I den aller første episoden av God på langrenn tok Utes langrennsekspert Ragnar Bragvin Andresen tak i typiske feil som gjøres i klassisk teknikk.  SENDEPLAN TEASER GOD PÅ LANGRENN EPISODE 1: Gjør du disse feilene (klassiske klassiskfeil) EPISODE 2: Skøyteproblemer (lær deg grunnteknikken) EPISODE 3: Lær deg alle klassiskteknikkene EPISODE 4: Alle «girene» i skøyteteknikk EPISODE 5: Feller vs smøreski EPISODE 6: Stak deg til toppfart I denne episoden følger vi opp med skøyte-stilen. For de fleste er dette en vanskeligere måte å gå på langrenn, ikke minst mer slitsomt. Vanligvis er det fordi teknikken er feil. Går du korrekt med skøyteski, på rett utstyr og godt preparerte løyper, kan du holde ut like lenge som med klassisk teknikk. LES OGSÅ: God på langrennSelv løpere i verdensklassen sliter med teknikken på ulike fører og terreng, sier proffløperen Ragnar Bragvin Andresen, som står bak privatlaget Team JobZone og er verdensmester på rulleski. Her går han gjennom de typiske skøyteproblemene. Sitte for langt bakpå.– Har man tyngden på hælen og lener seg overdrevet forover er det lett å grave seg ned i snøen. Så trikset er å holde seg oppå. Da må du få foten godt under deg og tyngden på fremre del av foten. Da får du mer fart i fartsretningen. For å unngå å komme bakpå, må du sørge for å ha skarp vinkel i ankelleddet, spiss knærne over tærne, få hælene bakover, og ha tyngden på fremre del av foten. Ha tyngden på en ski av gangen. – Når du starter et skøytetak, så trykker du hardt ned og skyver ut. Hofta skal være framfor hælene, og pass på å holde hofta høyt. Du skal ikke sitte ned. Strake bein og strake armer– Med stive bein og stive armer er det vanskelig å få kraft. Pass på å få kraftsenteret under deg, kom ned i beina og trekk armene mer inntil deg. Der er du sterk, sier Andresen, og fortsetter: – Strake armer er svake armer. Armene er sterkest nær kroppen, og svakere langt ute. Kort oppsummert er dette punktene du bør tenke på: - Spisst kne og knærne over tærne- Trykk kraften ned og skyv ut.- Trekk armene inntil kroppen- Hold hofta over eller framfor hælene Saken fortsetter under bildet:  Ta en titt på innslaget og se om du kjenner deg igjen i eksemplene til Bragvin. Det er i prinsippet enkle ting å fikse, så kanskje blir det med flyt over skøytingen i vinter. I det neste innslaget på skøyting, skal langrennseksperten gå gjennom alle de ulike «girene» som brukes. RAGNAR BRAGVIN ANDRESEN (EKSPERTEN)Ragnar er en pedagogisk type, med usedvanlig god innsikt i hva han driver med. Langrenn. Det kommer godt frem i serien. Ikke minst når han karikerer langrennsstiler fra langt tilbake til 1960-tallet og frem til i dag på bare noen sekunder. Kanskje er det den gode bevisstheten på kroppsmotorikk og teknikk som har sørget for at Ragnar opptil flere ganger er blitt verdensmester på rulleski. Forøvrig er han teamsjef for Team Job Zone - og programleder i «God på langrenn».