jeg tror ikke det vil være lett. Jeg tror det vil kreve mye hardt arbeid over lang tid.

Men norsk, naturbasert reiseliv trenger noen som tør å tenke stort nok og være dristige nok.

Som lager gode produkter og fra starten tenker hvordan produktene skal ut til markedet.

Så krever det samarbeid. Vi må unne naboen suksess.

For den største konkurrenten til reiselivsnæringen i Vesterålen, er ikke reiselivsnæringen Lofoten. Det er Island eller New Zealand. 

Publisert 9. juli 2014 kl 08.39
Sist oppdatert 8. juli 2014 kl 20.03
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue