Den originale fjellduken

En klissvåt reinjeger fra Odda bestemte seg i 1982 for å ta innersvingen på møkkaværet en gang for alle. Dermed ble Fjellduken skapt.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 09.14
historien om fjellduken
ALLTID BEREDT: Fjellduken Original er en helnorsk fjellklassiker, utviklet av Audun Melkeråen i Odda i 1982 – og solgt uforandret siden. Foto: Marius N. Pettersen/Jerven

Villmarksmessa, Sjølyst, 1983. Audun Melkeråen og broren Kai-Inge fra Odda har satt opp en trevegg på utstillingsområdet. På veggen har han hengt opp en serie bilder av en tekstilduk. Han har kalt den Fjellduken. De nysgjerrige som samler seg for å kikke, ser at den vanntette duken har glidelåser og maljer, og en innside med varmereflekterende aluminiumsbelegg. Den kan med andre ord brukes som en vindsekk, eller en gapahuk, eller som teppe eller presenning. 

Standen er ikke kontinuerlig betjent under messa. Men det henger en postkasse på veggen. Penn og papir er lagt fram. Fjellfolk som vil ha en slik duk i posten, kan bestille den ved å legge en lapp i kassa. Da skal de få duken tilsendt for rundt fire hundre kroner.

Når Audun Melkeråen går gjennom bestillingene etter Villmarksmessa, skjønner han at ideen han fikk året før må ha truffet et behov mange deler. Han noterer seg bestillinger på nærmere hundre tusen kroner. Det er kun ett problem: Han har ikke satt i gang produksjonen. Men nå må det skje fort!

«Han noterer seg bestillinger på nærmere hundre tusen kroner. Det er kun ett problem: Han har ikke satt i gang produksjonen. Men nå må det skje fort!»

Ikke lenge etterpå sitter en gruppe syersker i Åkrafjorden og syr Fjellduker på harde livet. Hver dag sender de produksjonen på noen få duker med buss til Odda. Derfra sendes de aller første pakkene ut til kundene. En ny bedrift er født. Den får snart navnet Jerven AS. Og det enkle produktet de lager, skal i løpet av de neste tretti åra redde mange liv i vinterfjellet. 

KLASSIKEREN

UTE-serie som presenterer friluftsutstyr som kom for å bli.

Les også: Blå Swix

Les også: Camelbak

Les også: Vindsekk

Tretti år senere er duken til Audun Melkeråen fast inventar under katapultsetene i alle norske F-16-fly. I vakuumpakket versjon, til bruk ved nødlandinger i fiendtlig terreng. Duken er på plass i alle Sea King redningshelikoptre, den brukes av Røde Kors hjelpekorps over hele landet – og ikke minst: Den er trofast tilbehør for tusenvis av norske soldater og jegere i norske fjell. 

For det var der det startet: På reinsjakt på Hardangervidda, selve lidenskapen til friluftsmannen Audun Melkeråen fra Odda. Han kjente fjellet bedre enn de fleste, men begynte å bli grundig lei av å fryse på post. En dag Audun trasket hjemover – våt til skinnet – bestemte han seg for å gå til motangrep mot regn, vind og kulde. Det var et rent selvforsvar. 

Året var 1982. Han gikk ned i kjelleren hjemme og begynte utprøvingen. Snart kom ideen på plass. En pose som holder regnet ute og varmen inne. Prototyper ble sydd, planer ble lagt. Han visste at året etter skulle Norgeshistoriens første villmarksmesse arrangeres på Sjølyst. Det var der planene plutselig ble til et levebrød.

Den aller første Fjellduken er fortsatt i produksjon, nå med navnet Jervenduken (etter at andre også har begynt å bruke navnet Fjellduken). Tekstilene, alubelegget og kamuflasjemønsteret er videreutviklet og forbedret mange ganger. Men selve designet og alle de praktiske løsningene er uforandret.

Bedriften nede ved sjøkanten i Kleivavika har i dag fem ansatte, Audun selv har gått av med pensjon. Han rakk å utvikle flere versjoner av fjellduken, men også teltløsninger og klær. Hvert år selger de ti tusen enheter fra kontoret i Odda, til fiskere og jegere, fjellfolk og småbarnsforeldre, redningstjenester og militære styrker i inn- og utland.

«Produksjonen har i mange år sysselsatt nærmere hundre arbeidere på Jervens faste systue på Sri Lanka, der dukene blir til.»

Produksjonen har i mange år sysselsatt nærmere hundre arbeidere på Jervens faste systue på Sri Lanka, der dukene blir til. Og etter hvert som det norske markedet begynner å mettes, retter Odda-bedriften nå blikket ut i verden. Når de ser mot det internasjonale markedet, vet de at produktet vil fungere like godt uansett hvor i verden de tar det. Alt som trengs er noen friluftsfolk som er våte, kalde – og klare for å ta innersvingen på møkkaværet. 

Likte du denne saken? Meld deg på UTEs nyhetsbrev, så får du tips til godt, gratis lesestoff hver eneste uke.

Publisert 26. september 2020 kl 09.14
Sist oppdatert 26. september 2020 kl 09.14
annonse
Relaterte artikler
barents snota ultralight 1  blått telt
Test av 3-sesongs telt

Test av Snota ultralight 1

marmot bantamweight sovepose
Testet: Marmot Bantamweight

Test av Marmot Bantamweight

Testet: Silva Free 3000 S

Test av Silva Free 3000 S hodelykt

Petzl Swift RL test 2024
Testet av hodelykter

Test Petzl Swift RL hodelykt

Ullgenser-trend

Hekta på ull

Testet: Lupine Blika RX4

Test av Lupine Blika RX4 Smartcore

åsnes tinde
Test av Åsnes Tinde anorakk

Test av Åsnes Tinde anorakk

annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue