For de som måtte ut med kajakk uansett vær, var det ikke noe alternativ til å rulle kajakken på rett kjøl igjen hvis den veltet. Flere titalls ulike teknikker ble utviklet for å overleve velt i nært samspill med smale, tettsittende kajakker, røffe iskalde havforhold, og kanskje med verdifull fangst eller redskaper i hendene. «Roll or die» var sterk motivasjon til å perfeksjonere og automatisere ulike rullevarianter til et høyt nivå. 

En sikker rulle gir deg mer enn bare redningsteknikk. Det blir mye lettere å teste ut grenser for kajakkens egenskaper og stabilitet ved svinger og ved innøving av ulike støttetak, når du vet at du enkelt vipper deg opp igjen om du bikker over kanten. Sentralt i å lære rulle er å være trygg nok under vann i kajakk. Resten er innøving av teknikk, koordinasjon og forståelse for hvilke bevegelser som bidrar, og ikke minst, hva som hindrer rulla. «Machostilen», basert på rå kraft og å tro at det bare gjelder å spenne alle muskler og ta i nok, bør unngås. Mykhet og riktige bevegelser med kroppen er langt mer effektivt for mestring av rulla, og hindrer samtidig skader. Det er derfor vi ofte ser at damer, med mindre muskler, mer smidighet og hoftebevegelse, lettere lærer god rulleteknikk. «Nesten som å danse»,  har jenter sagt etter en økt rulleveiledning.

Det er også store forskjeller i hvor lett det er å mestre rulle i ulike kajakker. Lavt bakdekk (sjekk om du kan legge bakhodet helt ned mot bakdekket) er en stor fordel, og tilstrekkelig støtte over knærne som hindrer deg å skli ut av sittebrønnen er en nødvendighet for å få til denne teknikken. Det er også verdt å lime fast tilstrekkelig skumgummi (padding) ved hofter og lår slik at du får god kontakt med skroget og ikke seiler sidelengs i skroget straks det kommer på høykant. Rendyrkede grønlandskajakker har mindre volum og et bakdekk som ligger svært nær vannflaten. Dette gjør dem svært enkle å lære ulike ruller i, også uten åre. 
Det anbefales også å prøve ulike åretyper for å bli fortrolig med hvordan de påvirker bevegelsen på ulike måter. En smal eskimoåre av tre er meget lett å kontrollere under vann og er super for prøve ut ulike ruller. Den har dessuten ingen vridning av årebladene og er lett å padle med på langtur og i mye vind.

  

Skritt for skritt

Ved å bare velte kajakken opp ned og prøve direkte på rulle med egen årekraft er det stor sannsynlighet for at det ikke går helt som forventet. Det er smart å benytte noen støttende hjelpemidler og forsøke å dele opp de ulike momentene ved rulle. Spesielt er det viktig å få innøvd hvordan overkropp og hodet beveges før vi begynner å benytte åren. Før innøving av rulla forutsettes det at du er trygg med å ha hodet under vann, og på å velte og komme ut av kajakken. Hvis ikke, øv på dette i trygge omgivelser, uten spruttrekk først.

De ulike øvelsene under forutsetter at du har din personlig medhjelper, helst en erfaren veileder innen havpadling og rulling, som står i omtrent metersdypt vann og gir deg full oppmerksomhet. Etter litt erfaring kan også øvelsene gjøres med en årvåken og stødig veileder i kajakk som sørger for at sin kajakkbaug benyttes som et trygt håndtak for den som øver.

1. Start med å bøye ryggen bakover og legge hodet så nært bakdekket som mulig. La armene ligge i vannet for å øke balansen og få tyngdepunktet lavere. Veileder skal stå i vannet og holde i åren som du benytter som støtte med undertak. Start med å skyve hodet sidelengs ut, og ned i vannet med kun nese og øyne over vannoverflaten. Jo mer av skuldre og hode du får ned i vannet jo bedre. Åren skal aldri trekkes ned i vannet. Forsøk å finne en avslappende stilling og utforsk gjerne hva som skjer straks du løfter hodet opp av vannet.

