Alle som driver med stiløp er utsatt for både belastningsskader og akutte skader, men det er mye du kan gjøre for å minimere risikoen for uønskede opphold i treningen. Bruk av staver er bare ett av tipsene du får av programleder Malene Blikken Haukøy denne gang. 

SENDEPLAN

21. august -  Dette er stiløping

28. august - Flyt og tempo

4. september - Motbakke

11. september - Nedover

18. september - Skader og skadeforebygging

25. september - Valg av sko

2. oktober - Ernæring

9. oktober - Løp fortere

Vi skiller mellom to ulike typer skader, akutte skader, til dømme overtråkk, strekk og brudd, eller belastningsskader som skjer på grunn av feil eller for mye belastning over lengre tid. Akutte skader kan være vanskelige å unngå. Det handler i stor grad om å være konsentrert, tenke at løpeturer varer helt hjem, og sørge for at man er tilstrekkelig varm når man skal løpe fort. Belastningsskadene kommer snikende og er ofte vanskelige å bli kvitt. Ved belastningsskader er det ofte hvile eller alternativ trening som er løsningen.

Forebygg!

- Varier skotøy, ulike sko belaster ulikt. 

- Varier terrenget du løper i og lengden på turene. 

- Lytt til kroppen. Små utfordringer kan fort bli til store problem om en ikke tar de på alvor.

-  Varm opp! Kalde muskler og ledd er mer utsatte for skader. Spesielt ankler er utsatte. Brukt derfor høye sokker fremfor ankelsokker om du er høy til fjells.

-  Staver kan avlaste knær og fremside lår i unnabakkene, og være til stor hjelp i motbakkene.  

-  Spesialtilpassede såler er å anbefale da disse støtte foten litt ekstra der det trengs. 

Malene anbefaler å tenke at man skal løpe så skånsomt som mulig. Dersom en skal løpe i mange timer, eller tenker at en skal ha et langt liv med mange fine og smertefrie løpeturer må en ta vare på kroppen. Ute i terrenget leter hun etter myke steder å lande på.

- Jeg lander på tå, som gir en demping i landingen, og prøver å lete etter naturlige bremsesteder i stede for bruke mye krefter på å bremse der hvor det er bratt. Jeg prøver også å slappe av, la benene flyte i terrenget. 

Stiløping er en variert idrett der naturen bestemmer belastningen. Slik sett kan stiløping være skånsomt dersom en bygger seg opp gradvis og lytter til kroppen underveis. Stiløping er i seg selv god styrke- og balansetrening. En strek kropp er mindre utsatt for skader. 

SE ALLE EPISODENE I LØPESKOLEN: http://www.fftv.no/tag/fødttilåløpe?p=3 

LES OGSÅ: Motbakkefarsotten

SE OGSÅ: Løp fortere

Høyangerjenta Malene Blikken Haukøy studerer til daglig pedagogikk i Sogndal og er svært aktiv både sommer og vinter. På vinteren satser hun hardt på landslaget i randonne hvor hun blant annet kan skilte med norgeshistoriens første verdenscupseier. Sommerhalvåret innebærer ikke hvile for den spreke tjuefireåringen, da er det verdensliten i stiløp som skal få kjenne på det enorme konkurranseinstinktet hennes. Nylig fikk Malene en knallsterk tredjeplass i prestisjetunge Tromsø Skyrace. Dessuten ble hun nummer to av alle startende på 75 kilometer lange Hornindal Rundt. 

LES OGSÅ: Håpet fra Høyanger

LES OGSÅ: Løp over fem fjell på 400 meter

FØDT TIL Å LØPE

Utemagasinet har de siste årene rettet mye fokus på stiløping. Det skal vi fortsette med. «Født til å løpe» har den talentfulle Malene Blikken Haukøy i programlederrollen, og gjennom åtte episoder skal vi rekruttere, inspirere og motivere. Dette er en serie for både nybegynnere og viderekomne, derfor skal det også være mye å lære for de som allerede er godt innviet i denne sporten. Serien er innspilt i kremen av norsk natur, med fjell og fjorder i og rundt Loen (Nordfjord) som bakteppe. Så hvis du ikke skulle ha noe interesse av løp, er det kanskje andre grunner til å følge med. Hver fredag legges filmene ut.