Moderne stiløping handler for mange like mye om nedturen som motbakken. Uansett må en først komme seg opp for å kunne springe ned. Ingen har sagt at det ikke skal svi i lår og vilje, men programleder Malene Blikken Haukøy har noen tips som helt klart vil gjøre neste løpetur litt lettere. 

SENDEPLAN

21. august -  Dette er stiløping

28. august - Flyt og tempo

4. september - Motbakke

11. september - Nedover

18. september - Skader og skadeforebygging

25. september - Valg av sko

2. oktober - Ernæring

9. oktober - Løp fortere

- Motbakkene trenger ikke være en byrde eller det verste fjellet har å tilby. Det handler om hvordan man griper det. Motbakken er en mulighet, mulighet til å bli bedre, mulighet til å få utsikten på toppen.  

Motbakkeløping kan både være tungt, hardt og smertefullt, men det kan også være gøy dersom man trener på det og opplever at man mestrer det. Det er to element som er viktige å tenke på når man skal løpe i motbakke: Det ene er å korte ned steglengden og øke frekvensen. Ved å ta kortere steg bruker en mindre muskelgrupper i benene som legger fremfor di store gruppene i lårene. Det er enklere for kroppen å kvitte seg med melkesyre i mindre muskelgrupper enn i di store. Da blir det enklere å ikke stivne helt.

Det andre elementet er å se opp og fram. Ute i naturen er det mye stien, røtter og uforutsette element som gjør at en må tenke alternativt og spontant. Man må være villig til å endre den «planen» man har i hodet. Ved å løfte blikket får en oversikt over det som kommer. Er det kanskje en flate noen meter fremme slik at man kan gi lit ekstra? Det andre punktet, som går på å løfte blikket hjelper en også å få opp brystkassen, og åpne luftvegene.

- Det er heller ikke noen regle for hvordan man skal komme seg opp. Jeg tenker at det er viktig å bruke elementene i naturen, samt spare bena der det er mulig. Da er armane eit godt hjelpemiddel et nyttig reiskap man kan bruke. Selv di beste i verden tar seg på lårene å skyver ifra i motbakkene. Det er et triks som går igjen i alle motbakkeløp, og som sparer på kreftene i bena..

 

SE ALLE EPISODENE I LØPESKOLEN –  http://www.fftv.no/tag/fødttilåløpe?p=3 

LES OGSÅ: Motbakkefarsotten

LES OGSÅ: Nå skal det løpes

Høyangerjenta Malene Blikken Haukøy studerer til daglig pedagogikk i Sogndal og er svært aktiv både sommer og vinter. På vinteren satser hun hardt på landslaget i randonne hvor hun blant annet kan skilte med norgeshistoriens første verdenscupseier. Sommerhalvåret innebærer ikke hvile for den spreke tjuefireåringen, da er det verdensliten i stiløp som skal få kjenne på det enorme konkurranseinstinktet hennes. Nylig fikk Malene en knallsterk tredjeplass i prestisjetunge Tromsø Skyrace. Dessuten ble hun nummer to av alle startende på 75 kilometer lange Hornindal Rundt. 

LES OGSÅ: Håpet fra Høyanger

LES OGSÅ: Løp over fem fjell på 400 meter

FØDT TIL Å LØPE

Utemagasinet har de siste årene rettet mye fokus på stiløping. Det skal vi fortsette med. «Født til å løpe» har den talentfulle Malene Blikken Haukøy i programlederrollen, og gjennom åtte episoder skal vi rekruttere, inspirere og motivere. Dette er en serie for både nybegynnere og viderekomne, derfor skal det også være mye å lære for de som allerede er godt innviet i denne sporten. Serien er innspilt i kremen av norsk natur, med fjell og fjorder i og rundt Loen (Nordfjord) som bakteppe. Så hvis du ikke skulle ha noe interesse av løp, er det kanskje andre grunner til å følge med. Hver fredag legges filmene ut.