REISELIV

Turistene er på vei, hvor mange digitale trofésamlere tåler den norske naturen og redningstjenesten? 

• Norske attraksjoner

• Redningsmann – En bismak av rovdrift

• Turguide: – Min jobb er å fortelle mer

• Sosialantropolog: – Ingen fornøyelsespark

Naturbasert reiseliv er ett av hovedsatsingene i norsk næringsliv framover, som består av mellom 2000-3000 bedrifter med en og tre ansatte. Turguide Johannes Apon driver selskapet Outdoorlife Norway, og 95 prosent av kundene hans er utenlandske turister, fortrinnsvis til Preikestolen, Kjerag og i Lysefjorden.

– Jeg prøver å vise at det er mange andre steder å oppleve, men stort sett er det attraksjonene de vil oppleve, sier Apon.

Han kaller det pictourism, turer for å få det ene bildet. Ingenting tyder på at det vil avta med det første.

– Som guide synes jeg det er veldig fint å hjelpe dem. Selvfølgelig skal de få det bildet,min jobb er å fortelle dem litt mer. Det setter de fleste pris på. Tilbakemeldingen er at opplevelsen ble så mye mer enn å huke av turistmålet, sier han.

Apon mener det fine med turistikoner er at folk får øynene opp for fine naturopplevelser, og i tillegg til mestringsfølelse også bli mer miljøbevisste.

Han har liten tro på mer skilt underveis, men at folk må få de beskjedene de trenger å få når de planlegger. Mange har aldri gått på tur i ulendt terrreng før.

– Det er en stor utfordring er at folk ikke er godt nok forberedt. Men den største utfordringen er at folk ikke har tid. Reiser du rundt til andre siden av kloden og har bare en dag – så skal du opp. Får vi til, at folk bør ha mer slack, da kan vi forebygge av problemene sier han.

Det nye prosjektet Nasjonale turiststier, som bygger på samme modell som Nasjonale turistveier, er han tvetydig om hvorvidt vil være en god løsning.

– Det er en god idé om det fører til at en kan bruke midlene til bedre forvaltning av stedet, men det må ikke bli et markedsføringsstempel til å tiltrekke enda flere. Faren er at det blir pushet enda høyere på folks lister av ting å gjøre. Vi trenger ikke flere som bare går dit for å ha gjort det. Jeg er ingen fan av det, sier Apon.

For Preikestolens del mener han at aktører lokalt må samarbeide i større grad enn det har vært gjort hittil, der busser og ferjer slipper ut folk som skal gå selv om det striregner.

– Jeg blir oppgitt av at gode folk ved starten av stien prøver å stoppe folk uten å ha hjemmel for det. Det trengs en mer helhetlig plan som alle aktører kan enes om, en modell med ulike scenarier – type grønn, oransje og rød – som aktørene forplikter seg til å følge, mener Apon.

Apon stiller opp i Visit Norways nye informasjonskampanje, som skal gjøre turister bedre forberedt til turer ved landets mest populære fjellturer: