SENDEPLAN

21. august -  Dette er stiløping

28. august - Flyt og tempo

4. september - Motbakke

11. september - Nedover

18. september - Skader og skadeforebygging

25. september - Valg av sko

2. oktober - Ernæring

9. oktober - Løp fortere

Som om hodet ikke hadde nok å bryne seg på i oppoverbakken –  enda flere inntrykk og beslutninger skal vurderes på millisekundet før neste steg settes, i tillegg bør du ha en plan for ferden videre nedover. 

– Det beste jeg vet når det kommer til stiløp, og like morsomt som å kjøre på ski eller sykle på sti, mener programleder Malene Blikken Haukøy. 

Når man løper fort nedover er det mye å tenke på. Elementene i naturen kommer brått på, og man må være på hugget for å reagere raskt nok. Man må konsentrere seg, det er koordinasjon, fart og spenning. For å være klar for alt som kommer er det lurt å ha bena tett til kroppen hvor du har kontroll på dem, og kan reagere raskt. Man bør lande på tå da dette er en mer skånsomt for kroppen, og man er da til neste steg med en gang.

 - Gode løpere er flinke til å veksle blikket mellom bena og veien videre, altså overblikket. Man har da både kontroll på seg selv og hvor en setter bena, men og oversikt over hva som kommer der fremme. Er det element på stien man kan nytte for å bremse, som trær eller tuer? Kommer det kanskje en flate lenger nede som gjør at man kan slippe på for så å få en naturlig brems når det flater ut?   

 

Tøff! Du må være tøff i hodet for å bli en god løper i unnabakkene. Ofte kan det gå fortere enn det som er komfortabelt. Konsekvensene kan være stygge om man gjør mindre feil. Litt knall og fall må man reine med, men det er likevel viktig at man har marginene på sin side. Det er ikke alle steder det einer seg å falle.

-  Spesielt etter en lang treningsøkt eller konkurranse er det lett å gjøre feil, snuble eller tråkke over. Hodet er slitent og konsentrasjonen dårlig. Jeg prøver å si til meg seg at konsentrasjonen må være på topp helt fram til døren.

For å forbedre seg i unnabakkene enten det er på ski eller med løpeskoene på løper Malene med løpere som er bedre enn henne selv.

-  Man må tørre å «pushe» litt. Skal man bli bedre, uansett hva man driver med. Man må ut av komfortsonen. 

 Mange kvier seg på å sette opp farten dersom føret er vått. Man er red for å skli, og stoler verken på fottøyet eller egne ferdigheter. Løping i terrenget når det er vått er litt som å kjøre bil på is. Idet du prøver å stoppe eller holde igjen sklir du. Trikset er altså å sette fart, om du tørr?!

SE ALLE EPISODENE I LØPESKOLEN –  http://www.fftv.no/tag/fødttilåløpe?p=3 

 

LES OGSÅ: Motbakkefarsotten

SE OGSÅ: Løp fortere

Høyangerjenta Malene Blikken Haukøy studerer til daglig pedagogikk i Sogndal og er svært aktiv både sommer og vinter. På vinteren satser hun hardt på landslaget i randonne hvor hun blant annet kan skilte med norgeshistoriens første verdenscupseier. Sommerhalvåret innebærer ikke hvile for den spreke tjuefireåringen, da er det verdensliten i stiløp som skal få kjenne på det enorme konkurranseinstinktet hennes. Nylig fikk Malene en knallsterk tredjeplass i prestisjetunge Tromsø Skyrace. Dessuten ble hun nummer to av alle startende på 75 kilometer lange Hornindal Rundt. 

LES OGSÅ: Håpet fra Høyanger

LES OGSÅ: Løp over fem fjell på 400 meter

FØDT TIL Å LØPE

Utemagasinet har de siste årene rettet mye fokus på stiløping. Det skal vi fortsette med. «Født til å løpe» har den talentfulle Malene Blikken Haukøy i programlederrollen, og gjennom åtte episoder skal vi rekruttere, inspirere og motivere. Dette er en serie for både nybegynnere og viderekomne, derfor skal det også være mye å lære for de som allerede er godt innviet i denne sporten. Serien er innspilt i kremen av norsk natur, med fjell og fjorder i og rundt Loen (Nordfjord) som bakteppe. Så hvis du ikke skulle ha noe interesse av løp, er det kanskje andre grunner til å følge med. Hver fredag legges filmene ut.