2. Sjekk balansen i denne posisjonen - hva kan du gjøre av justeringer for å legge minst mulig trykk på åren som hele tiden skal være i vannoverflaten og med årebladene flate. Sjekk om veileder kan fjerne hendene fra åren gradvis - og kun noen sekunder i første omgang. Forsøk eventuelt med mer oppdrift som for eksempel en, eller to grønlandsårer, eller ved å feste litt isopor på en moderne åre (som bør stilles uten vinkel mellom årebladene). Er ikke dette mulig sørg for at veileder holder i åren hele tiden - eller bytt åren med en årepose med stor oppdrift.

3. Forsøk å veksle mellom denne stillingen og vanlig oppreist sittestilling i kajakken. Du vil raskt finne ut at hodet må henge slapt bakover inntil du har lirket det inn over bakdekket.  Du finner også god hjelp i å strekke armen uten åre så langt ut fra kroppen som mulig som en motvekt, og test ut hvor mye du kan dytte fra med åren med en rask snert. Det er viktig at åren hele tiden ligger flat i vannskorpen. Senk deg forsiktig ut i vannet igjen med åren lengst mulig ut fra kroppen og omtrent parallell med kajakken. Gjør denne vekslingen 3-4 ganger til begge sider og finn ut hvilken side du er tryggest på. Du har nå faktisk øvd inn den viktigste bevegelsen i en rulle!

4. Så blir det alvor (og hoftebruk): Fra stillingen med hodet i vannet vipp kajakken med hoftene slik at den legges opp ned og du får hodet under vann. NB! La veileder holde godt om åren og beveg deg svært rolig under vann og opp igjen de tre-fire første gangene, mens du blir vant til å holde pusten 10-15 sekunder. Når du ligger under vann, bruk minst tre sekunder på å sjekke at åren ligger flatt i vannflaten lengst mulig ut fra kajakken - før du starter en rask dytt mot åren i det du vipper kajakken over på rett kjøl med hofter og fastspente bein. Strekk den frie armen ut som motvekt. Fokuser på at hodet og overkropp ikke må løftes fra vannet, kun henge slapt bakover og sklis inn på bakdekket. Slik holder du tyngdepunktet lavt og unngår krefter som velter kajakken.

5.Reis opp hodet først når det er midt over bakdekket. Behold åren i vannet og registrer at du har god balanse. La åren fortsatt ligge flatt i vannet som støtte. Forsøk punkt 4 noen ganger hvor veileder kun holder hendene i vannet - 10 cm under årene. Se så hvordan det går når han fjerner hendene helt, men følger årvåkent med og griper åren om den forsvinner for langt ned. I så fall er oftest grunnen at åren ikke er holdt flat i vannskorpa når hoftevippen starter, eller at overkroppen og hodet reises ut av vannet før de er over bakdekket.

Rullen over framtvinger en riktig bruk av av kroppen som gir en solid basis for å lære andre varianter av rulla. Den er gir begrenset kraft fra åren, og vil være vanskelig å utføre på noen typer kajakk  (og vridde årer). Dersom du ikke fikk den til første økten så forsøk igjen - gjerne med en grønlandsåre og eventuelt en mindre kajakk som sitter bedre på hofter og har lavere bakdekk.

Fikk du denne rullen til er det lett å utvide repertoaret til nye varianter. Forsøk for eksempel å holde åren med begge hender og legg åren vinkelrett ut fra kajakken, sjekk at den ligger flatt i vannskorpa og utfør "hoftevippen" og la hodet også her trekkes sist opp av vannet. Forsøk også denne varianten ved å holde på enden av ene årebladet slik at du får en lang vektarm å "brekke" deg opp med. Her er det enklest å benytte en rett åre uten vinkel mellom årebladene.