Haute Route mellom Chamonix og Zermatt er verdens mest berømte skitur. Over 30.000 mennesker går turen årlig. Nå er flere norske varianter i ferd med å finne sin plass.

I fjor ble Jotunheimen Haute Route lansert, en uke med toppturer i hjertet av Jotunheimen.  

– Da jeg gikk der første gangen tenkte jeg: Wow. Er det virkelig mulig at det skal være så bra. Jotunheimen er som skapt for dette. Jeg er glad for at vi klarte å overbevise hyttene i Jotunheimen at det var en god idé, sier Stian Hagen, rutesnekker og frikjøringsproff. 

I UTE som er i salg nå kan du lese om da vi prøvde den kommende klassikeren Hjørundfjorden Rundt. Du får også tipsene du trenger for å planlegge Jotunheimen Haute Route, Lyngen på Langs og Arctic Haute Route.

LES OGSÅ: Hot rute

Turisthytta Memurubu noterte 100 Haute Route-gjestedøgn i fjor. I år håper eieren Kjetil Sveine på 300, og tror det er reelt. Han mener den nye vintertrafikken kan bety liv eller død for hytter som hans.   

– Sesongdrift er sårbart, og spesielt for oss som ligger logistikkmessig vanskelig til. Håpet er at de nye typen gjester kan gjøre vintersesongen lengre og mer lønnsom. Dette er gjester som er klare for en dusj, god middag og en øl, før en ny fin dag på ski, sier Sveine. 

Lyngen på langs har vært en klassiker i mange år, og er nå tilgjengelig med guide og uten telt. Hjørundfjorden Rundt tilbys for første gang kommersielt som denne vinteren. Arctic Route går nordvegen fra Lofoten til Tromsø. 

– Man kan kanskje si at det er merkelig at det ikke har kommet før. Alle disse rutene byr på spektakulær natur, fantastiske skiforhold og konsepter som etterspørres internasjonalt. Alle forhold bør ligge til rette i Norge, sier reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge. 

LES OGSÅ: Gnistrande snø, gnistrande auge

«Man kan kanskje si at det er merkelig at det ikke har kommet før.»

Per Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge

Norge har klatret opp til en sjetteplass av verdens ledende reisemål innen aktive, naturbaserte opplevelser. På topp ligger Sveits. Hilde Charlotte Solheim, direktør for reiseliv og kultur i Virke, er også optimistisk med tanke på nyvinningene.

– Noen vil tenke at dette er en liten nisje i reiselivssammenheng. Men ikke når vi ser hvor mange som ønsker seg aktive ferier internasjonalt. Fjellet ligger der, det handler om hvordan du legger opp kommunikasjonen. Vi ser en tendens til at de mest kjente vandreoppleggene blir supplert av nye ruter. Du får en innovasjon, sier Solheim.  

Fjellsport i Norge står kjempesterkt og vi har et godt organisert forenignsliv som gjør det i privatregi. De nye konseptene kan løfte toppturturismen enda noen hakk, med betydning for arbeidsplasser og også tradisjonelle reiselivsaktører.

Da Fredrik GeelmuydenNorwegian Adventure Company etablerte toppturcampen Camp Lofoten for snart ti år siden, var det stort sett lokale entusiaster og et kjernemiljø av frikjørere, italienske og franske guider som dro på tur. Nordmenn ellers søkte mot Alpene, rimelig og enkelt.

– Norge et høykostland, det er dyrt med overnatting og reise. Vi kan ikke selge på pris, men i stedet finne andre attributter som gjør at folk tenker på det som en investering og en opplevelse for livet. Du får sett veldig mye på veldig kort tid og opplever masse kontraster i løpet av en uke. Vi må selge på natur og den særegne, og så må vertskapet levere service og kvalitet. Vi ser at navnet på konseptet og området har ganske stor attraksjonsverdi i tysktalende land, og det er et spennende eksportprosjekt. Norge nord for polarsirkelen er eksotisk, med nordlys og det at vi beveger oss på midnattsol-tid, sier Geelmuyden.

Lettere utstyr og skredutstyr tilgjengelig på en annen måte, gjør at menn og kvinner ser at det er mulig med fleredagers alpine turer uten å slite seg helt ut.

– Nedsiden er folk som stiller med nye ski og søkestang som aldri er tatt ut av emballasjen, sier Geelmuyden.

Her er det dagstoppturer fra fjord til fjell, og så fraktes gjestene videre til neste destinasjon med minibuss. 

– Konseptet er litt annerledes enn å gå fra hytte til hytte for egen maskin. Det er litt mer high-end, rettet mot folk som er vant til å være på tur, som er på jakt etter kvalitetstid og vil oppleve toppturmulighetene i nord, sier han.

LES OGSÅ: Trening for topptur

«Vi kan ikke selge på pris, men i stedet finne andre attributter som gjør at folk tenker på det som en investering og en opplevelse for livet.»

Fredrik Geelmuyden, Norwegian Adventure Company

 

Lofoten Arctic Haute Route: Syv overnattinger, seks flotte skifjell langs kysten av Nordland og Troms. Foto: Sverre Hjørnevik