LARS ERIK SIRA

Lars Erik Sira (f. 1975) drømmer om å være mer ute på tur, men våkner stort sett hjemme i sin egen seng på Melhus, for så å dra på jobben hos Statens vegvesen i Trondheim. Bloggen hans handler om sykle langt langsomt, en blogg om livet som syklende langs landeveien, i skogen, på fjellet, ved havet - på kontinuerlig søken etter gode opplevelser. Han skriver om turer, tips og råd, inspirerende litteratur og film, utstyr og en liten dose sykkelfilosofi. Sommeren 2011 syklet han Kystriksveien fra Bodø til Steinkjer. Sommeren 2016 har han planer om å sykle Norge rundt. Du kan følge han på facebook eller hjemmesiden sirasverden.no

Men er det egentlig nødvendig å trene før en sykkeltur? 

Svaret på det spørsmålet avhenger av en rekke faktorer, eksempelvis:

  • Hvor langt skal du sykle?
  • Hvor lenge skal du være på sykkeltur?
  • Hvor mye bagasje skal du ha med?
  • Hvordan er topografien og standarden på veiene i området du skal sykle?
  • Hvordan er formen din? Og eventuelt formen til reisefølget?
  • Hvordan er klimaet/været der du skal sykle?

To av de viktigste faktorene er hvor lang turen er og hva slags form du er i. Med utgangspunkt i disse to variablene har jeg forenkla en komplisert verden til en enkel svart-hvit-variant.

Trenger jeg å trene?

God form

Dårlig form

Lang tur

Nei

Tja

Kort tur

Tja

Ja

Tanken er at hvis du syns det er kjedelig eller ikke har tid til å bygge opp formen i forkant av turen, så kan du trene deg opp underveis. Jo, lengre turen er, desto mindre er behovet for å trene i forkant. 

LES OGSÅ: Guide til Rallarvegen

Hvordan jeg forbereder meg
Så hva gjør jeg av fysiske forberedelser i forkant av en tur på mer enn 5000 km, med ganske mye bagasje på sykkelen, med mange og lange oppoverbakker og antakelig i all slags vær?

Ut fra tabellen min heller jeg mot å putte meg sjøl i kategorien god form. Turen er definitivt lang. Altså er konklusjonen min at det ikke er nødvendig å trene. I hvert fall ikke utover det jeg vanligvis gjør. 

HVILE: Jeg kan nok trenge noen pauser underveis. Her fra Helgelandskysten på en tidligere tur. Foto: Lars Erik Sira

De siste åra har jeg trent 1-2 ganger i uka med en varighet rundt en time, av og til lenger, spesielt om det er sykkelturer. Hvis vi sier rundt 100 timer trening i løpet av et år (huff, høres ganske lite ut), så er jeg nok ikke helt ute på viddene. Det går mest i jogging, sykling og langrenn. Litt variert aktivitet kan også være greit som forberedelse til en lang sykkeltur, som i sin natur er monoton og prega av ensidig belastning underveis.

Når snøen forsvinner, ser jeg for meg å intensivere syklinga litt, primært ved å sykle til jobben 2-3 ganger i uka. Til jobben er det 13/21 km hver vei (jeg jobber på to forskjellige steder). I tillegg ser jeg for meg en helgetur på 10-15 mil med fullt oppakka sykkel, men det er egentlig mest en tur for å teste sykkelen og utstyret. 

Med jevnlig sykling et par måneder i forkant, tenker jeg kroppen er greit forberedt. Et lite apropos til en forberedt kropp: Det forebygger en del ubehag om rumpa er vant til å være i kontakt med et sykkelsete. 

SE OGSÅ: Fatbike - Slik pakker du sykkelen for langtur

Jeg tar det rolig begynnelsen
Strategien med å trene meg opp underveis har jeg brukt tidligere. Jeg syns den har fungert godt for meg. 

Jeg tar det litt rolig de første dagene og sykler meg gradvis i bedre form. Etter ei ukes tid eller to er sykkelformen allerede vesentlig bedre enn da jeg begynte.

Det er noen små kneiker de første dagene. De blir sikkert tøffe. Og opp Trollstigen etter ei lita uka blir garantert ei påkjenning. Med god tid og rikelig med energipåfyll, går det sikkert bra det også.

LES OGSÅ: Realitetssjekk på Finse

Anbefalte dagsetapper på sykkeltur
På en fem uker lang rundtur på Island for mange år siden sykla jeg og turvennene mine snaut 60 km per dag i gjennomsnitt. Da gjorde vi også veldig mye annet enn å sykle. Langs Kystriksveien i 2011 sykla jeg snaut 40 km per dag. Også da var jeg opptatt av mye annet enn å tilbakelegge flest mulig kilometer på kortest mulig tid.

På turen min Norge rundt legger jeg opp til å sykle omtrent 65 km per dag i gjennomsnitt. Med dette tempoet håper jeg at jeg har noe energi og overskudd igjen til å være turist, gå en fjelltur en gang i blant og orke å snakke med folk jeg treffer underveis.

I boka Sykkelferie i Norge utgitt av Syklistenes Landsforening anbefaler de følgende dagsetapper:

  • Familier med barn på egen sykkel, 7-9 år: 15-30 km
  • Familier med barn over ti år: 20-50 km
  • Voksne i vanlig god fysisk form: 30-60 km
  • Voksne i god fysisk form: 60-120 km

Jeg har møtt flere langtursyklister tidligere som sykler 100-150 km per dag. Med slike distanser er det lite rom for å gjøre noe særlig annet enn å sykle fra morgen til kveld. Det fungerer fint for mange. Jeg foretrekker å ta det litt roligere.

LES OGSÅ: Forventninger vs. virkelighet på reise

Ikke skyld på manglende trening
Det er sjølsagt ikke noe i veien for å trene før du drar. Sannsynligvis er det bare positivt. Hovedpoenget mitt er likevel at det ikke er absolutt nødvendig å gjøre det. Er du i dårlig form, ta det rolig i begynnelsen. Formen kommer etter hvert. Det viktigste er å dra av gårde.

LES OGSÅ: Topptur eller toppidrett? Ja, takk, begge deler