/ Bøker

Født til å være helt

Forfotløpingens far setter leserens utholdenhet på inspirerende prøve.

Sist oppdatert 24. april 2018 kl 09.00

«Den glemte visdommen bak styrke og utholdenhet» er undertittelen på den vanskelige andreboka til Christopher McDougall – mannen som med verdenssensasjonen «Født til å løpe» på egenhånd vippet mosjonisters fokus fra passiv hæl-demping til frenetisk frekvens på forfoten. Trass sterk eim av selvhjelpslitteratur er McDougall en forfatter som vet å leke fram motivasjonen hos leseren med en medrivende miks av anekdoter, historier, karakterer og innfall – i denne boken også mytologi i rikt monn. Rent logisk halter helteeposet her og der, men McDougall fosser uaffisert videre, tro mot sitt eget credo om at offensiv innstilling er vel så viktig som fysisk styrke. I «Født til å være helt» bruker McDougall den episke bortføringen av en tysk general på Kreta under andre verdenskrig som spenningsdriver. Det blir utgangspunkt for alskens avstikkere som alle peker i samme retning: At naturlig lek og bevegelse er fundamentet som både fysisk og mental utholdenhet og heltemot bygger på. Der «Født til å løpe» fulgte et nokså avgrenset plot, sliter McDougall i dette helteeposet tidvis ut leseren med alle sine energiske innfall og avstikkere. Likevel: Ved hjelp av et persongalleri som spenner fra greske filosofer og krigshelter på Kreta til vanlige mennesker i ekstreme situasjoner, kommer McDougall selvfølgelig i mål også denne gang – og forfører leseren til å hoppe ut av godstolen på utkikk etter nærmeste tumleplass.

Bokanmeldelse

«Født til å være helt »
Forfatter: Christopher McDougall