Norges nasjonalparker på 80 dager

Gjermund Nordskar og Wenzel Prokosch hadde mål om besøke alle Norges nasjonalparker på 80 dager. Nå er de i mål, etter å ha avsluttet med kajakktur i skjærgården. Her er rapporten av fra Nasjonalparkgutta.

Sist oppdatert 30. juni 2014 kl 07.00
I MÅL: Feiring av at prosjektet er fullført på toppen av Store Færder i Færder nasjonalpark.

Prosjektet «Norges nasjonalparker på 80 dager» ble fullført fredag. Eventyret ble avsluttet gjennom Norges to sørligste og eneste kystparker Ytre Hvaler og Færder nasjonalpark. De siste åretakene ble som hør og bør tatt forbi «verdens ende». 70 dager på nasjonalparktur ligger nå bak oss. Vi har utforsket alle Norges 37 nasjonalparker på fastlandet og nådd delmålet om å bestige de høyeste toppene i samtlige nasjonalparker!

I slutten av april startet prosjektet i vår eldste nasjonalpark, Rondane. Deretter ble de resterende fjellparkene i midt Norge besteget, før vi satte kursen helt lengst nord i Norge til blant annet Øvre Pasvik (på grensen til Finland og Rusland) og Varangerhalvøya nasjonalpark i Finnmark.

02_Hallingskarvet NP

VÅR: Hallingskarvet nasjonalpark.

1. mai 2014: Nå er vi skikkelig slitne etter over 40 timer på toppturer i Fjell-Norge i løpet av den første uken! Vi ønsket å utnytte det gode været maksimalt fra start, så det har blitt tidlig opp, lange dager i fjellet og seint i posen. Selv om kroppen er mør, og sårt trenger en hviledag nå, er hodene våre fulle av gode opplevelser, erfaringer og ikke minst en fortsatt sterk eventyrlyst. Det er jo nå som vi beveger oss nordover at vi kommer inn i de virkelig ukjente og mest spennede naturområdene. Her vil vi måtte bryne oss på uforutsette utfordringer og mange drøye turer for å nå nasjonalparkenes høyeste fjell.

03_p_ toppen av Folarskardsnuten, Hallingskarvet NP

SKITUR: Toppen av Folarskardnuten, Hallingskarvet nasjonalpark.

10. mai 2014: Hele 14 nasjonalparker er nå besteget. Den siste uka har vært preget av mye vind og varierte værforhold! På vei mot toppen av Børgefjell, blåste det opp til storm! Vi klarte så vidt å stå oppreist, så her var det bare å «snu i tide» og seile tilbake til campen igjen med vinden i ryggen. Her får vi prøve et nytt toppforsøk seinere på vei sørover igjen. Nå har vi fått husly hos en trivelig bekjent i Bardufoss. Her jobbes det med research for å planlegge de neste dagene og nasjonalpark bestigningene fremover. I nord, kan man nemlig ikke ta det for gitt at det går vei der man ønsker seg på tur! Det blir trolig turer innom både Sverige og Finland de kommende dagene for å kunne nå de høyeste nasjonalparkfjellene. Vi merker at dette er virkelig et krevende pionerprosjekt, men det gjør det også ekstra spennede!  Kontrastene er mange på en slik tur. Noen stunder er litt tunge, men de belønnes også med helt fantastiske og unike opplevelser!

07_Gjermund med toppen og m_yene i bakgrunnen, M_ysalen NP

NORD: Møysalen nasjonalpark.

21. mai.2014: Hele 19 parker er nå besteget. Det betyr at vi faktisk er nådd halveis! Mitt mål om å bestige alle de høyeste toppene i hver park, er fortsatt et krevende prosjekt. Været og føret spiller en viktig rolle her, så vi krysser både fingre og bein for at vår flaks fortsetter! Hvis ikke går det trolig en del dager for å vente på været.

To ski og to teltstenger er knukket, så både utstyret og kroppen får testet seg.

Det er litt trist å skulle forlate flotte Nord-Norge, men vi gleder oss til å sette kursen sørover igjen mot mildere og mer sommerlig klima.

Øvre Anarjohka på Finnmarsvidda ga oss full vårløsning og kun to dager til å utnytte årets siste skidager. Dagen etter kjempet vi oss gjennom tettvokst urskog i Øvre Pasvik. Litt av noen kontraster!
17. mai ble både historisk og veldig spesiell for oss. Kl 3 natt til 17. mai, sto to karer med det norske flagget flagrende i vinden på toppen av Fastlands-Norges nordligste nasjonalpark, Varangerhalvøya.

09_17mai-feiring p_ toppen av Skipskj_len, Varangerhalv_ya NP

GRUNNLOVSJUBILEUM: 17. mai-feiring på toppen av Skipskjølen, Varangerhalvøya nasjonalpark.

1.juni: Hele 25 nasjonalparker er nå fullført!

Nå er vi på vei ut Finnmark og Troms fylke og skal prøve oss for tredje gang i Øvre Dividalen. Været og forholdene var nøye timet denne gangen, og alt lå til rette for tredje toppforsøk. Til tross for en overraskende sort kolossky rett før toppen og kraftig vind, ble Njunis endelig beseiret. Resultatet for at jeg våget ble et heftig minne, og en topp nærmere å nå den store nasjonalpark drømmen!

