Er dette Norges beste turskilt?

I sommer skal det merkes i hele landet. Et skilt vekker mer oppmerksomhet enn de andre.

Sist oppdatert 1. april 2019 kl 07.00
KLEM, MEN HVEM: Nye turskilt er på vei ut foran sommersesongen. Møter du noen ved dette skiltet, er det bare en ting å gjøre. Illustrasjon: Eva C. Brandt
KLEM, MEN HVEM: Nye turskilt er på vei ut foran sommersesongen. Møter du noen ved dette skiltet, er det bare en ting å gjøre. Illustrasjon: Eva C. Brandt

Under Stikonferansen i Bergen nylig ble nye tursymboler lansert, som skal gjøre det enklere for friluftsbrukere og turister å vite hvilke muligheter som finnes i området. Men et nytt turskilt får mer oppmerksomhet, nemlig klem-skiltet. Passerer du noen ved dette skiltet når du er på tur, er det åpenbart hva dere må gjøre: Gi hverandre en klem. 

LES OGSÅ: Her er de nye tursymbolene

– Vi hadde egentlig ferdigstilt turskiltene da dette forslaget kom opp. Vi synes det er for godt til å bli liggende ubrukt, sier Kristoffer Kristiansen, prosjektleder for Kartverket.  

Ingen fare 

Innovasjon Norge omfavner det nye skiltet. De har brukt høsten og vinteren til å finne bedre løsninger for å møte turiststrømmen som vil oppleve norsk natur, og sommeren 2019 ventes å bli like populær i år. 

– Her har vi har brukt millioner av kroner på markedsføring av norsk natur, men glemt det viktigste: Folkene man møter underveis. Nå håper vi at skiltene kan bli en måte å vise fram den norske gjestfriheten, samtidig som vi opprettholder vår stolte tradisjon med å hilse på hverandre i fjellet. Vi klemmer litt ekstra til, men vi må sette oss høye mål om vi skal få resultater. Skiltet harmonerer med vår nye «common sense»-strategi, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm.

Hun oppfordrer alle norske turgåere til å ta det første initiativet, ettersom utenlandske turister neppe har opplevd noe lignende. 

– Det å skape gode turminner brenner vi for, opplevelser som varer og som de kan fortelle om når de kommer hjem. Dette er bærekraftig, legger hun til. 

«Her har vi har brukt millioner av kroner på markedsføring av norsk natur, men glemt det viktigste: Folkene man møter underveis».
Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Visit Norway

Vekk med ukultur

Ferske reiselivsundersøkelser viser at mange nordmenn ofte synes det er lettere å komme i kontakt med andre på buss- og togreiser i utlandet sammenlignet med i Norge.

I Norsk naturguideforbund har de jobbet aktivt med å rette opp dette inntrykket siden i fjor sommer. 

– Utenlandske gjester som møter turgåere som som sier «hei», påvirker hele totalopplevelsen. Det kan aldri bli nok vennlige folk i naturen, mener styreleder Joakim Elvenes.

Ved friluftslinja i Bø har alle studentene blitt drillet i hvordan man best bør møtes på stien. Studentene har hatt egne workshops med ulike metoder for egnet framferd, men kommet fram til at man kommer langt med et ordinært «hei».

–  Her i Bø har vi fleipet om vi ikke heller burde si «bø» for å ha vår en egen signatur, men spøk til side: Det at folk ikke lenger sier hei til hverandre i fjellet er en uskikk. Vi har faktisk en student som jobber med en mastergrad om hvorfor det er slik. Mye tyder på at dette er et fenomen som har spredt seg fra byene, men det er ennå for tidlig å konkludere, sier Horgen.

Han understreker at på turer i skog og mark i Telemark er det vanlig å møtt med et «hei».   

– Jeg har faktisk aldri opplevd at noen ikke hilser når jeg ferdes i naturen, medgir Horgen.  

«Jeg har faktisk aldri opplevd at noen ikke hilser når jeg ferdes i naturen».
André Horgen, førstelektor ved institutt for friluftsliv og idrett, Universitetet i Sørøst-Norge

Lavterskel 

Fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv applauderer, og synes skiltet er framoverlent og inkluderende.  

– For de som synes det blir litt voldsomt med en klem, vil det være tilstrekkelig med et nikk?  

– Vi skal ha respekt for folks intimgrenser, men dette tror jeg ikke blir noe problem. En klem koster så lite, men kan gi så mye, sier generalsekretær Lasse Heimdal.  

 LES OGSÅHva gjør vi med alle turistene?

Vinn-vinn 

20190329_PAB_hugme_Kristoffer_web
20190329_PAB_hugme_Kristoffer_web

Kartverket ønsker å ha kontroll i oppstartsfasen for å unngå at det blir for mange skilt. Derfor vil det være en søknadsprosess og i første omgang en produksjon på 150 skilt.

– Det skal være attraktivt å få disse skiltene. Nå håper vi at publikum vil hjelpe oss med å spre budskapet med flest mulig, sier prosjektleder Kristiansen. 

Inspirert av #hugatree, er det laget en egen hashtag: #hugme. Kristiansen oppfordrer flest mulig til å ta den i bruk. I så fall kan du bli en av de heldige som får bli med i kampanjefilmen som skal spilles inn etter påske.

LES OGSÅ: UTEs nye test av fjellskisko

Publisert 1. april 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 1. april 2019 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen