Å bli iskald på tær og fingre går lynkjapt på kalde dager, der kroppen egentlig jobber på høygir for å holde varmen. Mesteparten av dagen er du kanskje svett og varm, men stopper du opp forsvinner varmen raskt i de mindre viktige kroppsdelene. Å bli utsatt for kald vind, pauser, at du tar på kalde ting som isete ski og kalde skospenner, eller tar av og på feller, bidrar til å å tappe deg for varme. Det er jo helt unødvendig å fryse. Så, hvordan holder du deg varm på tær og fingre underveis?1. HA KORTE STAVER Jo lavere du holder hendene dine, jo mer varme kommer til fingrene. Du kan enten senke dem om du har teleskopstaver, eller du kan holde lenger ned på staven. Eventuelt kan du droppe dem, og feste de på sekken. Trenger du stavene dine i bratt terreng, senker du de så lavt du kan, og dermed holder du hendene lavere og de får mer blodtilførsel.Om du sliter med kalde fingre er et godt tipså bruke tynne innerlinere – tynne ullvanter – som gjør at du slipper å ha ta hendene helt ute i den kalde lufta om du må ned i sekken, eller ta av deg de større vottene av andre årsaker. 2. FØR START: STÅ I DUSJEN/BADEKARET Skistøvler er som termoser. De holder det varme varmt og det kalde kaldt. Sørg for å varme opp føttene godt før du tar på deg skoene. Stå i ankeldypt vann før du skal ut i skikkelig kaldt vær for å få blodsirkulasjonen opp – prøv, du merker forskjell!  3. HA STØVLENE INNE I BILEN Kalde støvler forblir kalde om du ikke gjør noe drastisk. Legg aldri støvlene baki bagasjerommet, eller enda verre: I skiboksen. Ha dem i bilen, gjerne i forsetet under varmlufta, så lenge det ikke kommer i veien for bilsikkerheten. Du kan også putte en varm vannflaske oppi hver sko. 4.  TA KORTE PAUSERPå kalde skidager gjelder det å holde pausene på et minimum for å ikke bli kald. Ha planen klar for de korte stoppene, med solkrem, vannflaske, mat og snacks lett tilgjengelig i topplokket eller innerlomma. Pausene bør holdes akkurat så korte at du ikke begynner å fryse igjen. Med en gang du kjenner det begynner å bli kjøligere, er det på tide å gå videre.LES OGSÅ: Turmat – energibomber for kalde dager5. TA MED TERMOSTermos med varm drikke på er gull på kalde dager. solbærtoddy, kakao, glühwein, te eller kaffe. Ta deg en kopp i hver pause, og du får en litt varmere stopp. PS: Skrutopp er bedre enn pop-up-lokk, da sistnevnte fort kan fryse på de kaldeste dagene.6. SKIFT KLÆRPå toppen tar du av den svette trøya du hadde på deg på veien opp, og bytter til en tørr som du selvsagt har med i sekken. til og med om du tror at du ikke er særlig svett idet du kommer til toppen. Når du merker at du var litt klam likevel, er det mye verre å kle av seg. Jenter: Bytt også bh, ellers blir det kaldt på puppene! Har du ikke ull-bh, er et triks å ta -bh-en utenpå ulltrøya, så får de både varme og støtte.    7. GJØR GYMNASTIKKDet høres kanskje ut som et billig triks, men undervurder aldri en god mini-aerobicøkt. Må dere ha lengre pause hjelper det å ha en liten hoppe-danse-svinge armer-økt. Lenge leve fot-sisten, fugledansen og OL-floka! 8. HOLD DEG TØRRDu må holde deg tørr for å være varm lengst mulig. Unngå å svette så lenge det er mulig, og kle av deg et lag så snart du kjenner at du begynner å bli varm. Noen foretrekker å starte litt småkald, slik at det tar lengre tid før du begynner å svette. Mer behagelig er det å ta en teknisk stopp, der du letter antrekket så snart du begynner å bli for varm. Vil du ikke stoppe, trenger du heller ikke det: Dra ned glidelåsen i jakka, putt votter og lue innenfor. Luftelommer under armene eller i siden på buksene fungerer også.LES OGSÅ: Test av vintersoveposer9. BRUK VARME SÅLERFor noen kan det fungere med såler med innlagt varme. I skiskoene når du er på dagsturer fungerer dette helt utmerket. Du bare skrur opp varmen når det begynner å bli kjølig. Men pass på så du ikke blir svett!10. GÅ PÅ DO!Om du kjenner dotrangen melde seg – ikke vent med å få det nødvendige unnagjort. Kroppen bruker energi på å holde urinen varm, og den kunne heller blitt brukt på noe smartere. Kvitt deg med det overflødige, du føler deg bedre etterpå! LES OGSÅ: Turtips – tidligtopper