Senja ga oss den første smaken av nordlandssommer. Her fikk vi kombinert både en heftig topptur på Kvænan med fiske og bading.

Rago nasjonalpark utenfor Bodø hadde vi sett oss ut som et høydepunkt allerede før turstart. Parken sto til forventningene. Her ble både robåt, kano og ski brukt for å nå toppen. Da vi ankom Skihytta ved Sulitjelma, som var vårt startsted for Junkerdalen nasjonalpark, ble vi møtt av et heftig skue. Et godt stykke urørt natur forran oss lå en bratt koloss av et fjell! «Det må være høyeste toppen Saulo» sa jeg spørrende. Wenzel nikket bekreftene.

Etter en velykket topptur i Lahko, sto prosjektets luftigste milepæl, fjellet Sjunkhatten for tur. Etter mange telefoner og mye usikkerhet falt endelig brikkene på plass. En god venn og kollega fra Fannaråkhytta kom opp i siste nødskrik. Etter en båttur, snaue 20 timer i «urørt natur» og et titalls taulengder, kom vi helbærget både opp og ned. Overlykkelige etter å ha forsert denne kolossen av et fjell, kunne vi nå senke skuldrene et par hakk og fortsette eventyret.

11_panorama med selve Sjunkhatten, Sjunkhatten NP

HØYDEPUNKT: Panarama med Sjunkhatten.

22. juni: 35 av Norges 37 nasjonalparker er nå utforsket og besteget! Vi er faktisk veldig nær å nå målet om å oppleve og nå til topps i Norges 37 nasjonalparker på 80 dager. Nå gjenstår kun våre to eneste kystparker Ytre Hvaler og Færder nasjonalpark i henholdsvis Østfold og Vestfold.

Siste parkene i Nordland med Lomsdal-Visten og Børgefjell, bød på spennende værskifter. Tilbake i Børgefjell nå uten ski og til fots, lot endelig værkreftene oss bestige Kvigtinden. I et kort værvindu bød toppen på full panorama. Flere gledesbrøl etterpå, sørget vinden for en rask retur ned fra toppen.

Trøndelag viste seg fra en våt side. Både myr og regn sørget for at terrengskoene doblet sin vekt og var konstant bløte i tre døgn. Naturen viste oss alikevel sine kontraster med en urørt kombinasjon av gran, furu, myr, elver og fjell. Det skal nevnes at Fjell-Norge fort kan by på tre årstider sommerstid. Det er vel som fortjent når en del av målet er å besøke de høyeste og mest værutsatte plassene i Norges  37 nasjonalparker.

20_Bj_rkeskog, Femundsmarka NP

URNORSK: Bjørkeskog i Femundsmarka nasjonalpark.

27.juni: Denne uken ble de to siste parkene lengst sør besteget, i selskap med et knippe gode venner. Eyvind Bjørnstad og Havpadlerne i Tønsberg  tok oss imot med åpne armer, og sørget for topp kajakkutstyr til alle mann og gode padletips. Mandag startet vi ut fra Fjærholmen på Nøtterøy, og krysset Oslofjorden via Fulehuk fyr. Tirsdag kom vi oss alle mann til topps i Ytre Hvaler nasjonalpark der høyeste punktet er på hele 64,5 moh. Til tross for moderat høyde var utsikten strålende over fjorden. Da vi ikke kunne se noe navn på toppen døpte vi den beskrivende nok for «Lynghø». Onsdag padlet vi ut til Store Færder, der Matkollen på øya utgjør det høyeste punktet i Færder nasjonalpark. Her ble nasjonalparkdrømmen nådd og feiret med Champagne og panoramautsikt fra toppen!

Nå er vi lykkelige. Vi har begge nådd en stor drøm! Eventyret om å oppleve og nå til topps i Norges 37 nasjonalparker på 80 dager ble velykket og avsluttet i går.

Det skal sies at det er en «helt ny» og annerledes følelse å gå i nyvaskede klær og høre klokken som tikker istedenfor fuglene som kvitrer.

Dæven dundre for en natur Norge har!

23_F_rste dag p_ siste etappe, Fulehuk fyr, F_rder NP

SISTE ETAPPE: Mot Fulehuk fyr, Færder nasjonalpark.

Nasjonalparkgutta

01_fra venstre, Wenzel og GJermund, F_rste dag p_ tur, Rondane NP

Wenzel Prokosch (t.v.) og Gjermund Nordskar er 25 år gamle og barndomskamerater fra Bærum. Begge har drevet med idrett og friluftsliv hele livet. Nordskar er utdannet arktisk naturguide, mens Prokosch er frilansfotograf.

Publisert 30. juni 2014 kl 07.00
Sist oppdatert 30. juni 2014 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
tissetrakt for jenter
Smarte triks på lange turer

Ekspedisjonstips fra friluftsekspertene

vincent colliard
Knuste norsk rekord på Sydpolen

Knuste norsk fartsrekord

Her jager Eirik Skjevdal vekk bjørn

– Ha deg vekk

Continental Divide Trail på 124 dager

– Jeg følte meg ikke helt ferdig

cato zahl pedersen
Zahl Pedersens metode

Rekordforsøk på Sydpolen

Vincent jakter norsk Sydpolen-rekord

annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen